Super Smash Bros. For Wii U – De vertrouwde gameplay van Smash in HD

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Super Smash Bros. For Wii U – De vertrouwde gameplay van Smash in HD

Ook al probeerde Nintendo zo veel mogelijk de aandacht op hun nieuwe IP Splatoon te vestigen, er was natuurlijk maar één game waar niemand op kon wachten om het te proberen. Die game was uiteraard de nieuwe Smash Bros. game voor de Wii U. Super Smash Bros. Melee werd unaniem met open armen ontvangen door de fans, waarna Super Smash Bros. Brawl voor een splijting zorgde. Een helft van de fans vond Melee beter en de andere helft zweerde trouw aan de jongste telg. Weet het nieuwste deel de fans weer te verbinden? Het struikelen is eruit gehaald, dus voor mij is het in ieder geval een stap in de goede richting.

In maar weinig gevallen zijn de meningen dusdanig verdeeld als de eeuwige strijd tussen Melee en Brawl. Voor mij persoonlijk steekt Melee er met kop en schouders bovenuit: Brawl was in alles grootser en daarom voelde het aan alsof alles ook minder finesse had. De stages, de characters…het was weldegelijk meer, maar ook hier geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Het enige wat Brawl had over Melee was de zeer uitgebreide singleplayer en een online functie. De online-multiplayer kon echter gelijk de prullenbak in want in alle avonden dat ik probeerde de game online te spelen, was het een absoluut drama, dat terwijl Mario Kart Wii het wel goed deed.

SuperSmashBrosWiiU_05

De demo op het Nintendo post E3 event leek op een vergevorderde versie, al stond er ten alle tijden een Nintendo-waakhond de boel in de gaten te houden. Verder dan het character-select scherm en alles wat daarna komt ben ik niet kunnen komen. Maar wat daarachter lag was verre van oninteressant! Voor de mensen die eerder een Super Smash-game hebben gespeeld, voelt alles vertrouwd aan. De besturing is nagenoeg hetzelfde gebleven want, je raadt het al; we speelden met Gamecube-controllers. Voor de trouwe Smash-spelers is dit natuurlijk een geschenk uit de hemel, maar voor mij voelt het aan als een luie oplossing vanuit Nintendo. In plaats dat ze ervoor hebben gezorgd dat deze game even lekker speelbaar is met de controllers van nu, blijven ze een stap achteruit nemen. Het is trouw te noemen. Een tegemoetkoming naar de fans en consumenten toe. Ik noem het lui en een soort van witte opgehesen vlag.

SuperSmashBrosWiiU_06

Nu merk je misschien dat ik nog vrijwel niets over de game zelf heb geschreven. Dat heeft een speciale reden: van de drie potjes die ik heb gespeeld kan ik werkelijk niets vertellen wat je al niet weet. De gameplay is precies hetzelfde gebleven als in de vorige games, terwijl de game nu in HD te bewonderen is en de moves van de characters iets aangepast zijn. Iedereen die de game speelde zat er weer gelijk in en in no-time had iedereen plezier. Maar na die drie potjes was het voor mij duidelijk: Nintendo doet een Capcom. Misschien niet zo erg als Capcom het doet, maar het lijkt er verdomd veel op. De vraag die je jezelf moet stellen is, wat biedt deze versie van Smash mij wat ik niet heb in de vorige edities? Is mij dat de aanschaf van de game (en in sommige gevallen ook nog eens het systeem) waard? Grafisch is het een grote stap vooruit: de character models zijn haarscherp en de animaties zijn om je vingers bij af te likken. Er is veel chaos op het scherm zonder dat de framerate ook maar één keer kwakkelt. Maar het gevoel van deja vu kon ik niet van me afschudden. Ik speelde naar mijn idee een HD-versie van Melee of Brawl. Het feit dat ik een Gamecube-controller vasthield versterkte dit idee alleen maar.

SuperSmashBrosWiiU_01

De basis van Super Smash Bros. for Wii U is dezelfde als alle andere games in de Smash-serie. De game staat garant voor urenlang plezier, of je de game nu in singleplayer of multiplayer speelt. De bekende Nintendo-touch zal ervoor zorgen dat deze game er perfect uitziet en perfect klinkt. Het gestroomlijnde character-rooster zorgt voor een kleinere selectie, maar daardoor komt iedereen wel beter uit de verf. Een slechte game is het allerminst, maar persoonlijk vind ik dat de game zichzelf niet genoeg onderscheid om tot aanschaf over te gaan. Je moet jezelf afvragen of de game het geld waard is, want met de komst van Super Smash Bros. for Wii U zijn Melee en Brawl niet gelijk waardeloos. Tenzij Super Smash Bros. for Wii U iets volledig nieuws weet te bieden wat bij de vorige twee games ontbrak, stel ik voor dat je het bij Melee of Brawl houdt. Ondanks alle verfijningen en mooie plaatjes speel je in feite nog steeds dezelfde game.