The King and the Warlord

The King and the Warlord

Begin dit jaar gooide Total War het roer om en bracht een nieuwe grand strategy game in het Warhammer universum. Geen suffe geschiedenis meer, maar orcs en vampieren! Nu komt er om de haverklap al dan niet gratis DLC uit voor de game. Wij checkten of deze extra content de moeite waard is.

Voor wie een van de grootste releases op strategie-gebied dit jaar gemist heeft: in Total War: Warhammer neem je deel aan gigantische veldslagen in het Warhammer-universum. Orcs strijden tegen dwergen, mensen tegen vampieren en dan komt daar ook nog eens de helse Chaos-factie om de hoek kijken om het extra gezellig te maken. Total War: Warhammer was bij release inderdaad zo vet als dit allemaal klinkt, maar nu komen er steeds extra kleine beetjes content bij alsof het allemaal nog niet genoeg was.

the-king-and-the-warlord-3

Facties

De meeste DLC voor Total War: Warhammer is betaald en mocht je op dit moment het volledige assortiment aan je basisgame willen toevoegen, dan ben je ā‚¬42,45 kwijt. Geen klein bedrag voor een game die op Steam vooralsnog de volle ā‚¬ 59,99 kost. Alle DLC doet ongeveer hetzelfde: elk pakket voegt een (paar) extra facties toe.

Ik ging aan de slag met de meest recente DLC: The King and the Warlord. Deze voegt extra content toe aan de al in de game aanwezige rassen Dwergen en Orcs. De tegenhanger ā€˜The Grim and the Graveā€™, voegt hetzelfde toe aan de Mensen en Vampieren. Ik heb echter niets met vampieren en eigenlijk ook niet met mensen, laat mij maar vechten met bebaarde, bier liefhebbende dwergen.

The King

De lijst met alle features die het DLC-pakket kent is best uitvoerig. Een nieuwe factie voor het orc- en dwergras, nieuwe units, extra technologieƫn en zo gaat het nog even door. Het zijn over het algemeen kleine toevoegingen, maar wat mij betreft is een nieuwe factie en extra units nooit weg.

the-king-and-the-warlord-1

Om met de nieuwe facties te spelen moet je een nieuwe campaign beginnen. Ik koos als eerste voor de dwergen en kwam in een totaal ander startgebied terecht dan met de originele dwergen clan. In plaats van hoog in de bergen van Khaz Modan begin je ergens anders hoog in de bergen, omringd door vampieren, The Border Princes en uiteraard orcs. De uitdaging is dan ook aanzienlijk hoger in deze campagne dan in de originele dwergen campagne. Wanneer je dus die-hard fan bent van een ras is in ieder geval een van de pakketten de moeite waard om te halen, omdat je dan weer een geheel nieuw verhaal kunt doorlopen met je favoriete units vanuit een ander perspectief en beginpositie.

De nieuwe units vallen wel wat tegen. Toegegeven, de rangers bij de dwergen zijn erg tof en doorzeven de vijand wanneer je ze juist opstelt, maar het is een beetje karig allemaal. Dat is overigens niet te zeggen voor de nieuwe speciale quests voor de factie. Deze slepen je weer op geheel nieuwe wijze over de landkaart.

The Warlord

De orcs worden ook getrakteerd op een nieuwe factieleider en wel een goblin. Officieel bestaat de factie ook uit orcs en goblins, maar voor het laatstgenoemde ras kun je geen leider selecteren in de basisgame. Dat is anders met The King and the Warlord DLC, waarmee je met een echte goblin je legers kunt aanvoeren in de factie. Squig-herds zijn de belangrijkste nieuwe units voor de goblin-factie en iedereen die ook maar een beetje bekend is met de Warhammer-franchise wordt daar waarschijnlijk erg enthousiast van.

the-king-and-the-warlord-2

Leuk detail is dat zowel de nieuwe dwergen- als goblin-factie Ā hetzelfde doel hebben: het veroveren van Karak Eight Peaks. Bij de dwergen zit het verlies van de vesting zo diep dat hun troepen 50% meer soldij vragen tot Karak Eight Peaks weer is ingenomen. Ā Bij de goblinleider Skarsnik is de stad in de bergen ook het hoogste doel en tot hij het bastion heeft ingenomen kan hij geen orc-units rekruteren. Dit maakt het een extra goblin campagne, omdat je voornamelijk met de groene mini-monsters speelt in het begin.

Geen uitbreiding

Hoewel de lange lijst op de winkelpagina van Steam suggereert dat het pakket boordevol extra content zit, valt dit in de praktijk wel mee. Toegegeven, het is dan ook geen uitbreiding en daar is de DLC ook niet naar geprijsd. Een echte uitbreiding had minstens drie keer het aantal nieuwe facties moeten bevatten en ook een echt nieuwe campaign moeten hebben.

Total War heeft in het verleden met Rome Total War ook geƫxperimenteerd met DLC-packs, maar bracht uiteindelijk ook de hele toffe uitbreiding Atilla uit. Tot die tijd is extra DLC voor de Ʃchte fans erg welkom en zeker wanneer je een favoriete factie hebt kun je precies het pakket kiezen dat jij wilt hebben.