The Last Guardian – Overeenkomsten met Ico en Shadow of the Colossus

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
The Last Guardian – Overeenkomsten met Ico en Shadow of the Colossus

Bij Pixel Vault besloten we een veelbewogen jaar op het gebied van games af te sluiten met The Last Guardian als game van de maand. Nu is dat geen game die volledig op zichzelf staat, maar de titel is de spiritueel opvolger van de games Ico en Shadow of the Colossus. Hoewel het dan geen directe vervolgen op elkaar zijn, delen ze toch een flink aantal overeenkomsten die we hier eens voor je onder elkaar zetten.

Alle drie de games komen van de ontwikkelaar Team Ico die in 2002 eerst Ico en drie jaar later, in 2005, Shadow of the Colossus naar het gamend publiek bracht. Beide games kwamen in eerste instantie uit voor de PlayStation 2, maar kregen later ook nog een remaster op de PlayStation 3. Nu kan ik natuurlijk niet verwachten dat iedereen de games gespeeld heeft of ongeveer vijftien jaar na dato nog weet waar de games over gaan. Daarom begin ik met een kleine rundown van het verhaal van de drie titels.

Verhaal in een notendop

De hoofdpersoon van Ico is een jongen met dezelfde naam. Hij is geboren met hoorns en dit wordt door zijn mede-dorpgenoten gezien als een slecht voorteken, waardoor ze besluiten hem op te sluiten in een kerker. Natuurlijk weet hij uit zijn kooi te ontsnappen en het is vervolgens aan jou als speler om hem uit die kerker te krijgen. Gelukkig hoeft Ico zijn pad niet in zijn eentje te vervolgen, gezien hij een meisje ontmoet met de naam Yorda, die zo haar eigen redenen heeft om zich op die plek te bevinden. Ico ontfermt zich over haar en samen doen jullie een poging de diverse platformelementen en puzzels te trotseren en uiteindelijk te ontsnappen.

The Last Guardian - Overeenkomsten met Ico en Shadow of the Colossus

In Shadow of the Colossus nemen spelers de rol aan van Wander. Hij is op een missie om zijn overleden geliefde, met de naam Mono, tot leven te wekken. Samen met zijn paard en het lichaam van Mono vertrekt hij naar de andere wereld om het daar op te nemen tegen de diverse Colossi. Deze enorme wezens verslaan zou namelijk de enige mogelijkheid zijn om een zogenaamde Dormin op te roepen, die het vermogen heeft om doden weer tot leven te brengen. Dit lijkt Wander zijn enige kans te zijn om Mono nog eens in leven te zien.

Vervolgens heb je natuurlijk The Last Guardian, waar de protagonist een naamloze jongen betreft. Samen met een enorm beest met de naam Trico, doet hij een poging om uit een enorme kerker te ontsnappen waar hij en het beest in opgesloten zijn. Dit is natuurlijk wel extreem kort samengevat en als je er meer over wilt lezen, check dan zeker ook onze review van The Last Guardian.

Zelfde missie, nieuw begin

Wanneer je naar bovenstaande verhalen kijkt zul je zien dat Ico en The Last Guardian het meest met elkaar overeen hebben. In beide gevallen is de protagonist opgesloten in een kerker en is het de bedoeling om daaruit te ontsnappen. Shadow of the Colussus is hierin misschien een wat vreemde eend in de bijt, maar heeft toch nog steeds behoorlijk wat overeenkomsten met de andere twee delen. Opvallend is dat in elke game van Team Ico de protagonist vergezeld wordt door een ander personage dat beschermd moet worden, maar ook kan helpen in de missies.

The Last Guardian - Overeenkomsten met Ico en Shadow of the Colossus

In Ico heb ik het dan over het vrouwelijk gezelschap Yorda. In de game kan zij aangestuurd worden om je te volgen of bepaalde acties te ondernemen. Iets wat er toch voor zorgt dat je niet alleen bent in jouw missie om te ontsnappen. Wander heeft in zijn trouwe ros met de naam Agro een compagnon gevonden die hem overal naartoe kan brengen. Als laatste hebben we het natuurlijk over Trico, het schattige beest uit The Last Guardian die een combinatie tussen een hond en een kip lijkt te zijn.

Land vol lore

Door de games heen lijkt het ook behoorlijk duidelijk te worden dat de games zich in dezelfde wereld afspelen, maar dan op verschillende momenten in de geschiedenis. Deze gedachte komt voornamelijk voort uit de vormgeving van de games. Elk van hen heeft een voorkeur voor de kleuren groen, bruin en grijs en bevat een vergelijkbaar landschap waarin diverse bossen en ruïnes over de vlakte te vinden zijn. Natuurlijk hoeft dit niet per se iets te zeggen, maar dit moedigt het feit dat het om dezelfde wereld gaat natuurlijk behoorlijk wat aan.

Wat ook enorm vergelijkbaar is, is de manier waarop het verhaal en de bijbehorende lore in elkaar gezet zijn. Dingen als slechte voortekens, hoorns, mythische beesten en offers zijn aan de orde van de dag en zorgen ervoor dat de mensen in de game een totaal eigen cultuur lijken te hebben. Mythische beesten lijken wat minder logisch te zijn, maar niet volledig onbekend in de wereld. Wanneer de jongen in The Last Guardian Trico voor het eerst ziet, schrikt hij wel omdat hij zo dicht bij hem in de buurt is, maar hij lijkt niet te schrikken van het bestaan van het beest. Dat geeft te denken dat het beest, hoewel zeer zeldzaam, niet onbekend is voor de jongen.

The Last Guardian - Overeenkomsten met Ico en Shadow of the Colossus

De grootste referentie zit hem met name in het feit dat je diverse kostuums kunt verdienen voor de jongen in The Last Guardian. Als ik eerlijk ben heb ik zelf nog geen nieuw kostuum mogen aanschouwen omdat ik blijkbaar nog niet aan de voorwaarden heb voldaan, maar andere spelers zijn volledig in de ban van de kostuums die je kunt verdienen. Zo kun je zowel het kostuum van Ico als die van Wander krijgen. Een grotere referentie naar de eerdere delen is er natuurlijk niet.

Daar heb je het, een flink aantal punten die Ico, Shadow of the Colossus en The Last Guardian met elkaar overeen hebben. Het kan natuurlijk altijd zijn dat ik iets vergeten ben, schroom dan niet en laat het weten in de comments!