RPG-elementen Horizon: Zero Dawn zullen niet diepgaand zijn

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
RPG-elementen Horizon: Zero Dawn zullen niet diepgaand zijn

Hoewel Guerrilla nog niet bijzonder veel heeft losgelaten over hun hoog geanticipeerde game Horizon: Zero Dawn heeft Mathijs de Jonge, de game director van Guerrilla, een tipje van de sluier opgelicht. Over het verhaal laat de studio volgens hem bewust niet veel los, maar over de RPG-elementen in de game kan de ontwikkelaar intussen wel wat zeggen. Deze zullen namelijk volgens De Jonge bewust niet heel diepgaand zijn.

De uitlatingen van De Jonge omtrent deze elementen kwamen ter sprake gedurende een interview met een journalist van Game Informer, die de game director enkele van zijn zorgen omtrent Horizon: Zero Dawn voorlegde. Op de stelling “het is niet echt een RPG” gaf De Jonge toe dat de studio gedurende het ontwikkelproces de game wel het label actie/RPG toekende, maar dat het meer een hybride van beide is geworden. Spelers dienen in Horizon: Zero Dawn nog steeds de vaardigheden van Aloy te upgraden door te levelen, al zal de game niet zo’n ingewikkelde menustructuur kennen als een hoop andere klassieke RPG’s.

Wat we wilden vermijden waren ingewikkelde menu’s. We wilden ook niet te diep gaan met de RPG onderdelen die we ontwikkelden. We wilden een bepaald niveau van toegankelijkheid en begrijpelijkheid voor de spelers. We wilden ook niet te hardcore gaan met statistieken, dus op een bepaald punt hebben we het afgekapt en gezegd dat we niet verder dan dat gingen, omdat het spelers alleen maar zou verwarren.

Over het verhaal wil Guerrilla nog steeds niet veel loslaten. Dat is met een reden, aldus John Gonzales, de schrijver van het verhaal. Horizon: Zero Dawn zal volgens hem namelijk de uitgelezen game voor mensen zijn die op zoek zijn naar een enorm verhaal waarin meer te ontdekken valt dan men zich kan voorstellen.

Voor alle story junkies, voor alle mensen die iedere audio en text log willen vinden, voor iedereen die een groots verhaal in zijn game wil, ik denk dat ze erg verrast en verheugd zullen zijn met wat we voor ze bereid hebben.

Wat dat allemaal zal zijn, zullen we pas op 28 februari kunnen ontdekken, wanneer de game exclusief op de PlayStation 4 zal verschijnen.