The Flock gaat offline wanneer de game is uitgespeeld

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
The Flock gaat offline wanneer de game is uitgespeeld

Vogelsap, de ontwikkelaar van The Flock, zal de game na verloop van tijd uit de digitale schappen halen. Wanneer alle spelers zijn uitgestorven, zal de ontknoping van de game plaats vinden. Hierna zal de game niet meer te spelen zijn. Dit maakte de studio bekend.

Het is een opvallende keuze: je game bewust offline halen na de release. Toch zit er een logisch concept achter als we Jeroen van Hasselt, ontwikkelaar bij Vogelsap, mogen geloven. Een conflict zal in de game centraal staan, waarbij er een beperkt aantal levens zal zijn voor het totale spelersaantal. Hoeveel levens dit zijn, is echter niet bekend. Iedere keer dat een speler in de multiplayer om het leven komt, zal het bevolkingsaantal krimpen en zal de teller uiteindelijk op 0 komen. Op dat moment zal het ‘eind scenario’ in de game beginnen en zal er een grootschalige ontknoping plaats vinden. Wanneer de ontknoping heeft plaatsgevonden, zal de game offline gaan en is het einde oefening.

Volgens Van Hasselt is het idee ontstaan na het zien van multiplayer-games die langzaam dood bloeden. Daarnaast wilde het team meer doen met het overlevingsconcept en een einde creëren wat de speler bijblijft.

Een game kan ontzettende hoogten bereiken, maar daarna snel spelers verliezen. Hierdoor sterft een multiplayer eigenlijk altijd een stille dood. Wij willen juist dat spelers het einde van de game in spanning afwachten, terwijl zij zich afvragen wat er nou precies gaat gebeuren.

De game zal in het derde kwartaal van dit jaar op Steam komen, voor een nog onbekend bedrag. Wanneer de game is begonnen, zal er een teller verschijnen met het bevolkingsaantal. Deze teller zal te zien zijn in de game, op de Steam-pagina en een subreddit van The Flock.