Terugblikken op 2015 met Mick
Het jaar 2015 was er eentje met fantastische hoogtepunten en schandalige dieptepunten. De redactie van Pixel Vault beantwoordt een aantal vragen over het afgelopen gamejaar, waarmee we reflecteren op wat er allemaal gebeurd is in de game-industrie. Hiermee willen we jullie wat inzicht bieden in wat er in de grijze massa’s van de dame en heren omgaat. Nu is het de beurt aan Mick om het jaar in vogelvlucht door te nemen.
Voor eenieder die jou nog niet kent, stel jezelf eens eventjes netjes voor.
Ik ben het jonkie van de groep die vaak moet zwijgen als het aankomt op oude games, maar over de games van het hier en nu kan ik lullen, nouja schrijven, als Brugman. De naam is Mick Mannheims en ik mag sinds een half jaar opnieuw legaal bier in m’n mond gieten. Bij Pixel Vault ben ik verantwoordelijk voor het onderhouden van onze relaties met uitgevers en zorg ik er samen met de andere eindredacteurs voor dat de artikelen foutloos op de site verschijnen. Daarnaast ben ik ook altijd wel in voor een review, preview of achtergrondartikel.
Het jaar 2015 zit er alweer bijna op. Hoe kijk jij terug op dit jaar?
Ik ben van mening dat we een prachtig gamejaar achter de rug hebben. Verderop volgt mijn top 3, maar ik had makkelijk een top 10 bij elkaar kunnen rapen, want er is dit jaar zoveel van hoge kwaliteit uitgekomen, dat ik nu nog titels moet inhalen.
Volgens de grote drie moest 2015 hét jaar van de nieuwe generatie worden. Heb jij hem zo ook ervaren?
Ik denk dat de term ‘next-gen-ervaring’ een van de vaagste termen uit de geschiedenis der termen is. Wat wordt er nou eigenlijk mee bedoeld? Dat games er mooier uitzien? Dat games groter zijn? Of dat games ineens heel anders aanvoelen? Ik denk dat het allemaal vrij logische stappen zijn en het is dus de vraag of je dit een ‘next-gen-ervaring’ noemen of niet. Ik ben er persoonlijk niet erg mee bezig, als de games maar steeds beter worden en dat zijn ze dit jaar zeker weer geworden!
Eind 2014 lagen de Xbox One en de PlayStation 4 mijlenver uit elkaar. Vind jij dat die verhoudingen zijn bijgetrokken?
Op het gebied van verkoopcijfers moet iedereen hier natuurlijk een “neen” op verkopen. De PlayStation 4 vliegt nog altijd als een warm broodje döner met vleugels over de toonbank, daar kan niet over worden gezwegen. De Xbox One loopt inmiddels ook lekker, maar heeft nog een aardige achterstand in te halen. Op het gebied van games liggen de consoles nek aan nek, waarbij ik het persoonlijk jammer vind dat ik dus de helft heb moeten missen doordat ik geen Xbox One heb. Beide hebben dit jaar wrede exclusives op de markt gezet, waarbij Xbox het hoogseizoen van het najaar wist te domineren.
Wat was voor jou het absolute hoogtepunt qua games van 2015?
Mijn eerste Gamescom was toch wel een jongensdroom die uitkwam. Het is daar zo gigantisch opgezet in Keulen dat ik zelfs na de eerste twee volle dagen nog nieuwe dingen tegenkwam. De persconferenties, afspraken en contacten zijn zo overweldigend, maar geven ook zoveel voldoening, zeker na een wekenlange voorbereiding. De Gamescom begint voor mij namelijk al in juli, doordat ik dan langzaam bij uitgevers ga aankloppen voor de afspraken.
Wat was daarentegen het absolute dieptepunt?
Mijn beurs. De hoeveelheid vette games waren niet op twee handen te tellen. Het restbedrag in mijn beurs helaas wel. Om het een beetje serieus te houden, moet ik dan toch ook maar over Nintendo beginnen. Ze brengen toffe titels uit, maar toch weten ze me ook dit jaar niet te overtuigen, waardoor mijn 3DS na anderhalf jaar nog steeds droog staat.
