The Witcher 3: Wild Hunt
Nog een kleine twee weken en dan is het eindelijk zover: de release van The Witcher 3: Wild Hunt. Na zeven-en-een-half lange jaren mogen we de trilogie van Geralt of Rivia afronden in het derde en laatste deel van de serie. Tijd dus om alle feiten over de game nog een keer op een rijtje te zetten voordat we aan de slag gaan met dit epische laatste avontuur rondom de witharige Witcher.
Het avontuur van Geralt of Rivia begon allemaal zeven-en-een-half jaar geleden met de introductie van The Witcher. Een onbekende game van een destijds nieuwe, Poolse ontwikkelaar. In The Witcher nam je de controle over, zoals de naam al doet vermoeden, een Witcher, een genetisch gemanipuleerde strijder welke stad en land afreist om mensen te helpen met allerlei problemen. Van vermiste kinderen tot het verjagen of vermoorden van demonen en monsters, geen taak is te gek voor een Witcher.
Dat maakt het leven echter niet al te makkelijk voor een Witcher, zo zagen we wel in The Witcher 2: Assassins of Kings, waarin Geralt werd meegesleurd in een grootschalige oorlog. Toch lijkt de wereld rustiger te zijn geworden na de gebeurtenissen uit het tweede deel. Dat was totdat de Wild Hunt zijn kop opstak in de Noordelijke Koninkrijken: een bovennatuurlijk en mysterieus leger dat niets anders dan bloed en verdriet achterlaat in de landen waar het over trekt. Het is dus aan Geralt om nog een keer op het paard te stappen en de wereld door te reizen om de Wild Hunt een halt toe te roepen.
Toch zal enkel het paard dit keer niet voldoende zijn om de Noordelijke Koninkrijken door te reizen. The Witcher 3: Wild Hunt wordt namelijk een enorme game als we CD Projekt RED mogen geloven. Volgens de ontwikkelaar is de wereld van de game niet twee keer zo groot als zijn voorganger, niet vijf keer, maar maar liefst 30 keer zo groot als The Witcher 2, wat al een vrij grote game was. Qua wereldoppervlak zou de wereld zelfs 20% groter zijn dan die van The Elder Scrolls V: Skyrim; best flink dus. Het is dan ook niet heel vreemd om te horen dat Geralt een boot zal gebruiken om zeeën en meren te trotseren. Toch zal dit niet zonder slag of stoot gaan: net als op iedere andere zee zijn er ook in de Noordelijke Koninkrijken zeestormen en, misschien wat ongebruikelijker, zeemonsters. Dingen waar je boot dus niet zo goed tegen kunnen en misschien wel het einde van je avontuur kunnen betekenen. Totdat je respawnt natuurlijk.
Met zo’n enorme wereld ga je jezelf natuurlijk wel afvragen: hoeveel vrijheid heb je nou echt? Als je CD Projekt Red mag geloven: alle. Volgens de studio zouden er nauwelijks tot geen beperkingen in de game zitten tot waar je gaat of staat. Zolang het menselijk mogelijk is natuurlijk. Daarbij komt dus ook kijken dat Geralt een hele nieuwe set aan extra skills heeft gekregen, waardoor hij nu ook kan springen, kan klimmen en zelfs onder water kan duiken. Moeten we dan Assassin’s Creed-stijl beklimmingen verwachten? Nee, volgens de studio moet je meer denken aan Uncharted waarbij je langs redelijk vooraf opgezette paden naar boven klimt. Het eerste wat ik je dan hoor denken, zijn Quick Time Events. Als die klim paden al vooraf opgezet zijn, dan zullen die QTEs uit deel twee ook vast en zeker terug keren? Tweede keer nee. Volgens de studio werden de QTEs niet zo goed ontvangen, want uiteindelijk houdt niemand van QTEs en dus was het niet meer dan logisch om ze te schrappen. Daar heeft de game dus sowieso al een pluspunt te pakken.
Een pluspunt uit de vorige games, welke volgens de ontwikkelaar alleen maar zou zijn verbeterd, zijn de gevechten in de game. In deel twee was een tactische aanpak van een gevecht al cruciaal en dat lijkt in Wild Hunt alleen maar belangrijker te worden. Nog steeds bestaan gevechten uit het gebruiken van je zwaarden en de verschillende magische aanvallen die je tot je beschikking hebt, maar nu heb je ook beschikking tot een kruisboog. Hiermee wordt het vooral wat handiger om vijanden in de lucht of op een afstandje aan te vallen, iets wat wel nodig is als je het opneemt tegen bijvoorbeeld een Royal Wyvern, zoals in onderstaande video wordt gedaan.
Toch zal je er als Geralt in dit laatste deel niet alleen voor staan. Voor het eerst in de serie wordt er namelijk een tweede speelbaar karakter geïntroduceerd in de vorm van Ciri. Geboren als prinses binnen het koninkrijk van Cintra blijkt Ciri al snel magische krachten te hebben. In de loop der jaren ontstaat er echter een band tussen Ciri en Geralt, maar blijven hun wegen vaak gescheiden. Wanneer de Wild Hunt achter Ciri aangaat, is het maar te hopen dat Geralt Ciri eerder zal bereiken dan de Wild Hunt. Maar Ciri zal niet alleen als NPC in de game opduiken. Op bepaalde momenten zal je de controle over haar nemen om met haar te strijden en te overleven. Wat voor krachten Ciri precies heeft, is nog onduidelijk, maar CD Projekt Red omschrijft haar als een levend wapen, eentje die iedereen wilt hebben.
Een aangename afwisseling dus tijdens de honderd uur die waarschijnlijk in de game zullen gaan zitten. Inderdaad: de studio heeft aangegeven dat het de verwachting is dat het ruim 100 uur kost om de game uit te spelen. Je zou zo’n 50 uur kwijt zijn aan het hoofdverhaal, maar in de tussentijd ook nog eens 50 uur besteden aan sidequests en verkenning. Wil je helemaal los gaan met de game, neem dan maar gewoon een maand vakantie. Om alles te ontdekken en te voltooien, zal je minstens 200 uur nodig hebben. Om nog maar te zwijgen over de downloadbare content die gaat volgen, waar je nog eens zo’n 30 uur in kan stoppen.
Het is niet vreemd dat men niet kan wachten om met The Witcher 3: Wild Hunt aan de slag te gaan. Het lijkt er op dat de game een van de meest imposante games gaat zijn uit de recente geschiedenis en makkelijk een gooi gaat doen naar de titel: Game van het jaar. Of dat ook daadwerkelijk zo zal zijn, zal je de komende weken ontdekken: The Witcher 3: Wild Hunt is onze Game van de Maand en zal dus heel de maand in de spotlight staan. Blijf dus zeker Pixel Vault in de gaten houden om alles te weten te komen over The Witcher, Geralt en de rest van deze bijzondere serie. En nu aftellen… nog 14 nachtjes slapen.