Sony aangeklaagd om valse claim Killzone: Shadow Fall
Een Amerikaanse gamer wil een grote aanklacht beginnen tegen Sony. Reden: de valse bewering van Sony dat Killzone: Shadow Fall native op 1080p zou draaien en niet, zoals uiteindelijk het geval was, werd opgeschaald. Omdat het om een ‘Class Action’ aanklacht gaat, kunnen ook andere gedupeerde gamers zich aansluiten bij de aanklacht.
Het was een van de marketingpunten van Killzone: Shadow Fall. De game zou volledig in 1080p draaien op 60 frames per seconden, of je nou alleen of in multiplayer speelde. Uiteindelijk bleek dat niet helemaal het geval te zijn: de game maakt gebruik van ’temporal upscaling’. Hierdoor blijft een rij met horizontale pixels twee frames in beeld in plaats van één waardoor er meer scherm gevuld kan worden.
Als de Amerikaanse gamer, Douglas Ladore, dit eerder had geweten, had hij de game nooit gekocht of er minder voor willen betalen. Reden genoeg dus om een rechtszaak aan te spannen in Californië, de thuisstaat van de aanklager. Guerrilla Games en Sony maken zich echter niet al te veel zorgen, want volgens hen is het verschil tussen native 1080p en het eindresultaat nauwelijks zichtbaar.