Shadow of Mordor’s promotieteam onder vuur
Shadow or Mordor is uit en al gauw is er controversie. Niet over de game, maar over het marketing en promotieteam dat achter de game zit. Mensen konden alleen vroeg in het bezit komen van een review-exemplaar als ze meerdere video’s maakten waarin ze de game de hemel in prezen.
Zowel Jim Sterling en TotalBiscuit hebben aangegeven dat het promotieteam achter Shadow of Mordor, Plaid Social, hele ‘shady’ praktijken bedrijft. Grote sites en Youtube-bekendheden konden al vroegtijdig een review-exemplaar van de game krijgen, zolang ze maar aan een waslijst aan eisen voldeden die allemaal neerkwamen op de kijker over te halen om de game te kopen. De video’s die de mensen zouden maken moesten alleen positieve verhalen vertellen en mochten pas live nadat het promotieteam de inhoud had bekeken en indien nodig aantekeningen had gemaakt hoe het beter moest.
Het contract wat bij de vroege review-exemplaren was bijgeleverd bevatte dingen zoals: “de reviewer moet de kijker overhalen om de game te kopen”, vertellen over de “diepe gameplay en executie-moves” en meerdere keren herhalen hoe geweldig de game is. Dingen die niet in de video’s mochten verschijnen was onder andere: bugs, alle vormen van negativiteit of onverschilligheid Het meest vreemde wat niet besproken mocht worden was alles omtrent Lord of the Rings. Niet de boeken, de films, The Hobbit of wat dan ook.
Dit is niet de eerste keer dat dit soort praktijken aan het licht komen, maar het geeft aan dat sites die de game veel te vroeg krijgen en een game in de hemel prijzen, niet altijd te vertrouwen zijn.