Titanfall 2 multiplayer – Een titaan van een game
We zijn ondertussen bekend met Titanfall van Respawn Entertainment en op gamescom is de uitgever vertegenwoordigd met de opvolger van Titanfall, Titanfall 2. Deze heb ik op zowel de Xbox One als de PlayStation 4 mogen spelen bij de Xbox en EA booths.
Om te beginnen heb ik bij de EA booth op de PlayStation 4 samen met onze eigen Rebecca Titanfall 2 gespeeld. De gamemodus die we gespeeld hebben was Hardpoint. In deze modus is het de bedoeling om zo lang mogelijk 3 vaste punten op de map te bezitten als team, waardoor er punten verdiend worden. Dus het ging niet alleen om kills maken, maar het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat het vijandelijke team geen hardpoints in bezit heeft en dat de punten van jouw team niet overgenomen worden.
In het begin van de game is het een zuivere first-person shooter waarbij je in beide teams als een ‘persoon’ achter de hardpoints aangaat en deze probeert veilig te stellen. Na een tijdje, en wat kills en caps, komen de titans in de game en verandert de gameplay in een first-person shooter met mech-elementen.
Mijn eerste indruk van de game was meteen een goede, Titanfall 2 draaide erg lekker op de PlayStation 4 met een zeer stabiele frame rate. Dit terwijl de versie die ik heb mogen spelen een pre-alfa testversie was. Ook was ik erg blij met het feit dat de controls erg scherp waren: als ik een input gaf op de controller werd er in-game meteen de corresponderende actie uitgevoerd. Dit verzekert een super snelle gameplay welke o zo belangrijk is in een first-person shooter. Wanneer de Titans in het speelveld komen verandert de gameplay, want als er zo’n monster voor je staat ga je toch net even iets minder snel de straat oversteken. Na een minuut of 10 en 20 kills was de ronde over en ondanks dat mijn team had verloren, heb ik ontzettend veel lol gehad. Het blijft immers een heerlijk gevoel als je een vijand met een melee to the face uitschakelt.
Daarna heb ik Titanfall 2 gespeeld op de Xbox One in de Xbox booth. Hier geldt qua gameplay hetzelfde, inputs op de controller werden zeer scherp doorgevoerd in de game en hierdoor voelde de speelsnelheid hetzelfde op beide consoles. Echter had ik het idee dat de frame rate op de Xbox One iets minder was dan op de PlayStation en tevens waren de kleuren op de PlayStation net iets dieper dan op de Xbox One. Dit laatste kan ik alleen niet de game verwijten, want waarschijnlijk heeft dat erg veel te maken gehad met de monitoren waarop ik speelde.
Wat mij wel een beetje tegen de haren instreek, is dat er op sommige maps ontzettend weinig ruimte lijkt te zijn om met de titans te manoeuvreren. Hiermee doel ik op de map Boomtown die we hebben gespeeld op de Xbox One. Er was slechts één straat met een vertakking waar de titan uit de voeten kon en dat leidde ertoe dat je soms in een titan letterlijk stond te wachten tot er iemand van het vijandelijke team de gok waagde om de straat over te steken of zijn hoofd door een raam liet zien.
Om tot de conclusie over te gaan: Titanfall 2 speelt zeer soepel, het heeft een hoge speelsnelheid en door de scherpe controls is op zowel de Xbox One als de PlayStation 4 een vloeiende, directe gameplay gegarandeerd. Ook zag de game er op beide consoles erg goed uit voor een pre-alfa build. De Titans zijn nog steeds indrukwekkend en brengen een extra element in de gameplay waar zeker rekening mee gehouden dient te worden. De vier verschillende classes zijn onderling erg divers en dienen elk een specifiek doel tijdens de matches. Ondanks dat er op sommige maps (te) weinig ruimte is voor de titans, vind ik het een erg toffe first-person shooter die absoluut een hoop lof verdiend. Een waardige opvolger van Titanfall.