Tearaway Unfolded – Kijkdoos in 3D
Wanneer een game op papier goed lijkt, hoeft dat nog niet te betekenen dat hij ook daadwerkelijk goed is. ‘Waarom laten we het dan ook niet op papier?’, zal ontwikkelaar Media Molecule, bekend van Little Big Planet, mogelijk hebben gedacht. Eerder uitgekomen voor de PS Vita werd de papieren wereld van Tearaway goed ontvangen. Het is dan ook niet raar dat de game een subtitel kreeg en opnieuw uitgebracht werd voor de PlayStation 4. Maar of Media Molecule de succesvolle papieren formule weet over te brengen op het grote scherm, kon ik alleen achter komen door deze game uit te proberen.
Misschien kun je het jezelf nog wel herinneren dat je vroeger een kijkdoos hebt gemaakt. Met papier maak je vormpjes in een doos en als je er dan vanaf de zijkant inkijkt wordt het een soort 3D setting. Grafisch gezien is Tearaway Unfolded precies zo’n kijkdoos alleen dan zonder de lijmresten die je er als kind vaak op achter liet. De gehele wereld in de game is van papier en de ontwikkelaars wisselen bij de vormgeving tussen 2D en 3D effecten. Zo is de grond in de wereld bedekt met gras, dit bestaat uit een enkel strookje plat papier. Daarnaast zijn de eekhoorns in de omgeving wel weer volledig vierkant. De gehele wereld van Tearaway Unfolded is op deze manier vormgegeven, als je het zelf van papier na zou maken zou je het precies hetzelfde doen. Deze manier van vormgeving geeft de game een geheel eigen en unieke stijl en ziet er erg goed uit.
Het verhaal van de game draait eigenlijk geheel om jou, de speler. In het begin word je aangesproken door de twee vertellers van dit ‘verhaal’. Na wat maffe televisiebeelden waar zij doorheen zappen (denk aan het nieuws of een kookprogramma) komen ze erachter dat er geen nieuw verhaal is dat ze jou kunnen bieden. Maar je kunt hen wel helpen om dit verhaal te creëren. Vervolgens ontstaat er een gat tussen de echte wereld en de wereld van Tearaway Unfolded. Er is daar een geschreven boodschap voor de You, de speler zelf, maar die moet richting het gat zodat jij het kan lezen. Om je daarbij te helpen is er een boodschapper die je zelf zal moeten begeleiden. Terwijl je door de papieren wereld heen loopt kom je erachter dat de toegang tussen beide werelden ook voor veel onrust zorgt. De omgeving wordt namelijk overspoeld door vijanden die voor problemen zorgen.
Tearaway Unfolded is eigenlijk een 3D platformer en hoewel je door het verhaal heen gaat alsof het een wat open wereld is, zijn deze eigenlijk opgedeeld in levels die je ook weer opnieuw kan spelen. In het begin kan de boodschapper op wat rondlopen na eigenlijk nog helemaal niks. Door verder te gaan in het verhaal leer je langzaamaan om te springen, de wind aan te sturen en jezelf op te rollen tot een balletje om zo door kleine doorgangen te rollen. Ondanks dat deze stap voor stap formule soms handig is om een optie onder de knie te krijgen, merk je toch dat het een flink aantal uren kost om meer te kunnen. Iets wat soms net te langzaam gaat en daardoor lijkt de snelheid een beetje uit de game te zijn. Daarnaast moet je sommige dingen net te vaak doen. Er zijn vijanden in de wereld gekomen en deze moet jij verslaan. Hoewel je langzaamaan meer manieren leert om dit te doen, komt het toch veelal op hetzelfde neer. Het kan dan soms wat herhalend aanvoelen wanneer je dan de zoveelste groep vijanden tegenkomt.
Zoals eerder genoemd is Tearaway Unfolded grotendeels een port vanaf de PS Vita nu voor de PlayStation 4. Destijds zaten er al unieke opties in die je kon toepassen in de wereld. Zo wordt er regelmatig aan je gevraagd of je iets wil tekenen, wat daarna ook daadwerkelijk in de wereld te zien is. Ook is het mogelijk om een personage of ander voorwerp richting het scherm te gooien waardoor hij in jouw controller terecht komt. Dit is ook weer terug te zien in de versie voor de PlayStation 4. Het werkt eigenlijk allemaal hartstikke goed en daarnaast maakt de game volop gebruik van alle mogelijkheden die de PlayStation en diens controller te bieden heeft. Een van de grootste punten in de game is het bezitten van licht om donkere plekken op te lichten. Met dit licht wordt het lampje van jouw controller bedoeld. Door deze op een bepaalde manier te richten schijn je dit licht op de televisie zo de game wereld binnen. Deze manier van je controller gebruiken werkt niet alleen goed, maar Tearaway Unfolded is de eerste game die volledig gebruik maakt van deze mogelijkheden.
De game biedt je ook de mogelijkheid om zelf aanpassingen te maken in de wereld. Zo kun je dus zelf dingen tekenen, maar is het ook mogelijk om extra dingen te kopen. Dit in de vorm van andere kleuren, ogen of zelfs neuzen. Dat doe je door confetti, wat door de gehele wereld ligt, te verzamelen en in te leveren. Terwijl je de hoofdverhaallijn speelt zal je soms een personage tegenkomen met een verzoek. Zo was er een personage die door het waaien van de wind zijn snor was kwijtgeraakt, alhoewel je me niet moet vragen hoe zoiets kan gebeuren. Vervolgens wordt jou gevraagd een nieuwe te tekenen met het gebruikt van je eigen fantasie of al bestaande vormen. In principe maakt het niet uit wat je tekent en kun je jouw fantasie volledig de vrije loop laten. Wel moet gezegd worden dat het af en toe enorm lastig is om dat te tekenen wat jij wilt hebben.
Daarnaast kunnen de verzamelaars onder ons ook hun hart ophalen met deze game. In elk level is genoeg te vinden wat je nodig hebt om de game 100% uit te spelen. Zo moet je niet alleen alle missies doen die personages je aanbieden, maar ook elke vijand verslaan in een level. Doordat je een aantal opties pas later leert en weer meeneemt wanneer je een level opnieuw speelt, biedt het spel ook een hoge replay waarde. Mits je natuurlijk het type bent dat graag alles wil behalen in een game.
Al met al zorgt Tearaway Unfolded voor een unieke speelervaring. Met name de manier waarop de wereld uit papier is opgebouwd en toch een plaatje is, pleit voor de titel. Hoewel de game wat langzaam op gang lijkt te komen biedt het volledige gebruik van de mogelijkheden van de Playstation en diens controller een geheel nieuwe game-ervaring. Iets waar andere games voor de console tot op heden nog niet echt gebruik van hebben weten te maken. Hoewel het een aangepaste port is van de PS Vita titel biedt het toch opnieuw genoeg speelplezier. Daarnaast biedt de console natuurlijk een veel groter scherm, iets wat de unieke wereld net dat beetje extra tot zijn recht laat komen.