Through the Woods – Schaduwen in het donker

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Through the Woods – Schaduwen in het donker

Van sommige games weet je al maandenlang dat ze eraan komen en met gamescom dan in het vooruitzicht weet je dat je de mogelijkheid gaat krijgen deze titels te spelen. Soms kom je dan toch een titel tegen waarvan je niet wist dat die eraan zat te komen maar die je blij weet te verrassen. Een van deze titels is Through the Woods, een indie horror-game van Noorse afkomst. Deze titel plaatst je in de rol van een moeder die in de Noorse bossen op zoek is naar haar vermiste zoon. Enkel voorzien van een zaklamp komt ze erachter dat het bos absoluut niet zonder gevaar is, gezien er diverse monsters in verborgen zijn.

Through the Woods is geen horror-game waarbij je jezelf helemaal het leplazerus zult schrikken, de titel moet het namelijk niet hebben van de jumpscares maar van de sfeer die het weet neer te zetten. De sfeer is zo ongelooflijk griezelig dat je er vanzelf schrikkerig van wordt. Er is geen muziek in de game, het enige wat je hoort zijn je eigen voetstappen en de ‘standaard’ bosgeluiden. Af en toe hoor je in je omgeving geluiden zoals een krakende tak waarop je personage dan ook meteen reageert door te vragen wie daar is. Deze geluiden geven je constant het idee dat je achtervolgt wordt, wat maakt dat je steeds weer op je hoede bent.

Hands-On_Through the Woods 002

De demo begon eigenlijk aan het begin van een bospaadje die zo donker was dat ik niet goed kon zien waar ik heen ging. Al snel had ik de zaklamp gevonden en kon ik langzaam op weg gaan. Zoals gezegd hoor je soms in de verte, maar soms ook zeer dichtbij, geluiden die ervoor zorgen dat je steeds op je hoede bent. Hoewel het pad dat je loopt behoorlijk rechtlijnig is, kun je ook van het pad afwijken en het bos inlopen waardoor je net wat meer dat idee van vrijheid krijgt.

Al snel kwam ik aan bij een soort dorpje, een aantal blokhutten waren bij elkaar opgesteld. Ik besloot om een huis binnen te gaan om te kijken of ik bijvoorbeeld aanwijzingen kon vinden, maar dit bleek niet het geval te zijn. Wel maakte het zowel mijzelf als mijn personage nog angstiger doordat de deur achter me dichtklapte en je het gekraak van voetstappen heel duidelijk kon horen. De moeder bleek een stuk moediger dan ikzelf en besloot te roepen naar haar zoon, maar, niet geheel onverwacht, kwam daar geen antwoord op.

Hands-On_Through the Woods 001

Vervolgens liet ik het dorp achter me en verkoos opnieuw het duister van de bossen. Al snel zag ik in de verte iets lopen. Het bleek een donker monster te zijn die minstens twee keer zo groot was als mijzelf. Terwijl ik langs het monster keek zag ik een grot en het leek vrij logisch dat ik daar heen zou moeten dus ik besloot dat als uitgangspunt te nemen. Nadat mijn zaklamp uit was besloot ik op mijn hurken langs het monster heen te sluipen, maar dit bleek niet zo’n goed idee te zijn. Op het moment dat ik bij hem in de buurt kwam had hij me direct door en ik besloot het op een sprinten te zetten. Helaas tevergeefs want na enkele seconden had hij me al te pakken.

Opnieuw kwam ik in het dorpje terecht zodat ik een tweede poging kon wagen en al snel werd duidelijk wat ik de eerste keer verkeerd had gedaan. Door het bos heen zijn grote stenen verplaatst die een lichtblauw teken krijgen wanneer je erbij in de buurt komt. Sommige van deze stenen geven je informatie over een monster dat daar in de buurt zit. Nu blijkt dat het monster dat ik was tegengekomen heel goed kan horen, maar enorm bang is voor licht. Uit automatisme was ik gaan sluipen, maar dit bleek niet de goede manier te zijn om hem voorbij te kunnen komen.

Hands-On_Through the Woods 003

Opnieuw trok ik richting het monster, maar ditmaal maakte ik gebruik van het licht van mijn zaklamp om het monster af te schrikken. Dit moet vrij precies want als je langs hem heen schijnt komt hij alsnog op je af, maar door een combinatie van schijnen en sprinten wist ik uiteindelijk toch langs hem heen te komen.

Hierna was de demo afgelopen en merkte ik pas hoe gespannen ik was. Geen enkele keer was ik geschrokken, maar de sfeer was afdoende om me op het puntje van de stoel te houden. Het interessante aan deze game is dat het bos met diverse monsters gevuld is die allemaal op een andere manier benaderd moeten worden. Tel daarbij het mysterie van de vermiste zoon op en je lijkt een goede opzet te hebben voor een spannende horror-game. Het is nog heel even wachten op deze titel, Through the Woods staat namelijk pas gepland voor een release in oktober 2016, maar het is zeker een titel waar ik mijn ogen naar open zal houden.