RollerCoaster Tycoon World – Maakt het zichzelf veel te moeilijk

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
RollerCoaster Tycoon World – Maakt het zichzelf veel te moeilijk

Als je het over jeugdsentiment hebt rondom games, dan komen naast titels als Pokémon en Mario al gauw dingen als The Sims en RollerCoaster Tycoon naar voren. Hoewel The Sims de test der tijd goed lijkt te hebben doorstaan, was het lange tijd stil rondom pretparksimulatoren. Daar lijkt echter verandering in te komen, met games als Parkitect en Planter Coaster, maar ook de terugkeer van RollerCoaster Tycoon. Die laatste is ondertussen in Early Access en dus pakten wij onze spullen om naar het pretpark genaamd RollerCoaster Tycoon World te gaan.

Het blijft fijn om te zien dat sommige dingen nooit veranderen. Nadat we tien, vijftien jaar geleden allemaal de originele RollerCoaster Tycoon-games speelden, is het stiekem wel een opluchting dat het principe nog altijd hetzelfde is: je krijgt een flinke lap grond en daar mag jij je pretpark op gaan bouwen, met de hoop dat het een daverend succes wordt. Er blijkt echter dat er in de afgelopen jaren wel het een en ander is veranderd in de mogelijkheden die je als bouwer hebt.

RollerCoaster-Tycoon-World-02_2

In de Early Access-versie van de game die momenteel beschikbaar is, heb je de keuze uit drie verschillende modi waar je mee aan de slag kunt, waarbij iedere modus wel iets te kiezen heeft. De campagne is gemaakt om je kennis te laten maken met de basisprincipes van de game: simpele tutorials en doelen dagen je uit om creatief om te gaan met het geld dat je verdient terwijl je een hoop informatie krijgt over het runnen van je park. Als je denkt dat je het allemaal een beetje onder de knie hebt, kun je die kennis weer toepassen in de scenario’s: een twaalftal uitdagingen waarbij je in een bepaalde tijd bepaalde doelstellingen moet behalen, vaak in een deels al opgebouwd park. Maar waar het de fans echt om draait is natuurlijk de Sandbox-modus, of als je hem zoals ondergetekende per ongeluk in het Nederlands hebt geïnstalleerd: de Zandbak-modus.

In de Sandbox-modus kun je namelijk helemaal los gaan in je creaties. Vooral wanneer je het vinkje voor onbeperkt geld aanzet, waarvoor je niet eens een cheat-code nodig hebt, kun je het echt zo gek maken als je zelf wilt. Dit maken doe je op één van de drie gebieden die momenteel beschikbaar zijn. Je hebt de keuze uit een bos, een woestijn en een eiland. Veel impact hebben de verschillende gebieden niet op je park, buiten het feit dat het een heel ander sfeertje geeft.

Om de sfeer binnen je park extra door te voeren, heeft ontwikkelaar Nvizzio besloten om alle attracties en bouwblokken van je park in te delen in vier verschillende categorieën: standaard elementen die overal wel tussen passen, futuristische elementen, avontuurlijke elementen en Wilde Westen-elementen. Hoewel je nooit gebonden bent aan slechts één type attracties en elementen, kan het wel vreemd ogen in je park om naast een avontuurlijk schommelschip plots een futuristische achtbaan te hebben. Vooral wanneer je een pietje precies bent en alles in dezelfde stijl wilt hebben, zul je keuzes moeten maken.

RollerCoaster Tycoon World 
 Pixel Vault

Die attracties zijn er in alle soorten en maten, maar zijn onder te verdelen in vier losse groepen. Voor de allerkleinsten zijn er junior-attracties, met dingen als een enorme glijbaan en een draaimolen. Voor het hele gezin zijn er de familieattracties met een circus, een uitkijktoren en een spookhuis. Spannende attracties zoals het schommelschip, de tyfoon en de katapult vormen de derde groep en als laatste zijn er natuurlijk nog de achtbanen.

