The Legend of Zelda: Link’s Awakening

archief
Manja Aalderink op 20 januari 2020
The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Met de release van The Legend of Zelda: Breath of the Wild voor de Nintendo Switch wist Nintendo nog maar eens de legendarische status van de langlopende avonturenserie te bevestigen. Om te laten zien hoe ver de serie is gekomen sinds de originele releases op de NES en Game Boy, heeft de Japanse gigant besloten om een van de eerste avonturen in een nieuw jasje te steken. Later dit jaar mogen we opnieuw terug naar Koholint Island in The Legend of Zelda: Link’s Awakening voor de Nintendo Switch. Tijd om vooruit te blikken.

De eerste game in de The Legend of Zelda-serie zag het licht in 1986, maar op dat moment moesten spelers thuis voor de tv gaan zitten om de game te spelen. Het zou nog zeven jaar duren voordat spelers ook onderweg met Link aan de slag mochten, dankzij de release van The Legend of Zelda: Link’s Awakening op de originele Game Boy. Vijf jaar later, in 1998, kreeg de game een remaster voor de Game Boy Color met de DX-versie van de game, die een nieuwe dungeon en verschillende tweaks bevatte. Dat alles en meer is nu verpakt in een nieuw jasje voor de Nintendo Switch, ruim 26 jaar na het origineel.

The Legend of Zelda: Link's Awakening (2019) 
 Pixel Vault

Releasedatum The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Hoewel Nintendo games graag ruim van tevoren aankondigt, was dat bij de nieuwe versie van Link’s Awakening niet het geval. De Japanse uitgever en ontwikkelaar koos ervoor om pas afgelopen februari tijdens een Nintendo Direct aan te kondigen dat de game in ontwikkeling is voor de Switch. Deze is al op 20 september 2019 beschikbaar voor de console in zowel digitale als fysieke vorm. Met de release komen ook twee gelimiteerde versies van de game beschikbaar: een Dreamer Edition met een artbook en een Europese Limited Edition met daarin een steelbook in de stijl van de originele Game Boy-verpakking en een uitgebreid 120 pagina’s tellend artbook.

De langlopende legende van Zelda

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is officieel het vierde deel in de langlopende action-adventure franchise die al meer dan dertig jaar de harten van fans over de hele wereld verovert. De serie zag een eerste release in 1986 op de Nintendo Entertainment System (NES) en weet tot vandaag de dag fans enthousiast te maken voor action-adventure games. De meest recente hoofdlijn-game die de serie ontving was The Legend of Zelda: Breath of the Wild voor de Nintendo Switch in 2017, een van de best beoordeelde games aller tijden.

Naast verschijningen in de reguliere games, zijn hoofdpersoon Link en prinses Zelda regelmatig in verschillende spin-offs en zelfs ook andere series te zien. Zo maken de twee al jaren hun opwachting in de Super Smash Bros.-serie, is Link in Mario Kart te vinden en hadden de twee recentelijk een muzikaal avontuur in Cadence of Hyrule. Deze laatste werd niet in-house bij Nintendo ontwikkeld, maar door Brace Yourself Games.

The Legend of Zelda: Link's Awakening (2019) 
 Pixel Vault

Terug naar Koholint Island

Verhaaltechnisch is er weinig veranderd aan de remake van Link’s Awakening. Opnieuw wordt Link nadat zijn schip zinkt wakker op Koholint Island, waar hij op het strand gevonden wordt door de vriendelijke Marin. Om van het eiland te kunnen vertrekken, zal Link eerst de legendarische Wind Fish moeten wekken. Dit kan hij doen door de acht instrumenten van de Sirens te verzamelen, natuurlijk ieder verspreid over verschillende tempels en ruïnes.

Opvallend genoeg speelt de titulaire prinses praktisch geen rol in The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Buiten een enkele vermelding in wat tekstjes komt Zelda in het avontuur niet voor en ligt de focus vooral op de mysteries van het afgelegen eiland. Een eiland dat ook geen deel uitmaakt van het koninkrijk van Hyrule, iets wat destijds nog niet was voorgekomen. Het originele team achter de game zag de titel dan ook meer als een parodie op de voorgaande delen.

Gameplay

Net als andere klassieke Zelda-games speelt Link’s Awakening als een top-down action-adventure game. Dat wil zeggen dat je Link vanaf boven ziet terwijl hij door schermen beweegt en zo gebied na gebied van vijanden ontdoet. Vijanden die overigens wel weer terugkomen om de game een beetje spannend te houden. Tijdens zijn avonturen verzamelt Link verschillende items om te overleven en vijanden te verslaan, maar ook om eerder ontoegankelijke gebieden nu wel te bereiken. Daarbij zijn voor de nieuwe versie wel verschillende tweaks gemaakt om de game beter speelbaar te maken. Zo zijn Link’s zwaard, schild en verschillende upgrades permanent beschikbaar, terwijl andere items aan de verschillende knoppen toegewezen kunnen worden.

The Legend of Zelda: Link's Awakening (2019) 
 Pixel Vault

Naast verschillende nieuwe tweaks en tweaks uit de DX-versie krijgt de Switch-versie ook een grote nieuwe toevoeging. Wanneer je tempels en ruïnes voltooit in de game, krijg je verschillende ruimtes hiervan tot je beschikking. Deze ruimtes kunnen bij het personage genaamd Dampé aan elkaar gekoppeld worden, waarna je er zelf doorheen kunt gaan. In de zelfgemaakte tempels wachten verschillende vijanden en te verzamelen items op je. . De tempels kunnen ook moeilijker gemaakt worden om uiteindelijk betere items te krijgen.

Een nieuwe lik verf

Het meest opvallende aspect van deze remake is toch wel het nieuwe uiterlijk van de game. In tegenstelling tot voorgaande delen heeft Nintendo ervoor gekozen om The Legend of Zelda: Link’s Awakening voor de Switch een speelgoed-achtig uiterlijk te geven. Ieder personage, iedere vijand en ieder boompje heeft zachte, ronde vormen en glimt alsof het van plastic is gemaakt. Daarmee krijgt de game een eigen gezicht, maar ook meteen een heel kinderlijk uiterlijk. Daarmee geeft de Japanse uitgever nog meer het gevoel dat het om een persiflage gaat dan een eigen serie.

Trailers The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Benieuwd naar beelden van The Legend of Zelda: Link’s Awakening? Bekijk hieronder de officiële trailers van de game: