Titanfall 2 singleplayer

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Titanfall 2 singleplayer

Titanfall 2 is op de beursvloeren van Keulen meer dan duidelijk aanwezig. Multiplayer-demo’s zijn te spelen bij zowel EA als Microsoft en Sony. Maar achter gesloten deuren mochten we ook een blik werpen op de singleplayer. Dus gooiden we daar onze eigen titaan Kevin naar binnen om verslag te doen.

Singleplayer binnen Titanfall is iets wat met gemengde gevoelens zal worden ontvangen als je spelers van het origineel spreekt. Het was wel aanwezig in de eerste game van Respawn Entertainment, maar als je twee keer met je ogen knipperde was het voorbij. Dat hebben ze bij de studio van voormalig Call of Duty-ontwikkelaars Jason West en Vince Zampella ook gemerkt en dus is er dit keer echt aandacht gestoken in een verhaal.

Titanfall 2 singleplayer - 1

Dat was echter geen makkelijke opdracht, zo gaf producer van de game Drew McCoy aan tijdens de presentatie. Het moest niet zomaar weer een omhulsel worden voor gevechten, maar een zinnig verhaal neerzetten. Ook zijn de verwachtingen voor de studio hoog, aangezien namen als West en Zampella verantwoordelijk waren voor Call of Duty 4: Modern Warfare, voor velen nog altijd het hoogtepunt uit de serie.

Om de singleplayer goed uit de verf te laten komen kreeg het team dan ook de opdracht mee om te zorgen dat de modus rust op een aantal pilaren. Zo moet de vrijheid van piloten bijna altijd terugkomen. Ook moesten Titans een prominente rol krijgen, maar niet geforceerd aanvoelen. En het team wou geen ervaring neerzetten waarbij je enkel van set-piece naar set-piece wandelde.

Titanfall 2 singleplayer - 4

Een klein stukje van het resultaat daarvan kreeg ik vandaag te zien en dat was toch stiekem best vermakelijk. Ik zeg stiekem, omdat in de meeste gevallen de verhalen van first-person shooters vooral ter opvulling dienen. Wat ik echter te zien kreeg was iets dat compleet los leek te staan van de multiplayer. Geen door elkaar lopende verhaallijnen of afsnijroutes, maar een echt verhaal.

In de singleplayer kruip je namelijk in de schoenen van James Cooper. Een soldaat, een echte grunt, in de militia. Aan boord van een grote ruimtevloot wordt je met je medetroepen naar een planeet gestuurd in de verwachting dat het een simpele onderzoeksplaneet is van de IMC. Wanneer er echter verschillende ruimteschepen uit de lucht worden geschoten en je richting de planeet stort heb je al snel door dat er meer gaande is.

Titanfall 2 singleplayer - 5

Op het moment dat ik de eerste paar seconden aan gameplay zag, schoot er wel meteen door mijn hoofd: Call of Duty. Helemaal toen er een ‘Press X to pay respect’-achtig momentje kwam, zag je de origine van de studio wel even terugkomen. Maar zodra je eenmaal in contact bent met je Titan, lijkt het toch een andere game te worden. Toch weet de game nooit helemaal het Call of Duty-gevoel van zich af te schudden, maar dat is niet per se een ramp.

In plaats van dat je wordt bijgestaan door spierbonken en macho’s krijg je namelijk in Titanfall 2 versterking van een Titan met emoties, zo lijkt het wel. Tijdens de demo hadden Cooper en zijn nieuwe Titan, BT-7274, luchtige gesprekken waarbij je zelfs nog de keuze krijgt om je reactie te kiezen tijdens het rennen, springen, vliegen en schuiven.

Titanfall 2 singleplayer - 3

Dat werd namelijk uitvoerig getoond. Maar je zal niet alleen tijdens gevechten veel gebruik moeten maken van je Jumpkit, zoals de pakken in de game worden genoemd. Het verhaal zal namelijk ook gevuld zijn met voldoende platform-secties en kleine puzzels die je moet oplossen.

Nu krijg je misschien het gevoel dat je alleen maar op je eigen benen staat, maar dat is zeker niet waar. Op praktisch ieder moment kan je namelijk ook in de singleplayer in BT-7274 springen, om daar flink wat chaos mee aan te richten. Zowel tegen normale vijanden als tegen titans en zelfs tegen heuse eindbazen zal je het moeten opnemen gedurende het verhaal.

Titanfall 2 singleplayer - 6

Maar hoewel het met die titan-gevechten wel goed zit, zag ik tijdens de momenten dat je te voet bent nog wel wat vreemde dingen. Voornaamste daarvan was het feit dat wanneer je een cloak gebruikte je niet meer zichtbaar was voor de tegenstander. Niet heel vreemd, maar als de vijand je ook direct kwijt is wanneer je dit recht voor hun neus doet, kan je toch wel vraagtekens zetten bij de intelligentie van de soldaat. En niet bij eentje: McCoy gebruikte dit trucje wel vijf of zes keer en iedere keer trapte ze erin.

Dat mocht echter niet het feit wegnemen dat de Titanfall 2 singleplayer er uitermate vermakelijk uitziet. Of dat ook de gehele singleplayer zo blijft is nog maar de vraag, net als wat Respawn voor ons in petto heeft. De demo sloot immers af met een erg onheilspellende scene. Als het goed is zullen we het allemaal eind oktober weten: de game moet op 28 oktober voor pc, PlayStation 4 en Xbox One in de winkels liggen.