Richting die Zynga moest nemen was vaak onduidelijk

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Richting die Zynga moest nemen was vaak onduidelijk

Soren Johnson vertelde in een interview met GamesIndustry International dat Zynga moeite had met het vinden van een goede richting. Het hoofd van ontwikkeling van Civilization IV en oud-werknemer bij Zynga verklaarde dat het vaak een strijd tussen het zakelijke deel en game design was bij het bedrijf dat casual games ontwikkelt.

“Zynga heeft veel kritiek gekregen vanuit de gamesindustrie over de soort games die er ontwikkeld worden, hoe het bedrijf om gaat met z’n klanten, etc. Daarnaast is er het klassieke dilemma van de zakelijke kant ten opzichte van game ontwikkeling. Iets dat ik heel interessant vond bij Zynga is dat precies dezelfde vragen binnen het bedrijf werden gesteld als welke vanuit buitenaf gesteld werden met waarschijnlijk zelfs strengere toon binnen Zynga zelf. Er was veel open discussie en geruzie over dit soort zaken. Het bedrijf zelf was vaak niet zeker over de richting die het op zou moeten gaan”, aldus Johnson.

Johnson leid tegenwoordig een nieuw bedrijf dat zich richt op strategiegames genaamd Mohawk Games. Momenteel werkt de studio aan een economische strategiegame. “Een economisch spel is niet gemakkelijk om te verkopen als het aankomt op marketing”, vertelt Johnson. “Wanneer je een game maakt over moderne oorlogvoering, tanks en vliegtuigen of zelfs Starcraft bijvoorbeeld, is het heel makkelijk om iets pakkends op de doos te zetten. Hoe verkoop je precies een spel met een bedrijf in de hoofdrol? Dat is echt een uitdaging”.