Still There

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Still There

In de jaren ‘90 kon je niet om point and click-games heen. Ze waren ontzettend populair en er zijn in die tijd dan ook flink wat pareltjes uitgebracht. De afgelopen jaren nam de populariteit echter flink af en werd het meer een niche franchise. Dit houdt ontwikkelaar GhostShark niet tegen om gewoon een nieuwe point and click-game uit te brengen: Still There.

In Still There maken we kennis met een astronaut die zich al enkele jaren in zijn eigen ruimteschip begeeft. Hij heeft zijn eigen manier van doen, zit vast in zijn routines en daardoor is elke dag hetzelfde. Dat lijkt voor ons misschien saai, maar duidelijk wordt dat deze beste man dit niet zomaar doet. Hij heeft namelijk een goede reden om zich hierachter te verstoppen en al snel wordt duidelijk dat dit een verhaal is over verlies en verdriet.

Even goed rondkijken

Ik mocht een kwartier zelf met deze game aan de slag om eens te kijken of die het genre misschien weer helemaal terug op de kaart kan brengen. Duidelijk is dat er in ieder geval veel tijd en liefde is gestoken in de game. Wanneer de astronaut wakker wordt, moet ik meteen aan zijn routine beginnen. Dit wordt me duidelijk gemaakt door een objective. Het spel laat me echter vrij om eerst even lekker rond te kijken. De liefde is vooral te merken aan de ontzettend gedetailleerde omgeving van het ruimteschip. Een omgevallen cornflakesdoos, een shirtje dat ergens hangt te drogen; aan het ruimteschip is meteen te zien dat deze man het al een tijdje als een huis gebruikt. 

Still There 
 Pixel Vault

Voordat ons manneke in paniek raakt, besluit ik toch maar even te doen wat hij van me verwacht. Hij wil namelijk ontbijten en ik heb geen zin in een uitgehongerde kerel. Er is een klein keukentje aanwezig op het ruimteschip en wanneer ik cornflakes wil maken, kom ik erachter dat de puzzel-elementen sterk aanwezig zijn in deze titel. Je zou denken dat ik nog wel een bakkie cornflakes kan maken, maar het duurde even totdat ik de stappen door had die de game van me verwachtte.

Klikkie klikkie

Nadat mijn honger gestild is, speel ik even met het reptiel dat ik mee heb genomen de ruimte in. Deze leguaan is mijn beste buddy en zorgt voor heel wat humor als er tegen hem gebrabbeld wordt. Erg lang kan ik niet genieten van dit maatjesmoment, want er moet ook nog gewerkt worden. De game fungeert op het standaard point and click-format, waardoor het schuiven naar links of rechts je van een ‘nieuw scherm’ voorziet. Het eenmaal verschuiven van deze wereld brengt me naar een enorme machine en de moed zakt me bijna in de schoenen: “Wat moet ik hier nou mee?”

Still There 
 Pixel Vault

Opnieuw start er een puzzel waarbij ik in verschillende volgordes aan knoppen moet draaien, dingen moet laten bewegen en hendels om moet zetten. Het viel mij op dat deze puzzel echt een fijn niveau heeft. Het zet je even goed aan het denken, maar wordt niet frustrerend moeilijk. 

Benieuwd naar het verhaal

Vlak hierna stopte mijn speelsessie en raakte ik in gesprek met twee dames die betrokken zijn bij de ontwikkeling van Still There. Hoewel ik het in het korte stukje dat ik speelde nog niet helemaal heb kunnen aanschouwen, berust Still There zich heel sterk op het verhaal van verlies. Dit maakt het introductiefilmpje, waarin een vrouwenstem een bericht doet naar de astronaut, goed duidelijk. Ik zag het echter nog niet helemaal in de gameplay terug. Ik ben echt heel nieuwsgierig naar hoe dit gaat werken. Als dit net zo goed gedaan is als de details waarmee de omgeving is gemaakt, maak ik me niet veel zorgen.

Still There 
 Pixel Vault

Ook nog een belangrijk punt is dat alles op het schip interactief is. De eerste vijf minuten vermaakte ik me alleen al door overal op te klikken en vervolgens het commentaar te horen. Dat maakt dat de liefdevol opgebouwde wereld ook nog eens heel levendig aanvoelt. Aangevuld met de puzzel-elementen die heerlijk werken, moet ik zeggen dat ik ontzettend uitkijk naar deze titel.

Release en trailer

Still There heeft nog geen exacte releasedatum, maar dit moet volgens de ontwikkelaar zeker plaatsvinden in november dit jaar. De titel krijgt dan een release voor pc en Nintendo Switch. Als je geïnteresseerd bent geraakt, bekijk dan zeker even de onderstaande trailer.

https://www.youtube.com/watch?v=733Fx_h8FIk