SteamWorld Heist – ‘Ruimteschip, Ahoy!’
Maak je maar klaar om ‘Yarr!’ te roepen bij de nieuwste game van ontwikkelaar Image & Form, genaamd SteamWorld Heist. In deze 3DS game zul je als Captain Piper en haar crew bestaande uit piraten robots door de ruimte vliegen in een ruimteschip om zo vijandelijke schepen leeg te roven en bijbehorende tegenstanders genadeloos af te slachten. De vraag die eigenlijk rest is, biedt SteamWorld Heist genoeg om zich staande te houden tussen alle titels die in het najaar zijn gekomen en nog gaan komen? Zet je piratenhoed op, doe een ooglapje voor en lees, als je dat lukt met één afgedekt oog, het allemaal in deze review.
SteamWorld Heist is al het derde deel binnen de SteamWorld serie, hoewel dit deel volledig andere gameplay bevat dan zijn voorgangers. SteamWorld Heist speelt zich een aantal honderden jaren af na het vorige deel, nadat de planeet waarop deze zich afspeelde verwoest is. De Steambots, zoals de in-game personages worden genoemd, zijn daarom de ruimte ingetrokken. Zoveel wordt middels een kort introductiefilmpje in jaren 50 stijl duidelijk. De video is zelfs voorzien van een bijpassende ouderwetse stem die de boel van commentaar voorziet. De wereld waarin de game plaatsvindt is dus de ruimte, en de drietal locaties welke beschikbaar zijn delen het grootse heelal op in een divers aantal levels die zich afspelen op ruimteschepen.
SteamWorld Heist is een turn-based strategy game waarbij jij en de tegenstander om de beurt actie mogen ondernemen. Van tevoren merkte ik dat ik mezelf afvroeg hoe zij dit gingen aanpakken en of ze ervoor konden zorgen dat het interessant blijft als je langere tijd speelt. Turn-based is namelijk een genre dat mij aanspreekt en wat ik daardoor ook veel gespeeld heb, maar vaak dwaalt mijn aandacht af wanneer ik een tijdje aan het spelen ben. Dit doordat je, naar mijn mening, veel moet wachten op de tegenstander en bijbehorende animaties, zoals lopen en aanvallen, in herhaling vallen. SteamWorld Heist pakt dit goed aan en zorgt ervoor dat ook ongeduldige spelers deze game geweldig kunnen vinden, door de snelle actie en meestal korte animaties.
Grafisch gezien heeft de titel het ook goed voor elkaar, de kleurrijke personages zien er allemaal gelikt uit en bevatten leuke kleine details. Tijdens het spelen van een level merk je ook dat de titel het grafisch heel goed doet op de 3DS. De levels hebben een wat duistere vormgeving en bevatten diverse objecten waaronder deuren, ladders, tonnen en schatten, welke er allemaal even mooi en gedetailleerd uitzien. Daarnaast is het 3D-effect subtiel aanwezig waardoor je prima in 3D kan spelen zonder dat je de medicijnkast moet plunderen om je hoofdpijn te verhelpen. De levels hebben allen een ruimteschip als setting, welke bestaat uit diverse ruimtes waarin zich zowel schatten als vijanden kunnen bevinden.
Het onderste scherm dient als map voor het overzicht, maar een kamer is pas te overzien vanaf het moment dat je het betreedt, waardoor het spannend blijft wat er te vinden is. Personages kunnen zich verstoppen achter objecten om zo eventueel veilig te zijn voor vijandelijk vuur, maar tegenstanders kunnen dat ook. Elk wapen heeft zijn eigen manier van schieten, waardoor je flink strategisch aan het werk moet gaan om te bepalen wie je welk wapen geeft en hoe je diens mogelijkheden optimaal kan gebruiken. SteamWorld Heist zet je af en toe flink aan het denken en maakt het je vaak genoeg erg lastig met vijanden die telkens slimmer en daardoor moeilijker worden. Tijdens een aanval moet je zelf het wapen richten en vuren, wat zorgt voor een extra uitdaging. Het richten werkt super en is heel secuur, maar erg lastig. Met name wanneer er diverse obstakels tussen jou en de vijand staan.
De game bevat wel een verhaal, maar dit is vooral aanwezig in gesprekken met andere personages, afgezien van de kortdurende filmpjes die heel af en toe te zien zijn. Naast de levels waarin je het gevecht aangaat kun je ook naar plekken toe zoals een bar of een winkel. Hier kun je rondlopen en tegen de personages praten, die ofwel een verzoek hebben of gewoon een gesprek willen voeren met je personage. Vervolgens kun je weer verder binnen het verhaal doordat er nieuwe levels beschikbaar zijn geworden. Dit werkt eigenlijk heel prettig, daardoor kom je stukje bij beetje meer te weten over het wereldje en de zowel vriendelijke als vijandelijke personages die er te vinden zijn. Zo krijgt de game toch diepgang en een doel zonder dat daar ellenlange filmpjes of tekst aan te pas komen. Als persoon zijnde die maar weinig geduld op kan brengen voor lange uitleg en verhaallijn (‘Ik wil gewoon spelen!’) maar toch nieuwsgierig is naar het verhaal, is dit de perfecte setting.
