Tomb Raider krijgt begin 2014 Definitive Edition
Uitgever Square Enix heeft aangekondigd dat Tomb Raider eind januari 2014 een Definitive Edition zal krijgen. Met de nieuwe editie maakt de game de stap naar de next-gen consoles en zal het alle DLC bevatten die het afgelopen jaar is verschenen.
De Definitive Edition is momenteel in ontwikkeling bij Crystal Dynamics, de studio die begin dit jaar ook al de console versie afleverde. De studio krijgt ditmaal echter hulp van United Front Games, de studio achter Sleeping Dogs, en Nixxes, een studio uit Utrecht gespecialiseerd in het maken van ports. Zo is Nixxes in de next-gen versie onder andere verantwoordelijk voor het verzorgen van de technologie achter onder andere het realistische haar van Lara Croft. Daarnaast krijgt de game een face-lift naar 1080P met in het bijzonder het model van Lara, dat onder andere een veel gedetailleerder gezicht zal krijgen.
De next-gen versie van Tomb Raider zal alle DLC krijgen die sinds de release is verschenen. Zo bevat het de Tomb of the Lost Adventurer, voorheen een pre-order bonus. Daarnaast zit ook alle multiplayer-DLC in de game, bestaande uit acht multiplayer-levels, zes wapens en vier uitrustingen.
Ook voegt de nieuwe versie een aantal mogelijkheden per console toe. De Xbox One-versie zal Kinect-ondersteuning krijgen, waardoor spelers met stemcommando’s van wapen kunnen wisselen en met handgebaren door de menu’s kunnen bladeren. Op de PlayStation 4 zal de Light Bar op de controller van kleur veranderen wanneer een speler de fakkel aansteekt en zal de balk lichtflitsen geven wanneer de speler een wapen afvuurt. Daarnaast kan de PS4-versie naar de PSvita worden gestreamd.
De Definitive Version staat op de planning voor 31 januari 2014 en zal exclusief voor PlayStation 4 en Xbox One verschijnen.