Thumper

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Thumper

Heb je ooit gehoord van de studio Drool? Dikke kans van niet. Dat is niet iets waar je je voor moet schamen overigens, ik had er ook nog nooit van gehoord. Nu wil het nog wel eens zo zijn dat een relatief onbekende studio kan zorgen voor een pareltje. Denk bijvoorbeeld aan Coldwood Interactive met Unravel (die van mij een onmogelijk hoog cijfer kreeg). De mannen van Drool proberen ook mijn hart te winnen met de game Thumper, die het beste te omschrijven valt als een hypersonische LSD-trip met een blitse kever die door een landschap van een spacey rock opera blaast. Ik kan het niet anders beschrijven als weird, zij het wel de mooie variant ervan.

Om het beestje een naam te geven bestempelt Drool Thumper zelf als een ‘violent rhythm game’, waar ik me totaal in kan vinden. Thumper distantieert zich namelijk bijzonder goed van de standaard ritme gedreven games door een cruciaal ingrediënt: snelheid. Uiteraard ben je geen mietje als je met Guitar Hero menig death metal-nummer op Expert-level speelt. Toch is Thumper anders. De game oogt heel strak en simplistisch, al zul je na de tutorials merken dat dit behoorlijk bedriegt. Het is nog nooit zo tergend uitdagend en verslavend geweest om je te focussen op de X-knop en je analoge stick.

thumper-1

Inderdaad, je leest het goed. Thumper maakt slechts gebruik van een paar knoppen, niet een heel arsenaal aan combinaties. Je zou op voorhand al denken dat Thumper daarom met twee vingers in de neus te voltooien valt, zij het niet dat het verdraaid lastig speelt met vingers in je neus, vooral op de verschrikkelijke snelheid die de game met zich meebrengt. Je slide, vliegt en springt je door een felgekleurde Hot Wheels-achtige baan terwijl je op het juiste moment de nodige acties uitvoert, allemaal op de beat die de game je voorschotelt. Van echte muziek kun je niet spreken. Het is vooral een catchy beat loopje waar jij door juist te handelen de extra geluiden bij verzorgt. Keer op keer weer.

Het laatste zinnetje van de vorige alinea betekent in menig review van mij dat er nu een negatief stukje volgt, behalve nu. Hoe repetitief het allemaal ook mag klinken, Thumper kan zich de herhalingsoefening permitteren. Waarom Thumper wel? Simpel. Omdat deze game je uitdaagt om te gaan voor perfectie. Na elke run wordt je als speler beoordeeld op je vlekkeloosheid, of het ontbreken daarvan. Mis je een keer een sprongetje, dan zal dat gedurende het spelen niet echt enorme consequenties hebben. Je ziet een keer een visuele confirmatie dat je een foutje hebt gemaakt, that’s it. No harm done. Tot je je score voorgeschoteld krijgt en ziet dat je geen S-ranking hebt gekregen. Stiekem voel je die afstraffing. Een re-run is de enige manier om die snafu op te lossen. Daarna is het nog eens de kunst om het vol te blijven houden. Elk level bestaat namelijk uit behoorlijk wat runs en bosses. Een totaal level voltooien op S-ranking is dan ook vrijwel onmogelijk, maar toch haalbaar als je blijft oefenen.

thumper-2

Oefening is overigens zeer zeker aan te raden voordat je je te ver in de psychedelische trip genaamd Thumper gaat begeven. Een sprongetje missen mag dan onbestraft blijven, een slide of soortgelijke bijzondere verrichting fumbelen is pijnlijker. Je kevertje is namelijk niet geheel onkwetsbaar. Gedurende elke run kun je op geijkte punten een eenmalig schild verdienen (mits je deze niet mist natuurlijk). Heb je een schild te pakken, dan kun je je een keer een stuurfout of foute sprong veroorloven, met de nadruk op één keer. Gezien je kevertje een dusdanige snelheid heeft en de baan zich soms in onmogelijke bochten wringt heb je nogal eens kans dat zelfs dat ene schild niet genoeg voor je is. Maak je nog een fout, dan zie je je beesie in stukjes uit elkaar spatten en mag je het nog eens proberen vanaf het laatste checkpoint.

Thumper speelt niet alleen superlekker, de game ziet er ook finger licking good uit. Of je de game nu lekker op je televisie speelt of op je PlayStation VR, het is een waar genot om naar te kijken. Elk level is simpel, doch intrigerend ontworpen door Drool. De neon kleuren spatten van je scherm terwijl je alle zeilen bij moet zetten om de sensory overload in je noedel te beperken. Helemaal handig voor mensen met epilepsie is de game dus niet. Mocht je nog niet weten of je er last van hebt, dan weet je dat na het spelen van Thumper zeker. Mocht je van jezelf weten geen problemen te hebben met flitsende beelden, dan geven we je graag de go ahead. Je kunt niet zeggen dat we je niet gewaarschuwd hebben mensen. Thumper is snel, flitsend en vol visuele triggers. Triggered yet?

thumper-3

Het laatste punt waar ik het met jullie trouwe lezers over wil hebben is de VR-ondersteuning die Thumper biedt. Ik kan je zelfs met volle overtuiging zeggen dat Thumper op de PlayStation VR een stuk prettiger speelt dan op je televisiescherm, mede omdat je je op de VR geen zorgen hoeft te maken over synchronisatie van beeld en geluid. Gezien Thumper bloed- en bloedsnel is kan zelfs enkele milliseconden al verschil maken, iets wat menig Guitar Hero-speler vast al eens heeft ondervonden. Op de PS VR heb je hier dus geen last van. Ook is Thumper, ondanks de lagere resolutie op de virtual reality headset van Sony, een stuk overtuigender door de immersie. Je hebt bijna het gevoel dat je met 500 km/h achter een insect zit, terwijl surrealistische figuren voorbij flitsen en zo nu en dan een groot Maja-masker verslagen dient te worden. Ik kan er heel veel over zeggen, al weet ik nu al dat je het eigenlijk zelf moet ervaren voordat je het niveau van high speed surrealisme kunt bevatten.

Daarom kan ik deze review eigenlijk niet anders afsluiten dan met de volgende wijze woorden. Mocht je twee tientjes te besteden hebben en een toffe game zoeken voor je PlayStation 4, overweeg zeker Thumper. Heb je een PlayStation VR, dan moet je deze sowieso oppikken. Thumper is misschien wel dé game voor de PlayStation VR op dit moment, wat veel zegt wanneer het komt van iemand die tot nu toe kritisch is geweest over het aanbod op de PS VR. Een goede game is niet per definitie een dure game. Achter een goede game hoeft ook niet per se een joekel van een studio te zitten. Dit is daar een perfect voorbeeld van.  Thumper is een must, een insta-buy als je van uitdaging houdt. Heb je de need for speed? Ben je competitief? Wil je de rush van LSD zonder de nasty side-effects? Thumper it is, my friend.