De meeste van deze locaties bieden ook de mogelijkheid om wapens en items te kopen. Binnen de levels kun je schatten vinden die items of ‘Swag’ bevatten, flesjes water en het in-game betaalmiddel. De wapens en items worden, naarmate het spel vordert, steeds beter en ook je crew kan verbeteren door levels te stijgen waardoor je nieuwe skills kan vrijspelen. Je hebt beschikking over een inventory waarin je wapens en items bij elkaar staan, iets wat helaas vaak voor een gebrek aan overzicht zorgt. Het is vrij duidelijk wat alles is en wat het doet, maar het zou een stuk prettiger zijn als je jouw wapens en items apart kan overzien. Je inventory is beperkt en het uitbreiden hiervan duurt lang en is vrij prijzig waardoor je soms spullen moet verkopen. Niet elk personage kan elk wapen bij zich hebben dus moet je goed uitkijken wat je wegdoet, iets wat dus lastig te overzien is. Naast wapens en items kun je diverse hoofddeksels verzamelen. Dit kun je doen door ze te kopen in diverse winkels. Daarnaast dragen de vijanden ze ook en kun je ze van hun hoofd afschieten en oprapen. Hoewel dit geinig is, meerdere komische varianten heeft en mijn verzameldrang nog net niet op standje ‘hoarder’ zette, geeft het dragen ervan helaas geen extra voordelen behalve dat je voorkomt dat jouw crew een koud hoofd krijgt.
De crew waarmee je speelt bestaat in het begin enkel uit twee personages, maar wordt aangevuld naarmate de game vordert. Deze personages zijn enorm divers en hebben elk eigen mogelijkheden en achtergrondverhalen. De mogelijkheden verschillen in aard, voorbeelden hiervan zijn genezing, een beurt lang immuun zijn of in bepaalde omstandigheden twee keer te kunnen schieten. Dit biedt net dat beetje extra diepgang aan de gameplay omdat je een strategie moet plannen wat betreft de crewleden die je meeneemt en hoe je ze gaat inzetten. De game zorgt ervoor dat je gaat nadenken, iets wat naar mijn mening volledig thuishoort binnen het genre en de titel nog leuker maakt. Daarnaast zorgt het achtergrondverhaal vaak genoeg voor hilariteit gezien het allemaal verschillende typetjes zijn. Zo is er één robot die vanaf een boerderij komt en praat als een redneck terwijl een ander, die een enorme spierbundel is, toegeeft dat hij altijd een balletdanser heeft willen worden. Dit zorgt voor diepgang maar bovenal voor een flinke lachbui her en der. Bij elk nieuw personage wist ik ook niet hoe snel ik met ze moest praten om meer over ze te weten te komen.
Bij de start van een level zie je hoeveel personen je mag meenemen en kun je elk van hen een wapen en twee items geven. Wanneer je een level speelt met een crewlid krijgt deze ervaringspunten en kan uiteindelijk in level stijgen. Doordat je niet iedereen mee kan nemen heb je kans dat een personage wat achterblijft op de rest, maar je kunt levels altijd opnieuw spelen om zo andere personages ook te verbeteren. Het opnieuw spelen van een level klinkt misschien erg saai (en meestal heb ik daar zelf ook weinig zin in) maar dankzij het werk van de ontwikkelaar is het prima te doen. Het gros van de levels wordt namelijk random gegenereerd waardoor het opnieuw een uitdaging biedt alles te onderzoeken.
Al met al werkt deze game prima op de 3DS en is het een echte aanrader. Dankzij de diverse makkelijk aanpasbare moeilijkheidsgraden is het zowel voor mensen die het turn-based genre niet goed kennen als gamers die er wel ervaring mee hebben goed te spelen. De grote mate van diversiteit wat de levels betreft, de personages en de vijanden binnen de game zorgen voor een hoge mate van verslaving. Het liefst wil je blijven spelen en alles halen terwijl je jouw crew klaarmaakt om steeds grotere en lastigere vijanden te verslaan met het uiteindelijke doel de vijand tegen te houden en hopelijk weer vrede te brengen in het heelal. De levels duren meestal ook niet al te lang waardoor je makkelijk nog even één level speelt waarna je er uiteindelijk achterkomt dat het ver na middernacht is.