Soulcalibur 6
Soulcalibur is al jaren een vaste waarde in het fighting game-genre. De 3D-fighter kenmerkt zich door bizarre personages elkaar met wapens te lijf te laten gaan. Voor iedereen die graag voorzien van een SM-pak en een zwaardzweep bijlendragende bodybuilders buiten westen slaat, is Soulcalibur dan ook verplichte kost. Weet ook Soulcalibur 6 ons weer te overtuigen?
Het is alweer even geleden dat we een nieuw Soulcalibur-deel zagen verschijnen. Soulcalibur 5 verscheen namelijk in 2012 voor PlayStation 3 en Xbox 360. Met Soulcalibur 6 maakt de serie dus rijkelijk laat zijn opwachting op de huidige generatie consoles. Weet de weapon-based-fighter ook anno 2018 nog te overtuigen of had de serie het beter bij vijf delen kunnen laten?
Feest der herkenning
Met Soulcalibur 6 wilde Bandai Namco terug naar de wortels van de serie. Dat is bijvoorbeeld terug te zien aan de speelbare personages in de game. Waar het vorige deel zo’n tien nieuwe personages introduceerde, ten koste van een aantal oude rotten als Talim, Taki en Xianghua, focust deel zes vooral op de klassieke personages uit de serie. Van de tien nieuwkomers uit deel vijf zien we niemand terugkeren.
Dat is goed nieuws, want de klassieke Soulcalibur-personages blijven de besten. Zo zijn personages als de blinde bondagefreak Voldo, de zeisdragende Zasamel en de ondode piraat Cervantes in mijn ogen niet te overtreffen. Ook iets minder bizarre personages als de met nunchaku’s bewapende Maxi en de eerdergenoemde Talim, Taki en Xianghua maken weer gewoon deel uit van het roster.
Geheimzinnige nieuwkomers
Natuurlijk blijft het niet alleen bij het oude: Soulcalibur 6 voegt ook twee volledig nieuwe personages toe: Grøh en Azwel. Beide zijn qua achtergrondverhaal verbonden met de mysterieuze Aval Organization. Deze oeroude organisatie is erop gericht af te rekenen met ‘outsiders’: mensen die op de één of andere manier verbonden zijn aan het vervloekte Soul Edge-zwaard.
Beide personages spelen desalniettemin heel verschillend. Azwel is een magisch personage dat via zijn magie diverse wapens kan oproepen tijdens een gevecht. Grøh vecht met een dubbelzijdige speer die hij uit elkaar kan trekken waardoor deze ook dienst kan doen als twee losse zwaarden. Zowel qua vechtstijl als qua lore passen deze twee nieuwkomers uitstekend bij de rest van het roster.
Een gast uit Kaer Morhen
Natuurlijk is de line-up van de game daarmee niet compleet, want fans van Soulcalibur weten dat de games sinds Soulcalibur 2 altijd een gastpersonage uit een andere franchise hebben. Dit heeft in het verleden voor wisselend succesvolle combinaties gezorgd. Zo pasten gastpersonages Link en Spawn uit het tweede deel prima bij de rest van de personages uit de game, maar waren Yoda en Darth Vader uit deel vier mij toch een beetje te bizar.
In deel zes is gekozen voor Geralt of Rivia uit The Witcher als gastpersonage. Met zijn combinatie van zwaardskills en sign-magie speelt hij meteen erg fijn en past hij uitstekend tussen de rest van de cast. Het feit dat de originele voice actor is ingevlogen om zijn dialogen in te spreken is daarbij ook zeker een pluspunt. Op de schaal van gastpersonages neigt Geralt dus zeker meer richting Link dan richting Yoda.
Maak je eigen vechtersbaas
Ten slotte is er dan nog de mogelijkheid om je eigen vechtersbaas samen te stellen. Je kunt het hierin behoorlijk bizar maken. In de eerste plaats kun je kiezen uit verschillende rassen, waaronder mens, hagedis of skelet. Daarnaast kun je het uiterlijk van je personage naar smaak aanpassen, door verschillende kapsels, baarddrachten en outfits met elkaar te combineren. Mensen die zich in de character creator van een RPG al uren bezig kunnen houden zullen zich met deze optie dus zeker vermaken.
