Steep – SSX in het kwadraat
Ubisoft heeft eigenlijk ieder jaar tijdens de E3 wel één verrassing op het programma staan. Games als The Division en For Honor zagen we origineel niet aankomen en dit jaar kwam Steep als een duveltje uit een doosje. De game was tijdens gamescom 2016 volop aanwezig, dus hebben we daar de ski’s aangetrokken en de controller opgepakt.
Als je Steep wilt omschrijven, is er eigenlijk niet één woord om dit goed te doen, behalve extreem. Extreme sports staan centraal in de nieuwe game, waarbij Ubisoft zich op onbekend terrein begeeft. De Franse uitgever is immers normaliter helemaal niet van de sporttitels, maar dit jaar hebben ze toch de gok genomen.
In Steep kruip je in de schoenen van een extreme sporter in verschillende categorieën. Die verschillende sporten, vier in totaal, hebben wel allemaal één ding gemeen: je moet er voor een berg op. Zo kun je de ski’s onderbinden of een snowboard, maar ook kiezen voor een paraglider of wingsuit. Allemaal sporten die kunnen resulteren in een flinke smak in de sneeuw of tegen een bergwand.
Opvallend aan de game is dat je niet continu een menu in moet om van sport te wisselen. In plaats daarvan heeft Ubisoft voor een heel simpel systeem gekozen waarbij de speler enkel stil hoeft te staan om van ski’s naar bijvoorbeeld wingsuit te gaan. Daarbij is er ook nog een vijfde keuze en dat is om gewoon rond te lopen om bijvoorbeeld nieuwe dingen te ontdekken.
Wil je echter helemaal terug naar het topje van de berg, dan is lopen misschien niet de beste optie. Gelukkig kun je met een druk op de knop een overzicht krijgen op de berg om zo een overzicht te krijgen van alle drop points en evenementen waar je aan deel kunt nemen, of waarmee je naar een ander gebied kunt gaan om daar van de berg af te razen.
Daarbij wil ik Ubisoft Annecy, het team achter de game, een dikke pluim geven voor de snelheid waarbij dat gaat. Zonder eigenlijk echt lange laadtijden te kunnen ontdekken, ging ik van punt naar punt, om te skiën, snowboarden en te zweven door de lucht. Daarbij geeft ook iedere discipline een andere ervaring. Met snowboarden ga je voor de verschillende trucs die je kunt maken, terwijl je op ski’s voor de snelheid gaat. De paraglider is ideaal voor een rustig stukje zweven, terwijl je met de wingsuit voor de gevaarlijke stukken kiest. Het heeft allemaal zijn eigen gevoel en mogelijkheden.
Er is voornamelijk één ding waar ik mijn vraagtekens bij zet na het spelen van de demo: wat is het doel? Waarom ben je als een malloot van een berg aan het afrazen? Is er iets van een competitie? Zit er een verhaal achter? Of doe je het gewoon voor de kick, om je vrienden te imponeren?
Tijdens het spelen leek het sociale element immers belangrijker te zijn dan het element van progressie. Continu schoten er andere sporters langs me heen op het moment dat ik even rustig om me heen keek. Zonder problemen kon je een challenge doen met andere spelers en samen de berg af duiken. Ook dit werkte allemaal soepel, maar net als bij de rest van de game is het doel hier redelijk vaag.
Hoe lang Steep leuk blijft zal dan ook echt moeten blijken wanneer de game begin december in de winkel ligt. Op 2 december moet de titel in de winkels liggen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.