The Coalition geeft details pc-versie Gears of War 4

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
The Coalition geeft details pc-versie Gears of War 4

In een interview met Eurogamer’s Digital Foundry heeft The Coalition, ontwikkelaar van Gears of War 4, meer details gegeven over de pc-versie van de aankomende game. Volgens de studio ligt de nadruk op een “geoptimaliseerde maar aanpasbare ervaring”.

Afgelopen week sprak Digital Foundry met Mike Rayner, technisch regisseur van de game bij ontwikkelaar The Coalition. In dit interview gaf Rayner meer informatie over de pc-versie van de game, welke als paradepaardje dient van Microsoft’s nieuwe Xbox Play Anywhere-dienst. Hiermee worden spelers in staat gesteld om specifieke titels te kopen, om ze daarna zowel op pc als op Xbox One te spelen.

Onze focus ligt op het afleveren van een zwaar geoptimaliseerde, maar aanpasbare ervaring.
Recent heeft het UWP (Universal Windows Platform) ondersteuning gekregen voor V-sync tearing, wat we willen implementeren. Daarnaast willen we de game een vrije frame rate geven die gamers mogen verwachten op dag 1. Met de Unreal Engine 4 en onze eigen aanpassingen daaraan kunnen we beter gebruikmaken van meerdere CPU-kernen, waardoor de game niet meer wordt begrensd door de processor en er meer ruimte is om de GPU te laten schitteren met betere visuals of hogere frame rates. Single-player zal niet aan 30 frames per seconde vast zitten op de pc.

Rayner gaf in het interview nog een aantal belangrijke verschillen tussen de pc- en console-versie van Gears of War 4. Zo zal de pc-versie beschikken over:

  • ondersteuning voor dynamische resoluties (iedere resolutie zal worden ondersteund met een logisch dynamische field of view, inclusief ultra-wide resoluties)
  • hogere texture resoluties (voor sommige texture-groepen tot 4K)
  • een benchmarkmodus
  • mogelijkheid om input voor toetsenbord en muis te veranderen (inclusief de mogelijkheid om rennen, rollen en dekking zoeken aan verschillende knoppen te koppelen)
  • uitgebreidere grafische instellingen (momenteel al 28 verschillende instellingen)

We hebben momenteel 28 instellingen in de game zitten en we denken na over extra instellingen zodat men echt de volledige controle heeft. Naast deze extra instellingen stoppen we veel tijd in het zo duidelijk mogelijk maken wat de impact van deze instellingen is op de GPU / CPU / VRAM van de speler. Zo is het duidelijk wat de correlatie tussen de impact en de verschillende instellingen is.

Gaars of War 4 ligt zowel voor pc als voor Xbox One op 11 oktober in de winkels.