Hoe ziet de top 3 van het jaar 2015 er voor jou uit?
Laat ik allereerst zeggen dat ik zelfs een top 10 had kunnen samenstellen uit alle toffe titels die dit jaar zijn uitgekomen. Als ik daar een top drie uit zou moeten samenstellen, merk ik toch weer op dat het najaar wist te domineren, met een uitzondering op een titel die eind juni verscheen en op nummer drie terechtkomt: Batman: Arkham Knight. De titels van het najaar die de lijst aanvoeren zijn het revancherende Assassin’s Creed: Syndicate en uiteraard Fallout 4.
Als jij een game zou mogen kiezen, welke verdient dan volgens jou de stempel Game van het Jaar?
Als er ik op gebied van gaming één zwakte heb, dan is het wel mijn zwakte voor Bethesda-RPG’s. Het mag dan ook geen verrassing heten dat Fallout 4 mijn Game van het Jaar is.
Kun je in het kort uitleggen waarom je juist uit alle toffe titels die 2015 rijk is juist die game hebt gekozen?
Natuurlijk, de game is verre van flawless, maar na twee weken staat de teller toch weer op 50 uur, heb ik moeilijke keuzes moeten maken en zit ik nog elke keer met een grijns op mijn gezicht als ik weer iets nieuws ontdek in de Commonwealth. Die grijns houdt aardig lang aan, aangezien er elke twee minuten wel weer iets nieuws op je pad komt in de Wasteland. De game is zo uitgebreid en er is zoveel te doen, dat ik ook nog wel een tijdje in de Wasteland zal ronddwalen. Gelukkig hebben we een rustig voorjaar voor de boeg…
Vooruitkijkend op 2016, waar kijk je momenteel het meeste naar uit?
Ik ben zelf heel erg benieuwd of 2016 nou echt hét jaar gaat worden waarin virtual reality de opmars maakt naar de huiskamer en hoe dat gaat uitpakken. Zelf heb ik nog nauwelijks ervaring gehad met VR. Zo wacht ik nog altijd op het moment dat ik eens door een PlayStation VR of Oculus Rift mag koekeloeren. De tijd zal dan ook gaan uitwijzen of VR een nieuwe standaard gaat worden, of dat het wellicht de naam “Gimmick van 2016” krijgt opgedrukt. We gaan het in elk geval meemaken!
Verwacht je dat 2016 voor de gamers een beter jaar gaat worden of juist niet?
Momenteel vind ik op kwantitatief gebied de line-up van 2016 nog wat karig, maar uiteraard zal er wel weer een hoop worden aangekondigd voor het najaar. Kwalitatief gezien liggen er echt een paar must-haves in het verschiet. Denk aan Uncharted 4, The Division, Mafia III en Battleborn waar ik heel enthousiast over ben geworden. Of het een beter jaar wordt, durf ik niet te zeggen na zo’n goed jaar. Ik weet echter wel dat als 2016 dit jaar evenaart, ik een gelukkige gamer ben.
Heb je nog een mooie anekdote om je interview mee af te sluiten?
Zoals je eerder hebt kunnen lezen was 2015 het jaar van mijn Gamescom-ontgroening. Niet alleen dat, maar ik mocht ook mijn eerste persconferentie ooit bijwonen. Het is voor mij altijd een jongensdroom geweest om niet vanuit thuis, maar live vanuit de zaal die wrede aankondigingen in m’n gezicht geschreeuwd te krijgen. EA hield in Keulen een persconferentie, maar de aanmelding vooraf liep niet helemaal vlekkeloos. Vol moed gingen mijn partner in crime Patrick en ikzelf naar de hal, lulden ons om een beveiliger heen en namen plaats met een grote “That was easy”-grijns op ons gezicht…
Totdat we erachter kwamen dat aan de andere kant van de hal een enorme rij stond waar je je kaartje moest laten zien, die wij dus niet hadden. Na een hoop verwarring te creëren door een mengelmoes van Nederlands, Duits en Engels over het niet hebben gekregen van de kaartjes op de dames van de balie te hebben afgevuurd, werden we uit paniek maar doorverwezen naar de balie voor eten en drinken, om daarmee te genieten van onze eerste live persconferentie.