Tekken 7

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Tekken 7

De Tekken-franchise begon in 1994 en heeft zich in de jaren door een heel scala aan consoles gewerkt. Door de jaren heen is de 2.5D fighter een bekende naam voor iedere gamer. Twee jaar geleden werd de professionele fighting game scene weer nieuw leven ingeblazen met de release van Tekken 7 in Japan. Op 2 juni 2017 kwam de game particulier beschikbaar voor de rest van de wereld. Tijd om te kijken of Tekken 7 de legendarische fakkel over kan nemen, of uitdooft met een sisser.

Het spel begint met een flashback: vaderlief Heihachi staat met een van zijn zoons in zijn handen. Kazuya is op dit moment ongeveer 10 jaar oud. Na een eenzijdig gevecht heeft Heihachi zijn zoon knock-out geschopt en staat nu op het punt om zijn eerstgeborene van een bergtop te gooien. Terwijl Kazuya de diepte in tuimelt, is er maar één emotie van zijn vaders gezicht af te lezen: geen spijt, geen verdriet, alleen de honger naar macht.

Macht, haat en demonen

Al vroeg in de Tekken-serie is de power struggle tussen Heihachi en zijn zonen het hoofdonderwerp van het overkoepelende verhaal. Door de jaren heen werd het verhaal ‘vers’ gehouden door het introduceren van steeds meer complexe relaties tussen hoofd- en nevenpersonages. Maar in essentie gaat het verhaal over een beperkt aantal dingen.

Tekken 7 
 Pixel Vault

Ten eerste is er een wederzijdse haat tussen Heihachi en Kazuya. De reden hiervoor lijkt me duidelijk. Ten tweede is er de verwaarloosde tweede zoon, Jin. In zijn eeuwige strijd om te bewijzen dat hij, in tegenstelling tot zijn vader, goed is, ontwaakt hij een krachtige demoon. Zijn plan was om deze te verslaan en dan terug te keren als een soort superheld voor het volk. Dit ging helaas niet volgens plan, hij veranderde namelijk zelf in een medium voor de demoon die hij wilde verslaan.

Dit is de informatie die de spelers krijgen aan het begin van het spel. Hierna wordt de narratief geleid door een onbekende journalist, die net als de speler probeert te achterhalen wat er überhaupt gaande is. Het verleden wordt niet veel helderder gemaakt, maar wat er huidig gaande is, wordt overgebracht via lange cutscenes.

Tekken 7 
 Pixel Vault

Dit zorgt overigens wel voor een erg vreemde speldynamiek. Over het algemeen vindt er een expositie van het verhaal plaats door 10 à 15 minuten cutscenes gevolgd door 2 à 3 gevechten. De gevechten zijn uitdagend en de leercurve is behoorlijk steil, met als gevolg dat je er aan het eind van het tweede gevecht net lekker in zit en dan komt er 15 minuten downtime waarin je letterlijk niks te doen hebt.

Maar voor velen is het verhaal maar bijzaak. In een fighter gaat het maar om één ding: het vechten zelf.

38 personages en een trommel en een fluit

Uiteraard is er een training mode aanwezig. Hierin kun je één van de 38 personages kiezen om ermee te experimenteren. Via het menu kan de volledige move list bekeken worden en kunnen er bepaalde acties van de trainings A.I. geprogrammeerd worden.

De 38 personages hebben allemaal een unieke speelstijl en moves. Deze aanvallen hebben allemaal unieke frame data. Dit is specifieke data over de aanvallen, met betrekking tot hoe lang de animatie duurt, hoe snel de aanval effectief is en wat de recovery tijd is. In competitieve fighting games is dit van enorm belang. Afhankelijk van de frame data kan een aanval veilig zijn of niet veilig. Veilige aanvallen kunnen altijd gebruikt worden zonder gestraft te worden, ook als de tegenstander de aanval geblokkeerd heeft. Deze game-elementen zijn erg belangrijk aangezien dit helpt met het bepalen welke aanvallen gebruikt kunnen worden bij het initiëren van combo’s.

