Test Drive – Heeft de afrit genomen
Wie Pixel Vault al wat langer volgt, weet dat Twan vrijwel alles speelt dat ook maar enigszins met racen te maken heeft. Zijn liefde voor racers begon in 1995 met de arcadegame Fatal Racing en voerde hem onder andere langs vrijwel alle Formule 1-games, Need for Speed, Gran Turismo, Driveclub, Project Cars en Assetto Corsa. Echter, één game speelt hij helaas al lang niet meer: Test Drive. Twan ging op onderzoek uit om te kijken wat daarmee is gebeurd.
Laten we om te beginnen even het geheugen opfrissen rondom Test Drive. De racegame zag het levenslicht in 1987 op de Amiga, Amstrad CPC, Apple II, Atari ST, Commodore 64 en DOS. In het spel reed je langs een bergwand (en aan de andere kant een klif) op een tweebaansweg en moest je je zo snel mogelijk tussen het verkeer door van A naar B manoeuvreren. Hierbij moest je ook nog uit de handen blijven van de politie. In het spel kon je kiezen uit vijf sportwagens, maar je kon enkel racen met cockpit view. De game werd een groot succes, mede dankzij de goede graphics. Een franchise was geboren.
M.O.O.R.
In 1989 en 1990 volgden de opvolgers van Test Drive. Daarna nam de game een pauze. Pas in 1997 maakte de racer haar comeback op de E3. Het werd destijds direct uitgeroepen tot de beste racer van de show en een nieuw succes leek te zijn geboren. Van 1997 tot en met 2002 was er jaarlijks een release van de game. De game verscheen ook multiplatform, iets dat ook enorm bijdroeg aan de populariteit van de franchise. Na 2002 verscheen de game nog in 2004 en 2006 tot er in 2007 pas echt een grote stap werd gezet met Test Drive Unlimited.
In dit deel kreeg de game een grote open wereld. Hierbij moet je denken aan de manier waarop Need for Speed je tegenwoordig van race naar race laat rijden. Je kon rondrijden op een eiland en zelf kiezen welke races je wanneer ging doen. Daarbovenop kwam ontwikkelaar Eden Games nog met de term M.O.O.R., dat stond voor Massively Open Online Racing. Men kon destijds voor het eerst in de game online tegen elkaar spelen. Hoewel deze stap enorm werd geprezen, werd het ook zichtbaar dat hier de eerste haarscheurtjes voor de franchise begonnen.
Pijnlijke missers
Zo ging de game behoorlijk raar om met exclusiviteit. Vandaag de dag klagen we als gamers nogal graag wanneer DLC eerst op de PlayStation te spelen is en daarna pas op de Xbox. Dit wuif je lachend weg als je de exclusiviteit in Test Drive Unlimited ziet. Zo had de PlayStation 2-versie bijvoorbeeld automatische GPS om je naar je missies te sturen en hadden andere versies dat niet. Ook kende de PlayStation-versie de modus Quick Race en kon je dus snel een potje starten. Wat de game dan weer niet had in tegenstelling tot de Xbox-versie was de mogelijkheid om handmatig te schakelen. Verder konden auto’s enkel overgespoten worden op de Xbox en was er op hetzelfde platform ook exclusiviteit op de missies waarbij je lifters mee moest nemen.
Men probeerde dit zo goed mogelijk recht te trekken in Test Drive Unlimited 2, maar het kwaad was al geschied. Ondanks dat de open wereld nog beter en mooier was geworden, was voor de rest alles in de game achteruit gegaan. De critici waren vooral niet te spreken over het verhaal, de karakters en het bijbehorende stemwerk, om nog maar niet te spreken over de tergende hoeveelheid bugs en de waardeloze besturing van de wagen. Saillant hieraan is vooral dat men vijf jaar heeft uitgetrokken voor de ontwikkeling van dit deel. Vooral de pc-versie kreeg het zwaar te verduren en is uiteindelijk de doodsteek van de serie geweest. Deze versie zat namelijk zo enorm vol bugs dat men besloot om het online gedeelte tijdelijk uit de game te schrappen. Hierdoor kreeg je de bijzondere situatie waarbij een game die vooral op online was gericht, geen online gedeelte meer kende.
Het doek is definitief gevallen
Wat volgde was een moddergevecht tussen Eden Games en uitgever Atari. Eden Games betichtte de uitgever van mismanagement doordat ze personen weg hadden gehaald tijdens de ontwikkeling van de game. Atari gaf toe mensen op andere plekken te hebben gezet, maar dat ze hierbij altijd de kwaliteit van de game in acht hielden. Uiteindelijk trok de Amerikaanse uitgever aan het langste eind. Men sloot studio Eden Games en daarmee kwam er een einde aan Test Drive. Dit is dan ook het definitieve einde van de serie geweest. Waar het in deze tijd wemelt van de reboots, remasters en retrogames zijn er nog nooit geruchten geweest over een vervolg van de franchise. Wie weet dat de E3 2017 dit doet veranderen, maar ik heb er een hard hoofd in.