Sony: het zwarte schaap van de game-industrie
Het voetbalseizoen is voorbij en de zomer zit er weer aan te komen. Voor de game-industrie betekent dat komkommertijd. Een aantal weken waarin er maar weinig nieuws wordt uitgebracht. Voor uitgevers en fabrikanten de hoogste tijd om even de strategie van het bedrijf in ogenschouw te nemen. Een Japanse gigant die daar even zijn tijd voor moet nemen, is zonder meer Sony. We zitten nu halverwege het fiscale jaar 2012 en tot nog toe zag het er niet rooskleurig uit voor Sony.
Wat het meest in het oog springt, is natuurlijk de PlayStation Network-inbraak. Miljoenen gebruikers kregen te horen dat hun gegevens niet meer veilig waren. Het netwerk zelf heeft er een geruime tijd uitgelegen. Er zijn vooralsnog geen bewijzen gevonden dat er ook daadwerkelijk geld is gestolen, maar voor Sony is het in ieder geval desastreus. Het bedrijf verwacht een verlies van 170 miljoen dollar (zo’n 118 miljoen euro). Als Sony Computer Entertainment geen onderdeel was van een groter concern, had dit de nekslag kunnen zijn.
Maar er zijn meer dingen die niet lekker lopen. Sony delft het onderspit met de huidige generatie consoles. Mede door de kosten van BluRay is de PlayStation 3 nooit een verkoopknaller geweest. Sony had de felbegeerde tweede plaats in de verkooptop-3 willen hebben, maar die is nog steeds bezet door Microsoft. En dan nog de introductie van de PSPGo. Een handheld die er op papier prima uitziet, maar de praktijk heeft geleerd dat gamers nog niet klaar zijn voor een handheld die enkel op digitale data draait. Het handzame apparaatje is in Japan, waar zich de grootste afzetmarkt bevindt, uit de productie gehaald.
Het bedrijf heeft tegenslag na tegenslag te verduren gehad en een duidelijk hoogtepunt was er niet bij. Het is tijd om de koppen bij elkaar te steken en een compleet nieuwe strategie te bedenken voor de komende tijd. De NGP zal hoe dan ook met verlies over de toonbank gaan. Want ondanks dat het apparaatje weliswaar geavanceerd is, heeft Nintendo zijn tegenhanger allang op de markt gebracht. En het vertrouwen van de gamer is geschaad door de PSN-inbraak. Een beetje aanpappen is er niet bij, Sony moet zich uit een diepe put zien te redden. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar het nieuwe Sony.