Take Two Interactive wil franchises niet uitmelken
Sommige uitgevers lijken met enkele franchises bewust te kiezen voor een jaarlijkse releasecyclus. Take Two Interactive, de uitgever achter grote namen als Grand Theft Auto en Red Dead Redemption, kiest er juist bewust niet voor. Volgens Take Two’s president Karl Slatoff is het verleidelijk, maar het uitmelken van een franchise is niet een strategie die het bedrijf voor ogen heeft.
De strategie van Take Two Interactive kwam ter sprake tijdens een presentatie, waar Slatoff gevraagd werd waarom de eerdergenoemde franchises niet een jaarlijkse release krijgen, vooral om investeerders geïnteresseerd te houden in de franchises waar je anders lang niets meer van hoort. Slatoff gaf daarbij al aan dat het zeker verleidelijk is, gezien het zeker zou kunnen leiden tot een stabiele cashflow, maar niet te willen vervallen tot een bedrijf dat franchises uitmelkt.
Ja, het is een uitdaging. We willen onze strategie omtrent jaarlijkse uitgaven niet veranderen om afzwakking van het product te voorkomen. We creëren een waardevolle franchise en releases ervan worden bewust gemanaged.
Het is verleidelijk om continu te releasen en een franchise zo ver mogelijk uit te melken, maar we hebben bij andere franchises in de industrie gezien dat het tot uitputting ervan leidt. In het geval van onze franchises is iedere release van een game groter dan de vorige.
Een andere topman binnen het bedrijf, Strauss Zelnick, liet eerder ook al weten achter de huidige strategie van Take Two te staan. Volgens hem is het dan ook nodig om een franchise soms even te laten rusten om zo kwaliteit te kunnen garanderen. “Dat kun je niet jaarlijks”.