RollerCoaster Tycoon World
Alweer dik zestien jaar geleden leek iedereen RollerCoaster Tycoon te spelen. Ook het vervolg op het eerste deel bleek een groot succes te zijn. Inmiddels zijn we aanbeland bij RollerCoaster Tycoon World. De game heeft lange tijd in Early Access gedraaid en heeft destijds al veel kritiek te verduren gekregen. Nu de game uit Early Access is, blijft de grote vraag natuurlijk: is RollerCoaster Tycoon World een waardige RollerCoaster Tycoon?
De opzet is simpel: je krijgt een groot stuk grond en daar bouw jij je eigen ontworpen pretpark op, plaatst er wat personeel, voeg wat decoraties toe, houdt de boel draaiende en je hebt gegarandeerd succes. Op het eerste oog lijkt dit bij RollerCoaster Tycoon World ook zo te zijn. Alleen schijn bedriegt en al snel blijken de ervaringen uit het eerste deel bij herinneringen te blijven.
In het hoofdmenu valt meteen op dat er nu al promotie wordt gemaakt voor een eventuele update en nieuwe content. Echter als je op het pijltje klikt om verder te gaan, gebeurt er helemaal niks. Daarnaast heb je de keuze uit verschillende modi waarmee je direct aan de slag kunt.
Campagne
In de campagne ga je door middel van doelstellingen de wereld van RollerCoaster Tycoon World door. Je krijgt stap voor stap uitleg en kunt op je gemak de game leren kennen. Er zijn ook kant-en-klare attracties tot je beschikking en de mogelijkheid om er zelf een te ontwerpen. Als je al deze stappen volgt, dan heb je genoeg basiskennis om een succesvol park te creëren. Met in-game geld kun je vervolgens weer nieuwe attracties ontgrendelen. Bij het spelen van de campagne komen de eerste irritaties al tevoorschijn. Na een aantal levels verscheen er een bug waardoor ik mijn doelstelling niet kon voltooien. Het level heb ik vervolgens drie keer opnieuw moeten spelen om uiteindelijk verder te komen. Dit is ook nodig om het scenario vrij te spelen.
Sandbox
In de Sandbox-modus kun je je creatieve geest helemaal los laten. Je kunt zelfs onbeperkt geld aanvinken en je zonder geldzorgen op je ontwerp storten. Ook kun je kiezen voor een bos, woestijn of eiland. Dit bepaalt vooral de sfeer van je pretpark. Alle attracties en bouwelementen zijn onderverdeeld in vier verschillende categorieën: standaard elementen, futuristische elementen, avontuurlijke elementen en Wilde Westen-elementen. Ook de achtbanen zijn onderverdeeld in verschillende groepen. Hierin zijn de attracties voor de echte waaghals en de attracties voor de kleinste bezoekers gescheiden.
De achtbanen in de RollerCoaster Tycoon-serie hebben altijd een belangrijke plaats gehad binnen de games. Uiteraard kun je ook deze keer snel een kant-en-klare achtbaan plaatsen, maar je kunt ook zelf een achtbaan ontwerpen. Dat ontwerpen lijkt in eerste instantie leuk, maar dit blijkt erg tegen te vallen als je een geavanceerdere achtbaan wilt maken. Dit komt mede door de onhandige nieuwe build-tool. Het vergt soms wat uitzoek werk om erachter te komen wat je de tool allemaal kan laten doen om een enigszins leuke achtbaan te maken. Blijkbaar moet je hogere wiskunde hebben gestudeerd om een beetje spannende bocht te ontwerpen. Daarnaast is het ook niet mogelijk om meerdere treintjes in te zetten, karretjes te laten versnellen of om een achtbaan achterstevoren te laten rijden. Uiteindelijk heb je steeds dezelfde soort achtbaan, maar dan met een andere kleur of bocht. Het aanleggen van paden werkt simpel door op de plek te klikken waar je het pad wilt hebben en waar deze moet eindigen. Hier komt meteen weer een nieuw probleem om de hoek kijken. Op een of andere manier heeft de game moeite om een gebouw of decoratie vast te maken aan het pad. Zo kun je dus minuten bezig zijn om een bankje aan de rand van het pad te krijgen of een eettentje aan het pad vast te maken.
Scenario
Nadat je met pijn en moeite de bugs in de campagne hebt overleefd, kun je beginnen aan het scenario. Je krijgt in deze modus een bestaand park waarin je bepaalde doelstellingen moet halen. Ook is er de mogelijkheid om nieuwe attracties toe te voegen. Tevens moet je ervoor zorgen dat je het park draaiende houdt en dus geld binnenhaalt. Als je alle doelstellingen hebt gehaald is het level voltooid. Wat meteen opvalt is dat er totaal geen diepgang of diversiteit is in de scenario’s. Zo heb ik mij nooit zorgen hoeven maken om mijn geld of heb ik een wachtrij moeten aanpassen omdat deze te kort was. Ook komen er beroemdheden naar je park die je bepaalde doelen geven. Dit gaat echter nooit verder dan een beroemdheid naar een bepaalde attractie brengen.
Doordat je in de campagne nieuwe gebouwen en attracties kunt ontgrendelen, hebben de makers besloten om het bekende onderzoekscentrum te schrappen. Er is dus geen mogelijkheid meer om onderzoekers bepaalde attracties te laten uitvinden of nieuwe decoraties. Gelukkig is er wel een in-game Steamworkshop waardoor je creaties van andere spelers kunt gebruiken.
Opvallend is dat je erg weinig kunt aanpassen. Zo kun je de meeste attracties alleen een andere naam geven. Porties van eettenten, het welzijn van personeel of andere kleine details zijn allemaal verdwenen. Ook is er een enorm beperkte keuze aan muziek. Zo kun je in totaal kiezen uit maar vijf achtergrondmuziekjes voor je attractie.
Bezoekers
In een pretparksimulator zijn de bezoekers misschien even belangrijk als de attracties die er staan. Maar ook in RollerCoaster Tycoon World vallen deze erg tegen. Het lijkt erop dat Nvizzio Creations in eerste instantie een zombiegame wilde maken, want iedereen loopt emotieloos rond te dwalen. Niemand lacht, juicht of schreeuwt in het park. In plaats daarvan krijgen we non-stop geroezemoes te horen en af en toe een verdwaalde gil. Waar RollerCoaster Tycoon mij nog liet lachen om de pixelkots die je bij de uitgang van achtbanen vond, laat RollerCoaster Tycoon World mij huilen. Het lijkt wel alsof iedereen met een zwakke maag is uitgenodigd om je park te komen testen.
Technische mankementen
De technische mankementen in RollerCoaster Tycoon World zijn er te veel om op te noemen. De vertaling van sommige onderdelen zijn ronduit slecht. Engels en Nederlands wordt door elkaar gebruikt wat soms voor erg wazige namen zorgt. Ook lijkt het plaatsen van gebouwen en decoraties een erg groot probleem te zijn en lijkt het of de game je willekeurige plaatsen biedt waar je ze wel mag neerplanten. De laadtijden zijn enorm lang, de bezoekers bewegen als houten poppen en wegen verdwijnen opeens. Bij het ophogen of uitgraven van terrein daalt de frame rate ontzettend. Dit gebeurt ook bij elk grafisch hoogtepuntje dat in de game te vinden is. Voeg daaraan toe dat RollerCoaster Tycoon World op de meest willekeurige momenten vastloopt en je bent geneigd om je pc door het raam te gooien.