Terugblikken op 2015 met Remco

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Terugblikken op 2015 met Remco

Het jaar 2015 was er eentje met fantastische hoogtepunten en schandalige dieptepunten. De redactie van Pixel Vault beantwoordt een aantal vragen over het afgelopen gamejaar, waarmee we reflecteren op wat er allemaal gebeurd is in de game-industrie. Hiermee willen we jullie wat inzicht bieden in wat er in de grijze massa’s van de dame en heren omgaat. Vandaag is Remco aan de beurt om terug te blikken op het afgelopen jaar.

Voor eenieder die jou nog niet kent, stel jezelf eens eventjes netjes voor.

Ik ben Remco, 29 jaar en kom uit het altijd spannende Alphen aan den Rijn. Die stad ken je vast wel uit het nieuws van de afgelopen jaren. Recentelijk iets met een ingestorte brug. Hoewel ik pas twee maanden voor Pixel Vault schrijf, voelt het voor mij inmiddels al een beetje als een tweede thuis. In totaal ben ik zo’n drieënhalf jaar bezig met artikelen schrijven over games en dat bevalt me prima. Mijn voorkeuren gaan uit naar stealthgames, RPG’s en adventure-games, dus dat zul je ook terugzien in mijn top 3 van 2015. Met first-person shooters en games die alleen draaien om het online gebeuren hoef je bij mij niet aan te komen, want daar walg ik van.

Het jaar 2015 zit er alweer bijna op. Hoe kijk jij terug op dit jaar?

Voor mij is 2015 het jaar waarin veel grote AAA-titels gebracht hebben wat ze moesten brengen (denk aan The Witcher III: Wild Hunt en Fallout 4), maar is er desondanks een grote smet op het jaar gekomen door falende servers, releases die zeker niet bugvrij waren en het uitstellen van games waar ik hoge verwachtingen van heb. Desondanks zal maart 2016 daardoor weer flink kont gaan schoppen!

Volgens de grote drie moest 2015 hét jaar van de nieuwe generatie worden. Heb jij hem zo ook ervaren?

In het eerste halfjaar van 2015 hebben mijn vriendin en ik onszelf getrakteerd op een nieuwe pc. Het bakbeest dat er nog stond was al een jaar of acht oud en dus hoognodig aan vervanging toe. Zelfs De Sims 2 wilde niet zonder framedrops draaien op dat fossiel, kun je nagaan! Hierdoor ben ik me ook meer gaan verdiepen in het aanbod op de pc en kwam ik erachter dat er maar weinig exclusives op de PlayStation 4 zijn verschenen die baanbrekend waren en dat het er schokbarend weinig waren.

Until Dawn is ‘wel geinig’, van de gameplay in Bloodborne moet je houden (ontbreekt nog in mijn collectie), The Order: 1886 is vet doch aan de korte kant en Everybody’s Gone to the Rapture is grafisch indrukwekkend, maar heeft ook geen baanbrekende gameplay. Nee, voor hét jaar van de nieuwe generatie moeten we tot 2016 wachten. Dan moeten Uncharted 4: A Thief’s End, No Man’s Sky, The Last Guardian en Horizon: Zero Dawn ons gaan laten zien wat deze ‘gen’ te bieden heeft. Ik noem expres multiplatformtitels als The Division niet, omdat de pc altijd in de categorie ‘huidige generatie’ valt.

uncharted17

Eind 2014 lagen de Xbox One en de PlayStation 4 mijlenver uit elkaar. Vind jij dat die verhoudingen zijn bijgetrokken?

Ik vind dat de Xbox One, met onder meer Halo 5: Guardians en Rise of the Tomb Raider, een veel sterker najaar heeft qua releases dan de PlayStation 4 en dat zou in deze feestmaand voor een verkoopinhaalslag kunnen gaan zorgen. Zeker als je in ogenschouw neemt dat je dankzij die gekke Black Friday-deals in de V.S. voor 200 dollar met een console en game naar huis loopt en dat land meer binding heeft met Microsoft.

Toch ben ik niet van mening dat de consoles elkaar nog zullen gaan naderen. De verkoopcijfers zijn duidelijk: 30,2 miljoen keer is de PlayStation 4 over de toonbank gegaan tegenover de 15,6 miljoen van de Xbox One. Sony blijft een enorme voorsprong houden, tenzij Microsoft en kornuiten echt met nieuwe games komen die iedereen gespeeld móet hebben. Als ik mezelf even als voorbeeld neem: ik houd niet van pure first-person shooters. Wat valt er voor mij dan op de Xbox One te doen behalve Forza Motorsport 6? Op Rise of the Tomb Raider wacht ik wel gewoon tot die op de andere platforms verschijnt en dan blijft er niets voor me over wat me moet overhalen om ook Microsofts console onder de tv te zetten.

Wat was voor jou het absolute hoogtepunt qua games van 2015?

Ik ben erg blij met de prijsverlaging van de PlayStation 4, omdat daardoor nog meer mensen een new-gen console in huis kunnen halen. Ook ben ik erg benieuwd naar de Nintendo NX, waar we helaas nog erg weinig over te horen krijgen. Met die aankondiging kreeg ik weer een sprankje hoop dat Nintendo weer met een console voor de core-gamer wil komen. Ik vermaak me momenteel nog steeds prima met de Wii U, omdat het in mijn ogen de tofste exclusives naar het gamende publiek heeft gebracht dit jaar. Yoshi’s Woolly World, Super Mario Maker, Captain Toad: Treasure Tracker en niet te vergeten: Splatoon.

Wat was daarentegen het absolute dieptepunt?