De achtbanen hebben natuurlijk altijd al de kern gevormd van de RollerCoaster Tycoon-serie en ook dit keer is dat niet anders. Natuurlijk kun je een kant-en-klare achtbaan neerzetten, maar het wordt pas echt leuk wanneer je zelf gaat bouwen. Dat was tenminste altijd het gevoel binnen de serie. Dat gevoel, dat cruciale gevoel dat RollerCoaster Tycoon echt populair maakte, ontbreekt voor mij echter compleet in het nieuwste deel van de serie en dat is simpelweg omdat de nieuwe tool voor het bouwen van de achtbanen niet lekker te gebruiken is.

In RollerCoaster Tycoon World is er voor gekozen om je de beschikking te geven over een free-form editor. Dat houdt in dat je eerst een locatie moet kiezen voor je hoofdstation, waar de achtbaan begint en eindigt. Daarna kun je zelf op punten klikken om daar de baan naartoe te leiden. Door gedurende dit proces shift in te drukken en te scrollen met je muis, kun je ook zaken als de hoogte en de bochten van je achtbaan aanpassen om deze weer terug te begeleiden naar het eindpunt.

RollerCoaster-Tycoon-World-05_2

Net als bij het bouwen van een echte achtbaan heb je echter een doctoraat nodig  om dit fatsoenlijk te kunnen doen. Al helemaal als je daarna ook nog zelf rem- en versnellingspunten aan moet gaan leggen. Dit doe je door op een gedeelte van je baan te klikken en daarna in menu’s te gaan klikken. Echter lijkt dit nooit goed te gaan: zodra je ergens op klikt beginnen losse onderdelen te verschuiven en gaat alles de verkeerde kant op.

Het is dan ook een kleine opluchting dat je deels kunt terugvallen op een editor die gebruikmaakt van verschillende knoppen, zoals je vroeger ook gewend was van de serie. Echter lijkt deze editor te zijn gemaakt met een touchscreen in gedachten, aangezien hier schuifjes en draaiknoppen in zitten. Deze gebruik je bijvoorbeeld om de lengte van de verschillende stukken in een achtbaan aan te passen of de draaihoek van een object te veranderen. Maar ook deze springen alle kanten op wanneer je ze probeert te gebruiken met je muis, waardoor je nooit een fatsoenlijke hoek kunt vinden. Het resultaat is dat al je bochten 45 graden schuin staan omdat andere hoeken niet te selecteren zijn. TL;DR: If it ain’t broken, don’t fix it.

RollerCoaster Tycoon World 
 Pixel Vault

Mocht je nou zoiets hebben: “Ach, dat maakt me allemaal niet zo veel uit, ik wil de game gewoon spelen”, dan moet je dat ook zeker doen. Maar een kleine waarschuwing vooraf: zorg dat je een stevige pc hebt. Eentje waarmee je de Oculus Rift of HTC Vive kunt aansturen. Want de game is allesbehalve goed te draaien op iedere pc. In eerste instantie loopt het allemaal nog wel vlotjes, maar wanneer je park een beetje aanloop begint te krijgen en er honderden peeps, zoals de bezoekers heten, over je beeldscherm lopen, gaat het mis. Frame drops zijn aan de orde van de dag en je pc maakt overuren. Het kan zijn dat dit een stuk optimalisatie is aan de kant van Nvizzio, maar zolang dat niet opgelost is, kan het een hele prestatie worden om de game vloeiend te draaien.

De basis van RollerCoaster Tycoon World is er zeker en met flink wat optimalisatie kan de titel zeker een leuke game worden. Maar momenteel maakt de game het zichzelf veel te moeilijk om voor iedereen plezierig te zijn. Met de concurrentie op de hielen is het dan ook de vraag of RollerCoaster Tycoon World bovenaan het lijstje zal eindigen.