Sony’s Andrew House ‘verrast’ door aankondiging Scorpio

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Sony’s Andrew House ‘verrast’ door aankondiging Scorpio

Andrew House, één van Sony’s topfunctionarissen, zegt verbaasd te zijn dat Microsoft Project Scorpio gedurende de persconferentie op de E3 heeft onthuld. Het is niet dat de komst van de console voor hem als een totale verrassing kwam, maar wel dat deze meer dan een jaar voor de komst ervan al wordt gepresenteerd.

Volgens House is het namelijk een riskante onderneming om een product te onthullen, maar dat product niet te kunnen tonen. Deze les heeft Sony zelf in het verleden moeten leren met de onthulling van de PlayStation 4. Na de aankondiging ervan was iedereen dan ook wat verontwaardigd dat Sony een nieuw apparaat aankondigde en deze niet kon tonen, aldus House.

Er ligt tegenwoordig veel meer nadruk op directe voldoening. Dat heeft veel te maken met de manier waarop Apple slim en elegant de ‘nu verkrijgbaar’ techniek beheert. Dus ja, de aankondiging van de Scorpio kwam een beetje als een verrassing voor me.

We hebben hier zelf mee te maken gehad in 2013, toen we geheel in lijn met de vorige strategieën een concept en een naam voor de PlayStation 4 aankondigden en iedereen zei “Waar is het? Hoe durven jullie?!”. Dat was het moment waarop we beseften dat wij niet veranderd waren, maar de wereld om ons heen wel.

Het is dan ook de verandering in Sony’s strategie die ervoor heeft gezorgd dat de console met de codenaam Neo niet besproken werd tijdens Sony’s persconferentie. Toch had House wel het een en ander over de verbeterde versie van de huidige PlayStation 4 te zeggen. Zo is het absoluut niet de intentie om iedere twee jaar een nieuwe console op de markt te brengen, maar is het eerder een manier om personen die de PlayStation 4 beu dreigen te raken en over willen stappen naar een high-end pc een alternatief te bieden.

 Het is een toegevoegde optie, een high-end versie van de PlayStation 4, geen generatieverschuiving. Laat dat heel duidelijk zijn. Ik ben niet voor dat we de industrie naar een 18 maanden/twee jaar-cyclus brengen, want dan zouden we een hele hoop voordelen die de fixed platforms ons in de groei en ontwikkeling met games hebben geboden verliezen.

We hebben gezien dat een deel van onze kern de neiging toont om op een gegeven moment over te schakelen naar high-end pc’s omdat ze de beste grafische prestaties willen. Dit biedt ons de perfecte mogelijkheid om ze in ons ecosysteem te houden.