‘Skyrim heeft alles veranderd’
The Elder Scrolls V: Skyrim heeft een diepe indruk gemaakt op Mark Darrah, één van de producenten voor Dragon Age: Inquisition. Volgens hem heeft Skyrim alles veranderd op het gebied van RPG’s en de mensen die het spelen.
De sleutel van het succes was volgens Darrah de vrijheid die de speler kreeg om te doen en laten wat hij wilde. Sinds de ontwikkeling van Dragon Age 2 en het gigantische succes van Skyrim zijn spelers andere dingen gaan verwachten van games. Darrah denkt dat de keuze om alles zelf te ontdekken en veel waarde voor je geld te krijgen de sleutel is voor succes.
“Skyrim heeft alles voor RPG’s veranderd. Oblivion verkocht in de richting van ongeveer 6 miljoen exemplaren. Skyrim heeft er tot nu toe 20 miljoen verkocht. Dat zegt iets. Mensen worden ouder, hebben minder tijd over om games te spelen. Daarom verwachten consumenten andere dingen van games. Als je nagaat dat van de 20 miljoen spelers ongeveer 15 miljoen voor het eerst een RPG zoals Skyrim hebben gespeeld, moet je realiseren dat dat voortaan de norm is. Zij verwachten minstens hetzelfde.”
Darrah verwacht dat met de komst van de nieuwe consoles, open-world games zoals Skyrim en GTA nog meer de norm worden. De extra kracht van de nieuwe consoles zou toegang bieden tot nog grotere werelden waar spelers meer kunnen ontdekken.
“De hardware van nu stelt ons in staat om weer grootse dingen te maken, waardoor RPG’s weer in de spotlight kunnen komen. In de tijden van de PlayStation 1 waren RPG’s razend populair en ik heb het idee dat dat weer het geval kan zijn. Niet misschien RPG’s in de traditionele zin, maar zeker open-world games.”