Square Enix legt uit waarom Dragon Quest 11 pas later naar Switch komt

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Square Enix legt uit waarom Dragon Quest 11 pas later naar Switch komt

Hoewel het al enkele jaren bekend is dat Dragon Quest 11 naar de Nintendo Switch moet komen, werd vorige week bekend dat het nog wel even gaat duren. Nu heeft Square Enix uitleg gegeven waarom dat zo is.

Afgelopen week kondigde Square Enix aan dat Dragon Quest 11 in september voor PlayStation 4 en pc zou verschijnen. Daarbij werd ook bekend dat de Nintendo Switch-versie pas “veel later” zou komen en dat de 3DS-versie helemaal niet naar het Westen komt. In een gesprek met GameInformer legt Square Enix uit waarom dat zo is.

In het gesprek legt producer Hokuto Okamoto uit dat de problemen lagen bij de Unreal Engine 4 en hoe deze werkte op de Nintendo Switch, of eigenlijk helemaal niet werkte:

As we were working on Dragon Quest XI on Unreal Engine 4, we were also wanting to work on the Switch version, as well. Unfortunately, the engine was not compatible at first, though Nintendo and Epic were working on it together. When the engine revision released making porting to the Switch possible, we started working out our plans for the release.

We first announced the game before the Switch was even named the Switch, because we wanted fans to know we were working on that version. As the console started to come into focus, we found out that the engine and the console did not work together yet. Throughout development of the game, we worked with Epic and Nintendo to make progress to get the game on the Switch.

Toen de game in 2015 werd aangekondigd door Square Enix, maakte de ontwikkelaar en uitgever al meteen bekend dat de game ook naar de Switch zou komen. Dit was de periode dat we nog niet eens wisten dat de console de Nintendo Switch zou gaan heten, maar enkel nog bekend stond als de NX.

Dragon Quest 11: Echoes of an Elusive Age is in Japan al beschikbaar, maar zal in het Westen op 4 september naar pc en PlayStation 4 komen. De Switch-versie volgt dus veel later, terwijl de 3DS-versie helemaal niet gelokaliseerd zal worden.