Splatoon 2

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Splatoon 2

Splatoon was één van de titels op het aardig beknopte lijstje van hits van de Wii U. Met een goeie 4,8 miljoen kopieën verkocht, is de game zelfs een redelijk succes te noemen. Helemaal als je bedenkt dat er nog geen 14 miljoen consoles zijn verkocht wereldwijd. Het is dan ook niet heel vreemd dat Nintendo met een vervolg komt op de Nintendo Switch. Tijdens Nintendo’s post-E3 meetup in Utrecht was Splatoon 2 in volle glorie aanwezig en dus gingen we eens goed met de multiplayer aan de slag.

In februari mochten Mieke en Robert tijdens de lancering van de Nintendo Switch al even aan de slag met Splatoon 2. Hoewel destijds alleen de standaard multiplayer-modus (Turf War) kon worden gespeeld, kregen we al wel een goed idee van deze modus. Ondergetekende heeft echter nog nul ervaring met de serie, dus vormde de minuten tijdens Nintendo’s evenement ook meteen de eerste. Wat blijkt: zelfs voor een gewinterde shooter-fan is Splatoon 2 een verdomd leuke game, voornamelijk te danken aan de Nintendo-charme.

Splatoon 2 
 Pixel Vault

Gedurende de post-E3 meetup in Utrecht was er meer dan voldoende ruimte om met Splatoon 2 aan de slag te gaan. De Japanse gigant had immers een aardige 15 Switch-consoles neergezet om de game te tonen. Dat kon in twee smaken: Turf War en de nieuwe Salmon Run. Hoewel ik volledig onwetend direct in de Salmon Run dook, is het eerst verstandig om even terug te blikken op de Turf War.

Vechten voor een plekkie

Turf War is namelijk de kern van Splatoon’s multiplayer en in de sequel is dat niet anders. Opnieuw duik je in twee teams van vier het slagveld op, en niet veel later erin. De Inklings zijn namelijk een bijzonder volk, aangezien ze naast een menselijke vorm ook de vorm van een inktvis aan kunnen nemen. Dit gebruiken ze niet alleen om snel te bewegen op natte oppervlakken, maar ook om verf tot zich te nemen. Verf die ze weer kunnen gebruiken op het slagveld. Splatoon verruilt de kogel namelijk voor de verfdruppel, om het wel helemaal family friendly te houden.

Enkel met de meeste kills (of Splats, zoals Nintendo ze noemt) is Turf War dan ook niet te winnen. In deze modus gaat het er namelijk om hoeveel gebied jouw team in handen heeft. Gebied veroveren is simpel: gooi er een laagje verf over en je verovert een stuk gebied. De tegenstander kan echter hetzelfde doen, dus kan het wel handig zijn om de tegenstander uit te schakelen. Dan kan jij tenminste je gang gaan.

Splatoon 2 
 Pixel Vault

Veel in deze modus is er niet veranderd in vergelijking met het origineel. De tweaks zijn dan ook vooral erg subtiel, maar dragen wel bij aan het geheel. Zo vult je ‘special’ niet meer aan op basis van je kills. Die maak je toch veel te weinig om dat spannend te houden. In plaats daarvan vult de meter nu afhankelijk van hoeveel gebied je hebt weten te claimen. Hoe meer verf je neergooit, des te sneller vult je meter.

Daarnaast hebben je Inklings een nieuw arsenaal aan wapens gekregen om uit te kiezen. Daarbij is de dubbele verfspuiter de meest opvallende toevoeging, omdat je nu de beschikking hebt over twee kleine wapens. Dit zorgt ervoor dat je Inkling een stuk wendbaarder is dan met een enkel groot wapen. Hierdoor kan je ook uit de weg rollen, in plaats van enkel springen. Als je dan toch al in de lucht bent, kan je ook gebruik maken van je jetpack. Handig wanneer je boven gebied van de tegenstander bent. Verf van de tegenstander laat je namelijk langzamer bewegen en maakt je dus tot een groot doelwit.

Splatoon 2 
 Pixel Vault

Vier tegen de rest

Hoewel Turf War meer van hetzelfde is (wat  overigens niet iets slechts is), is de Salmon Run modus helemaal nieuw. Gebaseerd op het Horde Mode-principe uit de Gears of War-serie neem je het met vier spelers op tegen hordes aan computergestuurde vijanden. Gezien Splatoon echter een minder divers aanbod aan vijanden heeft dan bijvoorbeeld een Gears of War, is er voor gekozen om extra doelstellingen in de mix te gooien.

Wanneer je het namelijk opneemt tegen de kwaadaardige zalmen is namelijk het enkel neermaaien van de tegenstander niet voldoende. Regelmatig laten de zalmen zogeheten Power Eggs achter wanneer je ze naar het hiernamaals helpt, die je zal moeten verzamelen om door te kunnen naar een volgende wave. Een nadeel is dat iedere speler er maar eentje kan dragen, om ze daarna in een mand ergens anders in het level te gooien. Doe je daar te lang over, of ga je in de tussentijd zelf ten onder? Dan is de kans groot dat de zalmen de power eggs weer terug stelen en je opnieuw moet beginnen.

Splatoon 2 
 Pixel Vault

Dit alles doe je wave na wave, totdat je een eindbaas moet zien te overmeesteren. Hoeveel waves of levels er uiteindelijk in de volledige game zitten is nog niet duidelijk, maar de demo die we gedurende de meet-up kregen was redelijk kort. Na een goede tien minuten hadden we de missie voltooid en kregen we een scorekaart te zien. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee, aangezien het de modus wat behapbaarder houdt in tegenstelling tot de eindeloze modi van sommige andere titels.

Toch zit er één grote maar aan de gehele Salmon Run-modus. Om deze een beetje praktisch te kunnen spelen, heb je minstens drie vrienden nodig met een Switch en als het even kan ook nog in de directe omgeving om op een lokaal netwerk te kunnen spelen. Nintendo’s online communicatiemogelijkheden rondom de Nintendo Switch zijn namelijk nog altijd een rommeltje, waardoor je met een losse app op je telefoon moet gaan bellen om te kunnen communiceren. Op dat moment is het net zo makkelijk om Skype, Discord of Teamspeak gebruiken.

De vooruitzichten zijn goed

Gedurende de verschillende potjes Turf War en Salmon Run die ik heb kunnen spelen tijdens Nintendo’s post-E3 meetup bleef ik verrassend enthousiast achter. De game is misschien wel meer van hetzelfde in vergelijking met het origineel, maar dat hoeft zeker geen kwalijk iets te zijn. Zolang Nintendo het aanbod wat betreft levels, gear en mogelijkheden maar ver genoeg heeft uitgediept. Dat is iets wat nu lastig te zeggen is.

Splatoon 2 
 Pixel Vault

Waar misschien het grootste struikelblok c.q. vraagteken nog ligt is de onduidelijkheid rondom de singleplayer van de game. Gedurende de afgelopen maanden heeft Nintendo hier wel iets van getoond, maar om het veel te noemen is overdreven. De singleplayer modus was daarnaast gedurende het evenement helemaal afwezig, ietwat vreemd drie weken voor release. We kunnen dus enkel afwachten: Splatoon 2 ligt op 21 juli in de winkels, exclusief voor de Nintendo Switch.