Tekken 7 
 Pixel Vault

Tekken 7 geeft deze interne frame data helaas niet weer. Meer moderne fighting game-franchises, zoals Injustice of Mortal Kombat, doen dit wel. Dit is erg handig voor het precies uitpluizen van wat wel en niet als veilig te beschouwen valt. Normaal heb ik hier geen probleem mee. Het is aan de ontwikkelaar welke functionaliteiten ze willen integreren in de game. Maar nu heb ik hier wel een probleem mee. Het personage met de kleinste move list telt maar liefst 59 moves, maar dit kan al makkelijk oplopen tot 110 moves voor andere personages. Als je dan een fatsoenlijke combo in elkaar wilt zetten, of wilt achterhalen welke aanvallen veilig zijn, moet dit door trial en error. Dit kost enorm veel tijd.

Zeker wanneer je eens een van de overige 37 personages wilt uitproberen is dit een erg grote opgave. Door de gebreken van de tutorials en de afwezigheid van frame data is de leercurve belachelijk steil. Het is hierdoor erg ontmoedigend voor beginnende spelers om in het spel te komen.

Een groot voordeel is wel dat de game zeer stabiel is. Tekken 7 heeft veel in-game particle effects die verschijnen bij combo’s e.d. Ondanks deze prachtige graphics presteert het spel stabiel bij 60 FPS, wat een absolute must is voor reactieve fighting games.

Tekken 7 
 Pixel Vault

Connection to the player has been lost

De multiplayer-aspecten steken fel af tegen de grafische en technische aspecten. Hoe accuraat de controller input is, zo instabiel zijn de servers van Bandai Namco. Op een zaterdagavond heb ik anderhalf uur gespendeerd om een online match te vinden. Ik heb die avond maar liefst één tegenstander kunnen vinden, waarmee de connectie niet direct verbrak.

Overal in de wereld komen klachten naar voren over dezelfde problematiek. Spelers krijgen wel een prompt dat er een vijand in de buurt is, maar de connectie verbreekt onmiddellijk. Via de Twitter feed van Katsuhiro Harada (de hoofdontwikkelaar van Tekken) laat hij ons weten dat Bandai Namco bezig is met het ontwerpen van een nieuw matchmakingsysteem. Dit zou de problemen op moeten lossen. Wanneer dit nieuwe systeem klaar zal zijn, is echter nog niet bekend.

Tekken 7 
 Pixel Vault

Het is wel erg opmerkelijk dat deze problemen zich voordoen. Tekken 7 kwam in Japan al meer dan twee jaar geleden uit. Voor zover bekend is, waren deze problemen niet aanwezig bij de release in Japan. Eigenlijk zou je er vanuit mogen gaan dat Bandai Namco nu al zoveel ervaring heeft met het maken van multiplayer fighting games, dat ze deze kunst onder de knie zouden moeten hebben.

Om deze reden is deze review van Tekken 7 dus niet compleet. Hopelijk worden de aanpassingen snel doorgevoerd, zodat het spel eindelijk gebruikt kan worden waar het voor bedoeld was.

UPDATE: 20/6/17

Zo’n twee weken geleden is er een grote update voor Tekken 7 doorgevoerd. Deze update had grote implicaties voor het online aspect dat overduidelijk de plank mis sloeg. Hierdoor is het niet langer onmogelijk om een online match te vinden.

Ik heb mezelf gewaagd aan de online matchmaking en was tevreden met het resultaat. Geen enkele keer werd de verbinding verbroken en wanneer de verbinding was gemaakt, waren de laadtijden van aanvaardbare proporties. De netwerkstabiliteit is keurig. Ik heb een enkele keer last gehad van lag, maar dit was te verklaren door de slechte connectie van mijn tegenspeler.

Het enige moment waar ik ergens tegen aan liep, was bij het vinden van ranked matches. Omdat ik een beginnende speler ben, had ik een voorkeur ingesteld. Hierdoor zocht ik alleen spelers die maximaal 2 rangen hoger waren dan ikzelf. Op een bepaald moment was zo’n persoon blijkbaar niet online, aangezien ik nooit een uitdager heb gevonden.

Het gevolg hiervan was dat ik genoodzaakt was om mijn preferenties bij te stellen. Hierdoor kwam ik tegenover spelers met veel meer ervaring te staan, met alle gevolgen van dien. Hoewel dit niet een fout is van het spel en enkel een effect van de player base, vind ik dit wel een belangrijk punt om te noemen.

Omdat het spel nu compleet functioneel is, is de eindbeoordeling bijgesteld.