The Stanley Parable krijgt onverwachte update

archief
Jessica de Haan op 20 januari 2020
The Stanley Parable krijgt onverwachte update

Op het moment is het mogelijk om op Steam te stemmen op games in bepaalde categorieën. Een daarvan is de prijs voor de beste game in een game. The Stanley Parable is natuurlijk een van de kanditaten hiervoor. Nu blijkt dat iets uit een van de eindes, dat als deel van de game werd gezien, een bug is.

The Stanley Parable is bekend voor het absurde verhaal, de intrigerende gameplay en de ironische verteller. Dat de game genomineerd is voor een Steam Award verbaast dan ook niemand. Met de vele mini-games die The Stanley Parable bevat, is het eerder juist moeilijk om een favoriet te kiezen.

Een van de makers, Davey Wreden, geeft echter aan niet helemaal tevreden te zijn met wat hij samen met William Pugh gecreëerd heeft. Daarom heeft Galactic Cafe een update uitgebracht, die een foutje in de zogenaamde ‘Baby Game’ zou moeten verbeteren. Wreden vertelt in een blogpost wat de fout precies is en waarom deze fout niet eerder is ontdekt.

Deze route is ook wel bekend als de ‘Art Ending’. Wanneer Stanley in een behind-the-scene prototype-achtige kamer komt, krijgt hij een opstelling van een baby en vuur te zien. De baby loopt steeds naar links richting het vuur. Stanley kan de baby redden door op een knop te drukken, waardoor het weer rechts wordt gezet en opnieuw begint. De verteller legt uit dat dit een kunstwerk is om de wanhoop en saaiheid van het familieleven te verbeelden. Om dit goed door te laten dringen moet degene die het kunstobject bekijkt, in dit geval Stanley, vier uur lang op de knop drukken.

Hoewel het niemand zou verbazen als dit het enige was, hebben de makers er een schepje bovenop gedaan. Na dit twee uur gedaan te hebben, besluit de verteller dat de mini-game een puppy nodig heeft. Deze puppy dreigt in een vat met piranha’s ondergedompeld te worden. Vanaf dat moment moet Stanley de komende twee uur twee knoppen indrukken, één voor de baby en één voor de puppy.

Wanneer Stanley vier uur lang deze twee knoppen heeft ingedrukt, krijgt hij een wit scherm te zien waarop een gedicht verschijnt. De tekst is echter niet compleet zichtbaar vanwege een zwarte monoliet. Omdat het The Stanley Parable is, ging iedereen ervan uit dat dit de bedoeling was. Nu blijkt dus dat het niets meer is dan de deur waarachter de puppy verscholen wordt. Door een bug is deze vast komen te hangen als een zwarte vorm op het scherm.

Wreden bekent dat het een fout is. Ten eerste geloofden Wreden en Pugh niet dat de game goed ontvangen zou worden, waardoor ze misschien niet helemaal hun best gedaan hebben met het testen. Ten tweede hebben ze last minute nog dingen aan de game toegevoegd. Ze vonden dus dat ze de vier uur die nodig zouden zijn om deze mini-game te testen beter konden gebruiken om delen van de game te beproeven waarvan ze zeker wisten dat die gezien zouden worden. Wie verwacht dan ook dat er gamers zijn die vier uur lang twee knopjes indrukken? Wreden kreeg uiteindelijk de Baby Game te zien via YouTube, waar hij de fout eindelijk opmerkte.

Niet alle fans zijn tevreden met deze verbetering. De vreemde monoliet droeg indirect bij aan het gedachtegoed van The Stanley Parable, vonden ze. Wreden zegt dat hij dit begrijpt. Als een van de makers van de game wil hij echter ervoor zorgen dat iedereen krijgt waar ze recht op hebben. In dit geval betekent dat dus dat mensen die vier uur lang op knopjes drukken het gedicht aan het einde van de mini-game te zien krijgen, zonder mysterieuze monoliet.