The Survivors

The Survivors

Battle royale games zijn ondertussen te beschrijven als dè grote gaming trend van het afgelopen jaar en dit is in Nederland niet anders. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe battle royale-achtige shooter van Nederlandse bodem: The Survivors.

Radiant Game Studios brengt ons een early access game genaamd The Survivors. Het is een nieuwe adaptatie op het inmiddels zeer bekende en succesvolle battle royale (BR) genre. Hoewel de game nu bijna een jaar in ontwikkeling is en zich nog in een erg vroeg stadium bevindt, voelt het toch een beetje speciaal aan. Radiant Game Studios is namelijk niet zomaar een gamestudio, maar een gamestudio volledig bestaande uit zo’n dertig studenten aan de NHTV. Ik dook de game in met open ogen om te zien wat de nieuwe generatie ons te bieden heeft.

Goudkoorts

Tijden het spelen van The Survivor begeef je je in een ijzige wereld, die lijkt op Canada. Je bent hier aangekomen omdat jij, net als velen in de vroege jaren 1900, last kreeg van goudkoorts en de natuurlijke schoonheid in bent getrokken op zoek naar de prachtige gouden nuggets. De concurrentie is echter erg zwaar en om het erger te maken zit het weer ook niet mee.

The Survivors 
 Pixel Vault

Het land wordt geteisterd door orkaanachtige sneeuwstormen die ervoor zorgen dat jij en jouw competitie dichter bij elkaar moeten komen dan je eigenlijk wilt. Hierdoor lopen de spanningen hoog op en is je veiligheid niet gegarandeerd. Gelukkig is dit nog steeds het wilde westen en zijn er wapens in overvloed. Weet jij twee vliegen in één klap te slaan door te overleven én je concurrentie te verminderen of delf je het onderspit?

Daarnaast is het land ook allesbehalve veilig. Er zijn een aantal bandietenkampen die je het beste kunt vermijden. Tenzij je een waaghals bent en heel graag hun loot wilt hebben, dan kun je ze aanvallen. Doe dit echter wel op je eigen risico. Het gaat hier dus over PvE-elementen die zitten verwerkt in samenwerking met BR-elementen. Iets wat ik nog niet eerder tegen ben gekomen in een BR-game.

Eet geen rode sneeuw

Tot zover de narratieve richting van de game. Hoe pakt dit uit in de praktijk? Na de matchmaking wordt een deel van de wereldmap op je scherm getoverd. Hoewel deze er an sich best groot uitziet, is het bespeelbare gebied op dit moment maar een fractie hiervan. Hier is voor gekozen omdat de playerbase op dit moment ook erg klein is en het anders maar een saaie bedoening zou zijn.

The Survivors 
 Pixel Vault

Het speelbare gebied is opgedeeld in vier sectoren. Voor de game echt begint mag je kiezen in welke sector je gespawnd wordt. Ook kun je van tevoren zien hoeveel andere mensen in diezelfde sector komen. Je kunt dus kiezen voor een eenzame start om langzaam op gang te komen of om direct de confrontatie op te zoeken.

Wanneer je dan eindelijk in de gamewereld zit ga je op zoek naar wapens, TNT-staven, med-kits en schroot. Waar die eerste drie nuttig voor zijn hoef ik je niet meer uit te leggen, maar het schroot is wel een interessante mechanic. Zoals in veel BR-games kun je je wapens aanpassen op jouw speelstijl, al vind je in de game geen losse scopes, lopen of magazijnen. Deze maak je namelijk zelf met het schroot dat je vind. Dit schroot vind je echter niet zo heel veel, dus hoewel je je wapens zo naar believen kunt aanpassen, moet je wel keuzes maken, want de mogelijkheden zijn beperkt.

In het oog van de storm

Eén van de mechanics die bijna alle BR-games hebben, zijn die blauwe cirkels die het speelbare terrein verkleinen. In The Survivors is dit niet anders, alhoewel met een kleine twist. Zoals ik al eerder schreef wordt het land geteisterd door orkaanachtige sneeuwstormen die zomaar kunnen op zetten. Zoals we weten is het in het oog van een orkaan relatief rustig, dus is dit de veilige plek van onderduiken.

The Survivors 
 Pixel Vault

Kort na aanvang van de game krijg je te zien waar de ogen van deze orkanen gaan zijn. Je hebt dan een bepaalde tijd om je naar één van deze zones te begeven. Doe je dit niet, dan overvalt de sneeuwstorm je en loop je langzaam schade op. Na een paar minuten klaart de storm tijdelijk op, waarna de ogen zich verschuiven en het riedeltje opnieuw begint. Heel innovatief is dit niet. Het is nog steeds duidelijk een derivaat van het inmiddels klassieke voorbeeld, want degene die als laatste blijft staan, wint alsnog. Toch is het prettig om eens een andere variant te zien naast de tientallen BR-games die dit niet doen.

Daarnaast is het ook prettig om te zien hoe deze gamemechanic verwerkt wordt in de visuele wereld. De wolkenkolommen zien er angstaanjagend donker uit en buiten de speelbare zone loeit de wind hard. Dit zorgt voor een meer immersieve wereld dan wat groene mist of elektriciteit die uit het niets komt opdoemen.

Het helpt natuurlijk ook dat de rest van de wereld er mooi uit ziet. De witte sneeuw schittert in de zonneschijn. Terwijl je loopt laat je voetsporen achter en als je gewond bent is dit een bloederig spoor. De wapenmodellen zijn gedetailleerd en prettig om naar te kijken. Het enige wat nog werk nodig heeft zijn de textures van de gebouwen, maar daar is het ook nog early access voor.

The Survivors 
 Pixel Vault

Zwarte wolken

Hoewel ik  behoorlijk positief ben over The Survivors, is het zeker geen perfecte game. De geweren bijvoorbeeld bieden bijna geen terugslag bij het schieten. Hierdoor voelt de gunplay raar aan. Daarnaast kan op dit moment het zoeken naar een game zeker tien minuten duren. Dit probleem komt voor uit de nog kleine playerbase en die moet in de loop van de tijd natuurlijk groeien, maar het is wel iets waar je tegenaan loopt. In dezelfde strekking zijn de servers maar twee uur per dag open omdat voor meer gewoonweg de middelen nog niet zijn.

Daarnaast wordt je als speler op dit moment nog geforceerd om in squads te spelen en is er geen mogelijkheid om de gamewereld solo te betreden. Volgens de producer is dit ook een probleem met servercapaciteit en is het wel de bedoeling dat dit in de toekomst wel mogelijk wordt. Al is de toekomst nog niet erg zeker. Deze game is nog altijd een schoolproject. Nu het schooljaar praktisch ten einde is, is het nog niet duidelijk hoe de verdere ontwikkeling van de The Survivors eruitziet. Wordt de game verder binnen de NHTV doorontwikkeld, neemt een andere studio dit over of valt de game in zijn totaliteit in het water? Dat is allemaal nog niet bekend.

Hoe dan ook hoop ik dat de game de komende jaren kan groeien in ontwikkeling. The Survivors heeft een aantal interessante mechanics die een unieke draai geven aan het BR-genre, maar het is nog erg zichtbaar dat de game in kleine kinderschoentjes staat. Ik ben benieuwd naar hoe de game er over twee jaar uitziet en wat Radiant Game Studios doet met de potentie die in deze game zit, want potentie is er zeker.