Wanneer het uiterlijk van je strijder klaar is moet je nog een bijpassend wapen en daarbij behorende vechtstijl uitkiezen. Hiervoor kun je kiezen uit de wapens van de bestaande personages: het is dus niet mogelijk om een geheel nieuwe vechtstijl uit de grond te stampen. Je eigen gemaakte personage is dus feitelijk alleen in cosmetisch opzicht verschillend van het bestaande roster.
Singleplayer paradijs
Voor gamers die wel houden van een fighting game op z’n tijd, maar online nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan, was Soulcalibur altijd een zeer aantrekkelijk serie. Dat heeft te maken met de uitgebreide singleplayer content die de games vaak bevatten. Zo bevatte Soulcalibur 2 de zeer uitgebreide Weapon Master-mode, waarin je missies moest volbrengen en wapens en outfits voor je personages kon kopen.
In deel zes grijpt Bandai Namco weer terug op die traditie van uitgebreide singleplayer content. Zo is er natuurlijk een Training Mode waarin je de verschillende moves van de personages onder de knie kan krijgen. Ook is er de Arcade Mode, waarin je met ieder personage kan proberen een totaal van acht tegenstanders na elkaar te verslaan, waarbij er trofeeën zijn te verdienen voor de snelheid waarmee je dit voor elkaar krijgt.
Kronieken van de ziel
Interessanter is echter de verhalende Soul Chronicle-modus. Hierin worden de gebeurtenissen uit het originele Soulcalibur-verhaal opnieuw verteld. Het verhaal draait vooral om de jacht op het kwaadaardige Soul Edge-zwaard en wordt in eerste instantie verteld vanuit het oogpunt van Kilik, Maxi en Xianghua. Dit verhaal wordt verteld door volledig van voice acting voorziene dialogen die zich tegen statische achtergronden afspelen en natuurlijk afgewisseld worden met de nodige gevechten.
Naast het originele verhaal heeft ieder personage een eigen verhaallijn waarin de gebeurtenissen rond Soul Edge uit diens perspectief verteld worden. Hoe interessant dit is, verschilt per personage. Zo is de verhaallijn van brave keutel Talim niet bepaald spannend, maar is het verhaal van de Harley Quinn-achtige Tira een stuk boeiender.
De content van deze modus is natuurlijk zeer welkom en voor Soulcalibur-veteranen is het fascinerend om de bekende gebeurtenissen eens vanuit verschillende gezichtspunten te zien. Het is daarbij jammer te noemen dat het hele verhaal alleen maar door dialogen tegen statische achtergronden wordt verteld en dat er van daadwerkelijke cutscenes nauwelijks sprake is. Hoewel de toevoeging van voice-acting welkom is, is deze soms van een dergelijk bedenkelijk niveau, dat ik gesprekken het liefst snel verder skipte.
Weegschaal van de ziel
De andere uitgebreide singleplayer-modus is Libra of Souls, een modus die duidelijk geïnspireerd is door de eerder genoemde Weapon Master-modus. In Libra of Souls maak je zelf een personage aan waarmee je op avontuur gaat. Een uniek verhaal brengt je de hele wereld over en tijdens de reis ontmoet je diverse Soulcalibur-personages.
Deze modus is vooral interessant vanwege de nodige RPG-elementen die erin te vinden zijn. Zo krijg je voor ieder gewonnen gevecht XP en goud. Zoals gebruikelijk zorgt XP ervoor dat je op den duur een hoger level krijgt waardoor je meer HP hebt. Met je goud kun je nieuwe wapens kopen voor meer damage, of je wapens upgraden. Ook zijn er naast het hoofdverhaal tal van side quests om te voltooien om meer XP en goud bij elkaar te harken, zodat je sterkere tegenstanders weer makkelijker kan verslaan. Ten slotte krijg je tijdens het verhaal zo nu en dan keuzes voorgeschoteld, die uiteindelijk bepalen of de weegschaal der zielen richting goed of kwaad uitslaat.
