Star Wars Battlefront II
Na alle controversie van de laatste weken is de tijd aangebroken voor de release van Star Wars Battlefront II. Er zijn al genoeg artikelen en berichten geweest over het problematische microtransactiesysteem en minder dan 24 uur voor de officiële release is dit systeem dan ook tijdelijk verwijderd. Laten we de commotie laten voor wat het is, want de vraag blijft of Star Wars Battlefront II een goed spel is.
Ergens in Star Wars Battlefront II zit dan ook wel een hele goede game, maar deze zit verborgen onder een hoop problemen. Natuurlijk is het een probleem dat het spel een ‘pay-to-win’ systeem zou hebben en dat als je geen 2.000 euro wilt neerleggen om alles te unlocken, je meer dan zes maanden intensief moet spelen voor hetzelfde resultaat. Dit is echter allemaal optioneel en niet de basis van wat Battlefront II is.
Gameplay blijft koning
Wat de grootste kracht van Battlefront II is, is dat het heel goed aanvoelt om te spelen. De besturing is gemakkelijk onder de knie te krijgen, het geeft voldoening om de trekker over te halen en een mooie kill te maken. Het is snel en precies, waardoor je het gevoel hebt alsof je altijd echt de controle hebt over je karakter en dat is een plus.
Ook wanneer je in de lucht in een TIE fighter of een X-Wing rondvliegt, voelt het heerlijk. Er zijn vernuftige elementen toegevoegd die je helpen met de gevechten in de lucht, waardoor het een genot is om te spelen. Zo zijn er bijvoorbeeld kleine targets in de buurt van vijandige schepen die je moet raken om de meeste schade aan te richten.
Een ander element van de gameplay die je echt het gevoel geeft alsof je midden in het Star Wars universum zit, is het geluid. BIj elk schot dat je lost, hoor je weer het echte, authentieke geluid van een blaster, wat een grote lach op mijn gezicht brengt. Het draagt enorm bij aan de sfeer en het wordt helemaal afgemaakt als je de grafische schoonheid ook nog eens meerekent. Het ziet er allemaal erg realistisch uit, waardoor je het gevoel hebt alsof je in een Star Wars-film zit.
Kort, maar niet krachtig
Wat in vergelijking met Star Wars Battlefront een grote plus is, is dat het vervolg een echte campaign heeft. Er zit daadwerkelijk een verhaal in met een aantal interessante en memorabele karakters, zoals Iden Versio. Ik had echter graag meer van haar en haar compagnon Del Meeko gezien, want de campaign duurt maar vier uur en heeft een aantal goede ideeën. Het is namelijk heel interessant om te zien wat er op Endor gebeurt, direct nadat de Death Star is opgeblazen. Hier komen we dan ook samen met Iden Versio’s Inferno Squad achter. Het is een slimme keuze om je een keer de kant van de Empire mee te laten maken en het geeft je dan ook een nieuw perspectief.
De campaign mag dan kort zijn, maar heeft daarnaast ook een aantal problemen. Zo is het soms moeilijk om een touw vast te knopen aan een missie en waarom deze zich ergens afspeelt. Het lijkt daardoor meer op een rondreis langs de bekende plaatsen waarbij je de bekende karakters tegenkomt. Dit is dan ook direct het tweede probleem: ondanks dat Iden een stoere doch sympathieke vechter is, ontwikkelt ze niet genoeg als karakter. Hierdoor hebben de keuzes van Iden niet het gewicht dat ze moeten hebben en leef je minder mee.
Daarnaast heeft het verhaal een heel abrupt einde, waar vervolgens tegen de speler gezegd wordt dat het verder gaat in de multiplayer. Dit klinkt misschien bizar, maar het is echt waar. Na al mijn uren in de multiplayer heb ik nog niets gevonden wat dit vervolg zou moeten zijn. Het ziet er voorlopig naar uit dat ik moet wachten om het verhaal af te maken, wanneer de eerste gratis DLC (The Last Jedi Season) uitkomt.
“I have a bad feeling about this.”
Online gaan met Star Wars Battlefront II is toch voor de meeste mensen de reden om dit spel te halen en hierin zit dan ook een heleboel goeds. Zo zijn er nu wel vanaf het eerste moment ruimtegevechten, waarin je in twee teams van twaalf personen in schepen kunt vliegen en dat is geweldig. Naast deze modus zijn er nog vier andere: Heroes vs. Villains, Strike, Blast en Galactic Assault, en speel je nu in alle generaties van Star Wars. Zowel de originals, prequels en sequels worden gebruikt als strijdtoneel en die variatie is goed.
