Stoppen van Dead Island 2 kostte Yager bijna de kop

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Stoppen van Dead Island 2 kostte Yager bijna de kop

Yager Development was de afgelopen drie jaar bezig met het maken van Dead Island 2, totdat uitgever Deep Silver er de stekker uittrok. Die keuze betekende bijna het einde van de studio en de toekomst blijft onzeker.

De managing director van Yager Development, Timo Ullman, heeft zich uitgelaten over de huidige situatie van Yager en de verstandshouding met Deep Silver. Volgens Ullman wilde Deep Silver niet meer verder met Yager omdat de visie van Deep Silver door de jaren heen was “verschoven”. Het resulteerde erin dat Dead Island 2 naar een andere ontwikkelaar zou gaan en dat Yager uiteindelijk met de gebakken peren zat. Zij moesten namelijk een subdivisie sluiten en mensen ontslaan.

“Om een project zo ver in ontwikkeling te annuleren heeft een catastrofaal effect op iedereen die eraan heeft gewerkt. Het is zonder twijfel de slechtste uitkomst mogelijk. Met deze beslissing is er geen winnaar: iedereen die er mee gemoeid was heeft in feite verloren. We hebben onze mensen voortijdig geïnformeerd. Dat is iets wat we altijd doen: communicatie tussen onze mensen om te laten weten wat er op het punt staat te gebeuren.”

Yager werkte al drie jaar lang aan het vervolg op Dead Island, wat oorspronkelijk is gemaakt door het Poolse Techland. Ze werken nu aan een game genaamd Dreadnought, maar duidelijk is dat het wegnemen van Dead Island 2 z’n sporen in de studio heeft achtergelaten.