Net als in Soul Chronicle wordt ook hier het verhaal verteld door dialogen tegen statische achtergronden. In tegenstelling tot Soul Chronicle is er in Libra of Souls echter ook geen voice-acting. De uitgebreide dialogen zorgen er dus voor dat je tussen de gevechten door vaak lang aan het lezen bent en daar moet je maar net zin in hebben. Wie dit niet heeft, kan alle dialogen gelukkig skippen om snel door te gaan naar het volgende gevecht.
Flitsende gevechten
Dat brengt ons bij de kern van Soulcalibur 6, namelijk de gevechten zelf. In essentie is er op dat vlak door de jaren heen weinig veranderd. Soulcalibur draait nog steeds om flitsende, snelle gevechten, waarbij je om de tegenstander heen cirkelt op zoek naar een zwakke plek. Door het afwisselen van trappen en horizontale en verticale klappen die ook nog eens hoog, midden of laag gericht kunnen zijn, probeer je je tegenstander te verrassen en af te troeven.
De meest in het oog springende vernieuwing die deel zes met zich meebrengt is Reversal Edge. Met deze mechanic pareer je een inkomende aanval van je tegenstander en kom je in een soort slow motion sequence terecht waarin je kan kiezen tussen het uitvoeren van een trap of een horizontale of verticale aanval. Je tegenstander maakt ook een keuze en een steen-papier-schaar mechanic bepaalt wie raakt. Naast deze nieuwe toevoeging maken ook mechanics als Armor Break, Soul Charge en super moves in de vorm van Critical Edge hun terugkeer in de serie.
Het mooie van de gevechten van Soulcalibur is dat ze een lage instapdrempel en een hoog plafond hebben. In dit zesde deel is dat niet anders. Iemand die de game de eerste keer speelt kan door een goede pot button bashen best een eind komen in de singleplayer-modi. Echte hardcore Soulcalibur-spelers kunnen echter in de Training Modus alle verschillende movesets en combo’s van de personages uit hun hoofd leren om online de concurrentie met anderen aan te gaan.
Soepele multiplayer
Die flitsende gevechten zijn natuurlijk leuk, maar wat heb er je eraan als je ze niet kan gebruiken om er menselijke tegenstanders mee te vernederen? Bij een echte fighting game draait het natuurlijk om de multiplayer en ook op dat vlak stelt Soulcalibur 6 niet teleur. Wanneer je je zwaard in de singleplayer-content voldoende geslepen hebt, biedt de multiplayer ook voldoende vermaak.
Binnen de online multiplayer kun je kiezen uit ranked of casual matches. Bij een ranked match word je automatisch aan een tegenstander gekoppeld en bepaalt je winst of verlies je plek op de ranglijst. In een casual match sluit je je aan bij een Room of maak je zelf een Room waar anderen zich bij aan kunnen sluiten. Met de spelers binnen deze room ga je dan gevechten aan of je kiest ervoor om als spectator het gevecht tussen twee andere gade te slaan. Beide opties koppelen je binnen no-time aan een tegenstander en de lopen de gevechten vlekkeloos en zonder lag.
Met twintig verschillende personages om onder de knie te krijgen en het eerder genoemde hoge skill-plafond ben je de multiplayer modi van Soul Calibur niet gauw zat. Naast de online opties kun je ook nog lokaal met een vriend op de bank wat robbertjes vechten. Hierbij kun je dan ook de condities van de arena’s zodanig aanpassen dat het bijvoorbeeld heel glad is waardoor je bij het minste of geringste de ring uitglijdt. Al met al is Soulcalibur 6 een zeer complete fighting game waar zowel ervaren als beginnende spelers de nodige uurtjes in kwijt kunnen.