Galactic Assault, waarin je met twee teams op twaalf verschillende maps taken moet uitvoeren om te winnen is verreweg mijn favoriete modus. Je hoeft namelijk geen rekening te houden met je k/d-ratio, want je verzamelt ook punten door de taken uit te voeren. Daarbij heeft het chaotische van Galactic Assault een realistisch gevoel van hoe een echt slagveld zou zijn. Het wordt compleet afgemaakt met de bombastische muziek. De muziek is in alle vijf modus een groot pluspunt, want dit draagt zoveel bij aan de toon en de sfeer dat je helemaal wordt ondergedompeld in het Star Wars-gevoel.
In de multiplayer zit echter ook het meest frustrerende aspect van het spel en dat is het progressiesysteem. De ontwikkelaars DICE, Motive en Criterion hebben het hier grootschalig verpest. Een aantal dingen zijn voor de release al aangepast, waardoor je nu sneller helden als Luke Skywalker en Darth Vader kunt ontgrendelen en dat is goed. Als je de campaign, arcade en multiplayer allemaal een aantal uur hebt gegeven, heb je in no time Luke en Vader al vrijgespeeld, maar het is echter wat hier achter zit dat het spelen van langere sessies niet leuk maakt.
Een destructief systeem
Je kunt drie verschillende soorten valuta verdienen in Battlefront II: credits, crafting parts en crystals. Die laatste krijg je door middel van microtransacties, dus die laten we nu even voor wat het is. Credits verdien je door middel van het spelen van het spel, waarbij je tijdens de multiplayer gemiddeld 200 tot 350 credits verdient. Met deze credits kun je vervolgens nieuwe helden unlocken of crates kopen. Die crates kosten 2200, 2400 of 4000 credits, waarbij die van 4000 credits de crate is die de speler het meeste helpt. Hierin zitten namelijk items die de speler het meest zal gebruiken, maar alle crates geven je ook nog eens random Star Cards die je nodig hebt om je wapens en karakters te verbeteren.
Naast dat het veel tijd kost om valuta te verdienen, wordt het nog erger. Je krijgt vaak 45 tot 60 crafting parts uit de crates die je moet gebruiken om je Star Cards te upgraden. De eerste upgrade kost je nog niet zoveel, maar zodra je naar het laatste niveau wilt, moet je echter meer dan 400 crafting parts betalen. Daarbij moet je eerst je account levelen voordat je deze upgrades kunt uitvoeren, waardoor het dus niet uitmaakt met welk karakter je speelt. Je bent er toch niet zeker van of je wat voor hem of haar verdient.
Elke klasse en held heeft een groot aantal Star Cards, waardoor je dus de karakters kunt verbeteren. Hoewel deze diversiteit een pluspunt is, is het unlocken van deze Star Cards niet leuk. Naast dat je erg weinig verdient per match, duurt het onwijs lang voordat je alles hebt vrijgespeeld. Het duurt volgens schattingen namelijk ongeveer 4000 uur. Ook kan er een probleem ontstaan als microtransacties terugkomen. Als het systeem niet verandert, kun je namelijk geld uitgeven aan de loot crates. Dan heeft de multiplayer van Star Wars Battlefront II dus een pay-to-win systeem.
Als je niet erg goed bent in het spel heb je ook nog het probleem dat je pas al je favoriete karakters kunt bespelen indien je een bepaald aantal punten hebt. Hierdoor kan het een flink aantal potjes duren voordat je goed genoeg bent om een keer Darth Maul, Rey of Yoda te zijn. Mocht dit je echter wel lukken, dan voelt dit enorm goed.
Samen of alleen oefenen?
De modus waar menig speler overheen zal kijken, is de Arcade-modus. Hier kun je alleen of met z’n tweeën thuis op de bank in een aantal scenario’s met de bekende Star Wars-helden er lekker op los gaan. Hoewel er niet zoveel variatie in deze scenario’s zit en het meer training is, is het wel vermakelijk om te spelen. Al helemaal als je samen met een vriend speelt, omdat je dan ook tegen elkaar kunt vechten en er echt een gevoel van willen winnen ontstaat.
In de Arcade-modus zit echter ook het progressiesysteem verborgen, waardoor je dus ook in-game verdient. Na een aantal missies vertelt het spel je echter dat je pas over 24 uur opnieuw kan verdienen, wat volslagen absurd is. Het is per slot van rekening een spel van 60 euro dat je in deze modus behandelt alsof je een free-to-play game voor op je smartphone aan het spelen bent.