Naast de dramatische lancering van Batman: Arkham Knight voor pc-bezitters en het uitstel van The Legend of Zelda voor Wii U, vind ik dat de remastercultuur een keer voorbij moet zijn. Games die nog geen vijf jaar oud zijn worden opnieuw uitgebracht in een sprankelend nieuw jasje, maar zonder extra content of gameplay. In sommige gevallen worden er zelfs onderdelen uit de game gesloopt, omdat de ontwikkelaar daar geen ondersteuning aan wil geven. Denk bijvoorbeeld aan de multiplayer in Uncharted: The Nathan Drake Collection. Het wordt tijd dat ontwikkelaars weer gaan investeren in zichzelf en de gamers en met nieuw materiaal komen. Verzin eens een nieuw IP, mensen!

LegendofZeldaWiiU

Hoe ziet de top 3 van het jaar 2015 er voor jou uit?

Er zijn dit jaar ontzettend veel gave games verschenen, dus vind ik het lastig om een top 3 samen te stellen, simpelweg omdat ik aan sommige games hierdoor geen eerbetoon kan brengen. Als ik dan toch moet kiezen, is het rijtje als volgt:

  1. The Witcher III: Wild Hunt
  2. Super Mario Maker
  3. Fallout 4

Als jij een game zou mogen kiezen, welke verdient dan volgens jou de stempel Game van het Jaar?

The Witcher III: Wild Hunt. Ik zet hem niet voor niets bovenaan in mijn top 3!

Kun je in het kort uitleggen waarom je juist uit alle toffe titels die 2015 rijk is juist die game hebt gekozen?

Met The Witcher III: Wild Hunt heeft de Poolse ontwikkelaar CD Projekt Red precies gedaan wat het moest doen. Een grote, levendige, mooie open wereld neerzetten met geloofwaardige personages, boeiende dialogen, een verslavende minigame (Gwent) en gameplay om je vingers bij af te likken! Waarom deze titel op nummer 1 staat is het oog voor detail en de liefde die overduidelijk in de ontwikkeling van de game en met name in de sidequests is gestopt. Geen overhaaste, middelmatige, jaarlijkse of tweejaarlijkse release, maar met een afgewerkt eindproduct komen. Hier mogen andere ontwikkelaars een voorbeeld aan nemen. Hulde!

the_witcher_3_wild_hunt_screenshots_2-1280x720

Vooruitkijkend op 2016, waar kijk je momenteel het meeste naar uit?

Er zijn een hoop titels waar ik moeilijk op kan wachten. In maart verschijnt The Division en een maand later mogen we eindelijk aan de slag met Uncharted 4: A Thief’s End. Beide games zijn al eens uitgesteld, maar games die het wachten zullen waarmaken naar mijn idee. Van de Uncharted-serie ben ik van het begin af aan al fan. Het idee van een open wereld in een post-apocalyptische setting is niet nieuw, maar de invulling ervan in The Division spreekt me echt enorm aan. Al blijf ik erbij dat wanneer de game twee jaar geleden was uitgekomen, we weggeblazen zouden zijn. Of dat effect nu nog zo groot is, moeten we nog zien.

Daarnaast zou ik een arm of been geven voor de nieuwe Zelda op mijn Wii U, of op de NX als die volgend jaar al in de winkels komt te liggen. Of Mafia III nog in 2016 zal verschijnen weet ik niet, ik ga er voor het gemak van uit, maar dat is ook een titel die ik scherp in de gaten houd.

Verwacht je dat 2016 voor de gamers een beter jaar gaat worden of juist niet?

Ik denk dat het niet moeilijk is om de exclusives van dit jaar te overtreffen voor Sony. Of Microsoft ook een toffe line-up heeft voor volgend jaar valt nog te bezien. Ik denk dat de games voor Wii U een beetje zullen tegenvallen, met het oog op de nieuwe console. Nintendo zal misschien wat games doorschuiven naar die lancering. Over het geheel verwacht ik wel een iets beter jaar te zien dan 2015, al mogen we zeker niet klagen!

Heb je nog een mooie anekdote om je interview mee af te sluiten?

Van welke games je ook houdt: ze zijn nooit helemaal bugvrij. Soms zijn die bugs hilarisch en in andere gevallen schijtirritant. Deze anekdote slaat op de laatste categorie, al kon ik er later wel om lachen. Zo liep ik in de provincie Velen (The Witcher III) naar het einde van de kaart, waar ik een Wyvern aantrof. Dat gevleugelde reptiel was mij iets te sterk, dus ik besloot te vluchten en op krachten te komen van het vorige gevecht met drie kleinere beesten. Toen ik terugkwam was de Wyvern half in de berg verzonken en kwam ik erachter dat ik mijn spel al een tijdje niet had opgeslagen. Dan kun je twee dingen doen: 1. Je gaat schaamtevol terug naar een eerdere save – het is een RPG, dan hoor je vaak op te slaan – of 2. Je probeert je alsnog uit de huidige situatie te redden. Ik besloot het laatste te doen.

Omdat het beest vastzat in de zanderige berg en ik hem niet van afstand kon raken, was het aan mij de taak om hem uit die positie te bevrijden en een kopje kleiner te maken. Nadat ik van de berg was gegleden en hem onderweg probeerde te raken met mijn zwaard, kwam ik tot de conclusie dat het zo erg lang zou duren om hem kapot te krijgen. Dus probeerde ik het van de onderkant te doen en al springend tegen onzichtbare muren en rollend naar boven (ja, dat kan in deze game) kwam ik eindelijk op een plek terecht waar ik hem kon raken. Het beest draaide zich om en het gevecht begon. Het doden van de Wyvern was een stuk makkelijker dan het beklimmen van de berg. Euforie heerste bij me. Totdat ik erachter kwam dat ik nooit bij de loot kon komen van het beest, omdat die in de berg was gedropt. Een beetje jammer, maar wel een situatie waarin je toch ziet dat de aanhouder wint.