Total War Saga: Troy

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Total War Saga: Troy

Afgezien van wat gelekte informatie hier en daar komt voor de meesten de release van de volgende Total War Saga net zo onverwacht als de Grieken die midden in de stad Troje uit het beruchte houten paard kropen. Wij hadden de mazzel dat we op gamescom al even een kijkje achter de schermen mochten nemen bij Creative Assembly om Total War Saga: Troy te checken.

Op gamescom werd ik door Sega uitgenodigd om twee nieuwe strategiegames te komen bekijken, maar de uitgever wilde niet zeggen om welke titels het ging. Ik kreeg alleen te horen dat ik me om tien uur moest melden. Aan de vooravond van gamescom werd duidelijk dat het in ieder geval om Humankind ging. Het leek me sterk dat de uitgever naast deze game nog een volledig nieuwe IP zou aankondigen, waardoor de andere game wel iets Total War-gerelateerds moest zijn.

De Ilias

Toch had ik niet durven dromen dat het een game gebaseerd op de Ilias zou zijn. De nieuwe Total War Saga begint op het moment dat de Trojaanse oorlog uitbreekt. De Trojaanse prins Paris heeft namelijk de Griekse Helena ontvoerd en hoewel Helena, volgens de overleveringen, blij was bij haar geliefde Paris te zijn, waren de Grieken dat zeker niet. Onder leiding van Agamemnon besluiten ze Helena terug te halen en belegeren ze de stad Troje.

Total War Saga: Troy 
 Pixel Vault

Al deze personages vinden we ook terug in Total War Saga: Troy. De helden en leiders uit de Ilias zijn allemaal aanwezig als factie-leiders. Denk aan Achilles, Hektor en koning Priamos. Deze mannen voeren de legers aan en zijn ook terug te vinden op het slagveld, op een vergelijkbare manier als in Total War: Three Kingdoms.

Dit zijn sterke strijders, die tientallen mannen in één keer in de pan kunnen hakken. Ook kunnen de grote mannen het tegen elkaar op nemen, al zit er niet een volledig duel-systeem in de game zoals in Three Kingdoms. Ze kunnen alleen voor een korte periode van dertig seconden in gevecht ‘locken’ volgens de ontwikkelaar. Wel hebben ze speciale krachten en acties die ze kunnen inzetten, waarmee ze extra schade kunnen aanrichten of kunnen zorgen dat hun manschappen beter presteren.

Brons boven hoefijzers

De uitrusting van de soldaten op het slagveld zijn zo dicht mogelijk gebleven bij de teksten van Homerus en de historische en archeologische overleveringen. Dat betekent dus soldaten met lange speren en grote bronzen schilden. Deze zware infanteristen zorgen voor een enorm gedreun wanneer ze over het slagveld marcheren en een oorverdovend lawaai als het gevecht losbarst.

Total War Saga: Troy 
 Pixel Vault

Opvallend afwezig is de cavalerie-divisie. In de game zullen volgens Creative Assembly alleen een handjevol strijdwagens te vinden zijn. Hiermee wil de ontwikkelaar zo dicht mogelijk bij de overleveringen blijven en de gevechten zoals beschreven in Homerus zo authentiek mogelijk houden. Er werd in die tijd weinig paardgereden, dus is dit een Total War-titel waarin we maar weinig cavalerie gaan zien.

In ruil daarvoor krijgen we wel een grotere verscheidenheid aan infanterie. Naast de speereenheden met grote schilden kunnen we ook lichtere eenheden verwachten, die een stuk sneller over het slagveld kunnen manoeuvreren. De bekende hamer en aambeeld-techniek, waarbij de cavalerie de vijand van achteren aanvalt en tegen de eigen linie speerdragers drijft, gaan we dus niet zien.

Authentieke Minotaurus

Natuurlijk kunnen we Homerus niet beschouwen als de absolute waarheid: de gebeurtenissen in de Ilias en Odyssee zijn lekker geromantiseerd en er zijn de nodige mythes verweven in de verhalen. De ontwikkelaar wil ook deze zweem van mythologie verwerken in Total War Saga: Troy, zonder daarbij te vervallen in fantasie.

Total War Saga: Troy 
 Pixel Vault

Als voorbeeld van een dergelijke mythe kregen we een speciale helden eenheid te zien: de Minotaurus. Dit is echter niet het wezen met het hoofd en een staart van een stier en het lichaam van een mens, maar gewoon een hele grote man, verkleed als Minotaurus. Op die manier moeten de mythes aanwezig zijn in de game, zonder dat het gevoel van historische oorlogvoering verloren gaat.

Zo spelen ook de goden een belangrijke rol, die visueel aanwezig zijn op de landkaart als de berg van Olympus. Wanneer de speler zich toewijdt aan de goden, zorgt dit niet voor magische donderregens op de legers van de vijanden, maar wel voor een betere moraal voor je de legers. Best logisch dat je manschappen beter presteren als ze geloven dat de goden achter hen staan. Het is wat Creative Assembly noemt: “the truth behind the myth”.

Releasedatum Total War Saga: Troy

Net als in de eerste Total War Saga, Thrones of Britannia, heeft Troy ook een zeer uitgesproken design, geïnspireerd op de schilderkunst die is teruggevonden op aardewerk uit die periode. De wereldkaart die van Griekenland tot Oost-Turkije reikt is ongeveer even groot als die van Three Kingdoms en straalt de mythologie en magie van de verhalen van Homerus uit. Of het paard van Troje ook aanwezig zal zijn in de game, wilde de ontwikkelaar helaas nog niet zeggen.

Total War Saga: Troy 
 Pixel Vault

We moeten nog even op de game wachten tot 2020. Uiteraard gaan we de Total War-game uitvoerig naast de Ilias leggen om te kijken of de interpretatie van het epos door Creative Assembly geslaagd is.