Tearaway

archief
Stan van der Burg op 20 januari 2020
Tearaway

Na het grote succes van LittleBigPlanet wilde ontwikkelaar Media Molecule verder met een nieuwe franchise, Tearaway. De creativiteit die de ontwikkelaar heeft laten zien in LittleBigPlanet was goed, maar ze wilden toch eens aan iets nieuws beginnen. Tijdens GamesCom vorig jaar werd deze game al aangekondigd voor de PlayStation Vita en tijdens de E3 was een gedeelte van de game eindelijk speelbaar. Wordt deze game een nieuwe uitspatting van creativiteit of wordt het een afknapper na LittleBigPlanet?

In Tearaway heb je een simpel doel, een bericht bezorgen naar de andere kant van de spelwereld met het door jou bestuurde papieren figuurtje. Het verhaal klinkt misschien een beetje simpel, maar de gameplay moet dit helemaal goedmaken. Wat het verhaal precies in gaat houden is nog niet bekend, maar de demo op de E3 liet wel zien wat er in de wereld van Tearaway allemaal mogelijk is.

De wereld van Tearaway bestaat compleet uit papier, wat de game een uniek gevoel geeft. Letterlijk alles is van papier, de omgeving, de personages, puzzels en ga zo maar door. Media Molecule heeft zichzelf hiermee het gereedschap gegeven om heel veel creativiteit te uiten. Zo zullen nieuwe delen van levels zich letterlijk ontvouwen, zoals je dat met papier doet. Qua uiterlijk is Tearaway dan ook zeker uniek te noemen. De game heeft de mogelijkheid een unieke platformer te worden, maar of deze dat wordt moeten we natuurlijk nog afwachten.

Om de game nog meer unieke kenmerken te geven, zal Tearaway volop gebruik gaan maken van de features van de Vita. Op zich zal de game qua speelstijl niet veel anders zijn dan andere platformers. De gameplay daarentegen wordt door de features van de Vita anders dan gebruikelijk. Zo moet je bijvoorbeeld in de microfoon blazen om in-game wind te veroorzaken die een bepaalde poort opent. Een ander voorbeeld is het bijknippen van stukken papier die je krijgt om bijvoorbeeld een kroon voor een personage te maken, die je dan natuurlijk weer verder helpt.

De game heeft bijna alles mee: een creatieve spelomgeving, aparte gameplay en ga zo maar door. De vraag is nu alleen of Media Molecule dit alles goed kan combineren. De PlayStation Vita zal voor deze game een hoop extra leveren, wat zeker positief kan zijn. Het is echter afwachten of het nu alleen niet allemaal te veel wordt. Misschien voelt de game uiteindelijk een beetje overdreven aan, een game die bestaat uit gimmicks en middelmatige graphics, verbloemt door het papier-idee, maar dat is afwachten. Naar mijn mening kan deze game een geweldige platformer worden als Media Molecule de grens goed weet aan te houden. Maar als we kijken naar wat ze in het verleden gepresteerd hebben zou dat zeker geen probleem hoeven te zijn.