Sony snoept klanten bij de concurrentie weg

Sony snoept klanten bij de concurrentie weg

Vorige week schreven we nog over het vreemde bericht dat zelfs de topmannen bij Sony niet wisten waarom de PlayStation 4 zo goed verkocht. Een onafhankelijk onderzoek gepleegd door de Amerikaanse tak van onderzoeksbedrijf Nielsen heeft aangetoond dat Sony veel van de Xbox- en Nintendo-bezitters heeft weggesnoept.

Het onderzoek is niet alleen interessant omdat het verklaart hoe het komt dat de PS4 zo geweldig uit de startblokken is gekomen, het laat ook zien dat consumenten niet zo loyaal zijn aan één merk als men dacht. Volgens de data van het onderzoek had 31% van alle PS4-bezitters een Xbox 360 of Nintendo Wii, en zelfs 17% had geen enkele console (uit de vorige generatie). Al moet wel gezegd worden dat mensen die hun oude console (Wii, 360 of PS3) hadden verkocht om de PS4 te kopen hierbij wel meegeteld zijn.

Dit verklaart hoe de PS4 in een korte tijd 10 miljoen exemplaren heeft verkocht, maar niet waarom. Dat lijkt zich echter makkelijk te raden: de PlayStation 4 is sinds z’n launch in meer landen verkrijgbaar dan de Xbox One. Ook was de software line-up nagenoeg hetzelfde, dus waarom niet gaan voor de console die $100 dollar verschilt met de andere?