Tom Clancy’s The Division

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Tom Clancy’s The Division

Stel je eens voor: op één van de drukste publieke dagen van het jaar, Koningsdag, loopt er een persoon over straat besmet met een virus dat zich verspreidt via de lucht zonder dat hij het zelf weet. In een mum van tijd zijn tientallen, honderden, zo niet duizenden besmet met hetzelfde virus. Dagen later worden de consequenties duidelijk. De eerste doden vallen en voordat je het weet, staat het industriële leven stil, zijn openbare voorzieningen dicht en worden de supermarkten niet meer aangevuld. Het enige dat volgt is dood en verderf.

Dat is het concept waarmee Tom Clancy’s The Division aan de haal gaat en wat misschien wel Ubisoft’s meest ambitieuze project ooit kan worden. Maar het is niet Koningsdag in ons kleine kikkerlandje dat het scenario vormt voor The Division. Mochten we het verhaal van de helaas overleden Tom Clancy volgen, dan gaat het namelijk fout tijdens Black Friday, de drukste winkeldag in de Verenigde Staten. Jaren later is het merendeel van de Amerikaanse bevolking uitgeroeid. De rest probeert zich staande te houden met de beperkte middelen die er nog te krijgen zijn en zijn bereid anderen te vermoorden om ze te krijgen.

Om dit zoveel mogelijk te voorkomen heeft, als we het verhaal van de game mogen geloven, een speciale groep reservisten zich verspreid door het hele land: de Strategic Homeland Defense Division, of kortweg The Division. Een groep getrainde reservisten, voornamelijk bestaande uit normale mensen met normaal werk en een normaal leven, die worden ingeschakeld in een geval van nood. Spelers zullen, wanneer de game verkrijgbaar is, in de schoenen stappen van een lid van de Division en er alles aan moeten doen om New York weer in handen van de overheid te krijgen.

The-Division

Sleutelwoord in The Division is een term die we sinds de release van de next-gen consoles al vaker hebben gehoord en dat is ‘mingleplayer’. Een grootschalig verhaal waarbij andere spelers vanaf een andere console moeiteloos aan kunnen sluiten en mee kunnen doen. Gebaseerd op wat we tijdens de verschillende presentaties en demo’s van de game hebben gezien, kunnen spelers zonder enig probleem een andere speler opzoeken, verbinding maken en direct verder spelen zonder enige vertraging. Natuurlijk zijn dit altijd ingestudeerde demo’s en dus blijft het maar de vraag of het daadwerkelijk zo werkt.

Toch hoef je als speler niet achter je console te zitten om je vrienden mee te helpen of zelf wat XP te vergaren. Het is namelijk mogelijk om je tablet erbij te pakken, in te loggen op de app van de game en als drone de stad te verkennen en je vrienden te ondersteunen. Zo kun je gemakkelijk vijanden taggen in de game en hun positie onthullen, EMP-aanvallen lanceren en andere handige trucjes uithalen. Maar ook hier blijft het uiteindelijk een gevalletje ‘eerst zien, dan geloven’.

Het is de vraag hoelang een standaard third-person shooter leuk zou zijn als je elke keer je vrienden kunt helpen, maar continu in dezelfde omgevingen zou spelen. Daarom heeft Massive Entertainment, de studio achter de game, ervoor gekozen om ook een uitgebreid levelsysteem met bijbehorende skill trees aan de game toe te voegen. Gebaseerd op een aantal verschillende skills kunnen spelers hun skills uitbreiden en uitbouwen om iedere ervaring uniek te maken en het uitnodigend te maken om samen te spelen.

Maar, zoals we eerder al zeiden, heeft The Division nog een erg hoog ‘eerst zien, dan geloven’-gehalte. Ubisoft is natuurlijk meester in het scheppen van torenhoge verwachtingen, die niet altijd waargemaakt worden (ook wij zijn Watch_Dogs nog niet vergeten). Nu de game ondertussen al meerdere malen is uitgesteld, dit maal tot 2015, is het dan ook maar de vraag of het dit keer wel de verwachtingen waar kan maken. Toch hopen we dat, met de extra tijd die Massive Entertainment krijgt, het The Division tot een klasse apart kan tillen binnen de industrie.