Total War: Three Kingdoms
Op de middelbare school krijg je alles te horen over de Romeinen en de middeleeuwen, maar wordt de Chinese geschiedenis maar mondjesmaat behandeld. Dit gat in onze kennis kunnen we binnenkort een beetje opvullen met de ervaringen die we op gaan doen op de strijdvelden van Total War: Three Kingdoms, al moeten we vooral ook zelf geschiedenis maken.
Sinds Total War: Rome II hebben we geen volledig nieuwe Total War-game meer gezien, maar in 2019 is het weer zover. Creative Assembly heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan Total War: Three Kingdoms en later dit jaar kunnen we het oude China gaan veroveren in de game.
Releasedatum Total War: Three Kingdoms
De release van Total War: Three Kingdoms stond gepland voor 7 maart 2019, maar inmiddels is bekendgemaakt dat de game is uitgesteld naar 23 mei. De game komt eerst alleen naar pc. De studio Feral Interactive verzorgt opnieuw de ports naar Linux en Mac OS. Deze versies verschijnen kort na de pc-release.
Sega heeft verder geen bètatests of demo’s aangekondigd, dus het publiek kan pas in mei voor het eerst aan de slag met de game.
De Total War-serie
Het is niet de eerste keer dat een Total War-game in het Verre Oosten gesitueerd is. Het eerste deel, Shogun: Total War, speelde zich af in Japan. Sinds deze eerste game uit 2000 zijn er meerdere Total War-games verschenen in het Romeinse tijdperk, de middeleeuwen en de koloniale periode waarin Westerse mogendheden de wereld afstroopten.
In 2016 kreeg de serie een fantasy-twist door de samenwerking met de Games Workshop. In Total War: Warhammer is de real-time strategy gameplay vertaald naar het Warhammer-universum en speel je met de meest fantasierijke facties en eenheden. Ook lanceerde Creative Assembly vorig jaar een nieuwe iteratie: Total War Saga: Thrones of Britannia, dat zich volledig focuste op de vroege middeleeuwen in Britannia. Beide titels weken af van de gebruikelijke Total War-formule.
Setting
Met Total War: Three Kingdoms keert Creative Assembly weer terug naar de kern van de serie en wordt de Chinese krijgsgeschiedenis van 190 na Christus breed uitgemeten in een nieuwe, diepgaande campagne. Voor het eerst doet Total War China aan als locatie voor een nieuwe totale oorlog.
De campaign begint op het moment waarop de Han-dynastie in China op klappen staat. De tiran Dong Zhuo heeft het land in zijn greep. Gelukkig is deze greep aan het verslappen en brokkelt zijn macht langzaam af.
Dat zorgt voor machtsvacuüm waar je als speler in moet duiken. Tijdens je campagne in Total War: Three Kingdoms speel je met een van de elf facties en moet je China verenigen onder één vlag.
Gameplay campaign flink op de schop
De gameplay is zoals in elke Total War-titel te verdelen in twee delen: het strijdveld en de campaign map. Het strijdveld vul je als vanouds met duizenden krijgers en je moet met behulp van tactisch inzicht je soldaten naar een epische overwinning leiden. De belangrijkste verandering hier zijn de generaals die als personages over het strijdveld lopen en nog maar zes units onder hun bevel hebben. Wel kun je meerdere generaals meenemen in een gevecht en deze kunnen het ook in een duel tegen elkaar opnemen.
Zo kun je proberen een duel aan te gaan met een generaal van de tegenstander als je minder manschappen hebt. Wanneer jouw generaal er in slaagt het duel te winnen, dan krijgt de moraal van de vijandelijke troepen een stevige klap en slaan ze sneller op de vlucht.
De grootste veranderingen vinden we echter niet op het slagveld, maar op de campaign map.
Met name de diplomatie op de campaign map is stevig onder handen genomen door Creative Assembly. Er zijn meer opties dan ooit tevoren om verdragen te sluiten, allianties te vormen en spionage uit te oefenen. Er zijn meerdere lagen aangebracht, waardoor de campaign gameplay meer ruimte biedt voor listen, slimme coalities en diplomatieke opties.
In gameplay trailers hebben we kunnen zien dat er niet alleen meer soorten diplomatieke opties zijn, maar dat deze ook meerdere niveaus kennen. Zo kunnen militaire allianties uit hele basale afspraken bestaan om de vrede te bewaren, maar kun je ook verder onderhandelen om te zorgen dat je legers samen met die van je bondgenoot optrekken om een gemeenschappelijke vijand te verslaan.
De kracht van het individu
In het moderne China klinken nog altijd de communistische sentimenten van het collectief door in de samenleving, maar in Total War: Three Kingdoms is het vooral het individu dat uitblinkt. Je factie bestaat uit verschillende personages die allemaal hun eigen eigenschappen, vaardigheden, relaties en uitrusting hebben.
De eigenschappen en vaardigheden worden in eerste instantie bepaald door de klasse van het personage. Zo zijn commanders van nature beter in het inspireren en aansturen van troepen, waar champions veel meer gefocust zijn op hun eigen slagkracht in gevechten.
Individuen spelen dus een veel grotere rol dan enkel een portret in de familieboom, zoals in vorige Total War-delen. De verschillende individuen staan centraal in alles wat er gebeurt tijdens een campagne. Zo kun je de personages in je factie beter laten worden door nieuwe traits en uitrusting te verzamelen. Dat heeft direct gevolgen voor hoe deze kan presteren op het slagveld, als gouverneur van een provincie of als spion.
Zie jij een totale oorlog in China wel zitten of had je op een ander strijdtoneel gehoopt? Laat het ons weten in de comments.