Splatoon was bijna een Mario-game
Het had niet veel gescheeld of Nintendo’s aankomende third-person co-op shooter Splatoon zou er ietsjes anders uit hebben gezien. Er waren intern bij Nintendo grote discussies of ze voor het inktvis-thema zouden gaan, of de veilige weg zouden kiezen en Mario in de game stoppen.
Met Splatoon brengt Nintendo eindelijk weer eens een nieuw IP in de wereld. Toen de game onthuld werd, kwamen de geestelijke vaders aan het woord en vertelde over de concepten en hoe het inktvis-thema de gameplay zou gaan beïnvloeden. Het was een interessante gedachtegang maar een interne discussie had er bijna voor gezorgd dat de game er heel wat anders uit had gezien.
“Er waren heel wat verhitte discussies vooraf gegaan over wie de hoofdpersoon zou worden. Het ging tussen de inktvissen en Mario. Met Mario als hoofdpersoon heb je natuurlijk het voordeel dat ie-de-reen plotseling geïnteresseerd is. Maar met Mario in de game zou het betekenen dat we weer geen nieuwe IP uit zouden brengen.”
Gezien het concept van de game lijkt het misschien een rare keuze om iets anders te kiezen dan een inktvis, om maar te zwijgen over hoe goed het inktvis idee in de game is verwerkt. Maar vergeet niet dat de combinatie “Mario en smerige dingen” al eerder is gedaan en prima uitpakte. Ondertussen is Splatoon met een releasedatum van “eerste helft van 2015” nog steeds ver weg, al kan je onze eerste indruk van de game hier lezen.