Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands – Eindelijk een all-female killer squad

archief
Jessica de Haan op 20 januari 2020
Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands – Eindelijk een all-female killer squad

Wij mochten bij Ubisoft alvast een kijkje nemen van Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands, waar we eerst een uurtje solo speelden en daarna de co-op testten met een vol team van vier spelers. Hoewel de game dus pas op 7 maart uitkomt, kun je hier alvast lezen over mijn eerste bevindingen van de game.

Een groot deel van Wildlands bestaat uit de open world, wat er op het eerste gezicht indrukwekkend uitzag. Onder andere bergen, dorpjes en bossen omsingelen je, waardoor je nooit een saai uitzicht hebt. Hoewel ik nog niet de mogelijkheid heb gehad om op pad te gaan in deze versie van Bolivia, kijk ik er in ieder geval wel naar uit om de game zelf in handen te krijgen en op mijn eigen tempo het land te verkennen.

Het land bestaat uit verschillende regio’s met hun eigen ecosystemen en klimaten. Ook het weer verandert regelmatig en er is een dag- en nachtcyclus. Beide kunnen gebruikt worden bij het uitvoeren van missies, of hinderen deze juist. Het enige effect dat we hiervan merkten tijdens het spelen, was dat een thermische camera ’s nachts noodzakelijk was om effectief te handelen. De kans om te vechten tijdens een regenbui kregen we helaas niet.

Ghost Recon Wildlands 
 Pixel Vault

Combat: langzame AI en ontdekkende dekking

De AI van je maten had misschien iets intuïtiever gekund. Het leek erop dat ze nogal langzaam waren bij het reageren op jouw acties. Zo bleven ze soms achter wanneer je al vertrokken was en gingen door met schieten terwijl jij je juist terugtrok. Hierbij moet ik wel toegeven dat ik helaas een deel van de tutorial gemist had, waardoor ik er te laat achter kwam dat er een menu is voor het besturen van je metgezellen. Zelfs met dit had het echter wat soepeler gedaan kunnen worden. Hoewel de game uiteindelijk vooral bedoeld is om te co-open, is dit misschien wat jammer voor mensen die niet graag online spelen.

Zoals we gewend zijn van Tom Clancy’s Ghost Recon-reeks spendeer je een groot deel van de gevechten in cover. In tegenstelling tot veel games waar je een knop moet drukken speciaal om in dekking te gaan, is het in Wildlands zo dat je vanzelf in cover gaat wanneer je tegen een voorwerp aanloopt wanneer je gehurkt bent. Het idee op zich is interessant en kan voor soepele gameplay zorgen waarin je snel van dekking kunt wisselen.

De uitvoering in Wildlands zou echter iets verfijnd kunnen worden. Op het moment is het zo dat je weinig controle hebt of je met je linker- of rechterkant tegen je cover aan gaat zitten. Normaal zou dit niet uit moeten maken, tenzij je bij een hoek zit en daar graag zou willen aanvallen. Als je dan in de verkeerde richting staat, steekt de helft van je lichaam buiten cover en kun je niet fatsoenlijk schieten. Het gebeurt ook soms dat wanneer je richt terwijl je in cover zit, je tegen je cover aan richt – waar je soms wel, maar soms ook niet doorheen kunt schieten.

Ghost Recon Wildlands 
 Pixel Vault

Road rage en magische… vliegtuigen?

Ook het rijden van voertuigen, wat een groot deel van de game moet vullen, gaat nogal stroef. Het idee dat je, net als in GTA V, elk voertuig dat je tegenkomt – van motoren tot busjes tot helikopters – kunt besturen, is een goed begin. Zeker door het feit dat de map van de game zo groot is, is het belangrijk om spelers de vrijheid te bieden op het gebied van vervoer.

Toch gaat het rijden zelf niet helemaal lekker en is bijvoorbeeld het nemen van bochten een minder makkelijke taak dan dat het op het eerste gezicht lijkt. Daarnaast was het besturen van een helikopter bijna pure hel doordat je naar beneden ging wanneer je naar voren wilde gaan en dat ding maar niet terug naar boven wilde.

Naast een algemene onhandigheid in de game (zoals het regelmatig oncontroleerbaar trillen van markers op de map, wat niet echt hinderend is, maar niet erg professioneel oogt) werden we ook even vermaakt door een bug. Een Ubisoft-game zou natuurlijk niet compleet zijn zonder een hilarische glitch die ervoor zorgt dat je even stopt met spelen om te genieten van de absurditeit van de situatie. In dit geval nam de absurditeit de vorm aan van (een deel van) een vliegtuig, dat in een cirkel door de lucht en grond heenzwaaide alsof het aan een onzichtbare windmolen vastzat. We weten niet waar het vandaan kwam, maar we moesten er wel even om lachen.

Ghost Recon Wildlands 
 Pixel Vault

Now hiring: all-female killer squad

Wat in mijn ogen echter veel goed maakt, is de character customisation. Initieel was ik teleurgesteld met het feit dat in alle beelden die ik tot nu toe gezien had, de vier personages allemaal mannen waren. Had ik wat dieper gekeken in het nieuws omtrent de game, had ik geweten dat er al een character creation bevestigd was, maar dit was dan wel een aangename verrassing tijdens mijn speelsessie.

Als fan van games als Skyrim kan ik urenlang in dit scherm zitten. Het viel me dan ook op dat er verrassend veel opties waren om je personage uniek te maken, ook op het gebied van kleren en tattoos en dergelijke. Met het spelen zelf komen nog meer opties voor het bewerken van je personage vrij. Je karakter kun je dan ook op elk moment van de game vanuit de menu aanpassen. Nu moet ik alleen op zoek gaan naar andere spelers die vrouwelijke karakters willen spelen om een all-female killer squad te maken…