The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited
Pc-bezitters kunnen al een behoorlijke tijd ronddwalen door Tamriel in MMO-stijl in The Elder Scrolls Online. Console-bezitters hebben echter wat langer moeten wachten, maar ook hun digitale port naar de wondere wereld van Tamriel zal opengaan en wel op 6 juni.
De game heeft inmiddels al een paar keer onder het mes gelegen en de laatste grote operatie heeft twee maanden terug plaatsgevonden. Een operatie die liet merken dat het vooralsnog niet liep zoals ze het zouden willen bij Bethesda. De grote nieuwigheden die aan het licht zijn gekomen na operatie nummer x van Bethesda, zijn het wegvallen van de toenmalige maandelijkse abonnementskosten en de releasedatum voor consoles.
Voor de pc heeft de doorstart goed uitgepakt, want ik hoor veel mensen om me heen die de game opnieuw een kans willen geven. Ook ikzelf werd aanvankelijk niet gepakt door wat The Elder Scrolls Online te bieden had en ook de bijkomende kosten speelden een grote rol bij de overweging om door te gaan of te stoppen.
Nu we dat alles achter de rug hebben, kunnen we stellen dat er binnenkort dus genoeg Tamriel voor iedereen is, mits je eenmalig €60,- wil neertellen. Want wat krijg je nu eigenlijk voor die zuurverdiende €60,- op de console? Kort door de bocht kan ik natuurlijk zeggen dat je hetgeen krijgt dat voor de pc al een jaar verkrijgbaar is. Zo makkelijk maak ik me er natuurlijk niet vanaf, lucky you.
The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited is in tegenstelling tot zijn eerdere release op de pc al aardig wat verder. Het origineel dat vorig jaar verscheen, kende nogal wat haken en ogen die ervoor hebben geleid dat veel avonturiers een grote U-bocht maakten en Tamriel zo weer uitliepen. Dat is Zenimax natuurlijk niet in de koude kleren gaan zitten en ze hebben werkelijk bikkelhard gewerkt om veel zaken te fixen, uit te breiden of toe te voegen, mede dankzij feedback uit de community.
Zo is er een onlangs een rechtssysteem ingevoerd, mogelijkheden om na het maximum level verder te levelen en meer end-game content toegevoegd. Dit zijn niet alleen welkome toevoegingen en verbeteringen, maar het laat ook nog eens zien dat The Elder Scrolls Online de MMO-titel waardig is. De game leeft, wordt bijgehouden, wordt vernieuwd en dat is een van de dingen die MMO’s zo leuk maken voor mij en voor veel anderen. Je weet dat je geld neerlegt voor iets dat nog niet af is, maar daar doe je het voor; je wilt dat proces meemaken, je wilt telkens meer content en dat is iets wat Zenimax de afgelopen periode wel heeft bewezen te kunnen leveren.
De content zal niet tot nauwelijks verschillen van de pc-versie, verwacht ik. In The Elder Scrolls Online creëer je een karakter, doorloop je een korte, vernieuwde tutorial en daarna ben je vrij om te gaan. Er is genoeg te doen om je avonturiershart bezig te houden. Of je nou jaagt voor materiaal om nieuwe wapens en harnassen te maken, of de ene na de andere heldhaftige quest van je to-do list afvinkt, het is allemaal royaal aanwezig. Dat alles in een setting zoals die alleen in The Elder Scrolls kan voorkomen en je bent om lijkt me.
Ik denk echter niet dat we grafisch geweld moeten verwachten. Op de pc komen de ultra settings al niet in de buurt van het hedendaagse geweld en dus zal ook de console-versie geen hoge ogen gooien. Een MMO is nu eenmaal gebonden aan wat lagere graphics leert de tijd ons. Hetgeen waar The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited zijn next-gen feel aan zal moeten verdienen, is dat de game simpelweg als MMO goed moet gaan lopen op de consoles. Als dat het geval is, dan reken maar dat Tamriel binnen de kortste keren bevolkt is met avonturiers die ongelimiteerd van het groteske, ongelimiteerde Tamriel genieten.