Trailmakers
Vrijwel iedereen moet het volgende scenario bekend voorkomen: je bouwt een zo stevig mogelijk wagentje van LEGO. Vervolgens geef je het ding een zet van de tafel af, om te kijken of hij de val overleeft. Of je rijdt hem zo hard mogelijk tegen de wagen van je broertje of zusje aan om te kijken welke wagen sterker is. Meestal is er nog wel wat te verbeteren aan je karretje, dus ga je weer aan de slag. Ditzelfde principe ligt aan de basis van Trailmakers. Tim ging tijdens gamescom langs bij ontwikkelaar Flashbulb om de game te checken.
Schansspringen
Trailmakers is een physics-based race- en constructiegame. Een hele mond vol, maar het concept is heel simpel. Je begint met een eenvoudige wagen in een grote open wereld. Om verder te komen in de wereld heb je nieuwe onderdelen nodig die je kunt halen door geld en blueprints te verdienen. Zo hobbelde ik vrolijk met mijn simpele karretje door een grasveld, tot ik bij een punt kwam waar ik met mijn auto over een stuk water heen moest springen. Vol goede moed nam ik een aanloop, reed zo hard mogelijk op de schans af en… rechtstreeks het water in. Ik had het gevoel een minder succesvolle deelnemer aan Te land, ter zee en in de lucht te zijn.
Gelukkig is het in Trailmakers in tegenstelling tot in het bejubelde televisieprogramma mogelijk om je voertuig meteen aan te passen en het nog eens te proberen. Daarbij had ik voor mijn hands-on-sessie oneindig veel geld en onderdelen gekregen en zodoende activeerde ik na mijn eerste poging de bouwmodus om een dikke vliegtuigmotor boven op mijn karretje te zetten. Mijn tweede poging bracht me tot over het water… en nog een stuk verder, waarna mijn karretje bij de landing in duizend stukken uit elkaar vloog. ‘Misschien een goed idee om eens naar je vering te kijken’, adviseerde één van de ontwikkelaars me, terwijl hij met een gemene glimlach over mijn schouder mee stond te kijken.
Vrijheid
Zo blijf je constant bezig om je voertuig te verbeteren en nieuwe onderdelen toe te voegen. Je krijgt hierin een grote mate van vrijheid, want je kunt zelf kiezen waar je nieuwe onderdelen precies plaatst. Heb je zin om een voertuig met veertien wielen te maken? Ga je gang. Een driedubbele vliegtuigmotor op een kleine buggy? Probeer het maar. Je kunt de meest creatieve oplossingen bedenken om de obstakels die de spelwereld je voorschotelt te overwinnen.
Dat mensen hier in dit stadium van de ontwikkeling van de game al creatief mee aan de slag zijn, werd mij duidelijk toen ik een kijkje nam in de catalogus van voertuigen die op dit moment al gedeeld zijn. Zo had iemand een boot gemaakt door een wagen helemaal vol te plakken met autobanden (die blijven drijven) en was er zelfs al een (min of meer) werkende helikopter beschikbaar.
Samen bouwen
Het delen van voertuigen met je vrienden en de online community is één van de sterkste aspecten van Trailmakers. Door de grote mate van vrijheid is het mogelijk om met de meest wonderlijke creaties op de proppen te komen. Het delen van voertuigen is echter niet de enige vorm van multiplayer die Trailmakers bevat. Het is ook mogelijk om doelen te stellen en te kijken wie die het snelst met zijn voertuig weet te bereiken. Bovendien zal het in de uiteindelijke game mogelijk zijn om met zijn vieren samen in één wereld te spelen, waarbij je zowel coöperatief als pvp kunt spelen.
Trailmakers lijkt een interessante combinatie te worden van LEGO en Te land, ter zee en in de lucht. Daarbij moet gezegd worden dat de besturing van de voertuigen nog niet even lekker werkt en het nog de vraag is hoe leuk en makkelijk het verdienen van nieuwe onderdelen precies zal zijn. Trailmakers verschijnt in de zomer van 2018 voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.