Reus
Wanneer er een game van eigen bodem komt, ben ik meestal op voorhand al iets nieuwsgieriger dan normaal. De god game met reuzen in de hoofdrol was daar zeker geen uitzondering op. Reus heeft het op de pc uitstekend gedaan en maakt nu de overstap naar de Xbox One en PlayStation 4, maar wordt dit net zo’n groot succes?
Reus was in 2013 het eerste grote wapenfeit van het Nederlandse Abbey Games. De game kwam uit voor Steam en kreeg een warm onthaal. De kritieken waren grotendeels positief en dat was voor de Studio het teken om de grenzen van Reus te verleggen naar de consoles. Inmiddels is dit gebeurd en kunnen we nu ook van de game genieten op de Xbox One en PlayStation 4.
Crea Bea
In Reus sta jij aan het roer en krijg je een dorre, lege planeet voorgeschoteld. Aan jou de schone taak om ervoor te zorgen dat er weer wat leven in de brouwerij komt. Dit kun je niet alleen, dus zijn er een viertal reuzen die jou daarbij kunnen helpen. Iedere reus heeft zijn eigen specialiteit en is verantwoordelijk voor het creëren van bepaalde dingen. Zo zorgt de oceaanreus voor water, de bosreus voor bossen, de moerasreus voor moerasachtige gebieden en de rotsreus voor woestijnen en bergen.
Leven kan natuurlijk niet zonder dat er water is, dus de eerste stap is het creëren van een oceaan. Hierdoor kun je bijvoorbeeld weer bossen aanleggen zodat je je planeet leefbaar kunt maken. Door wat eten te planten trek je al snel leven naar je planeet en dan begint het allemaal pas. Want een volk heeft natuurlijk ook behoeftes. Deze moet je zien in te willigen door je reuzen in te zetten en het leven op de planeet naar een hoger niveau te tillen. Als dit lukt dan zal het volk ook stappen ondernemen om nieuwe projecten te starten zodat zij een betere samenleving kunnen maken.
Deze projecten moeten ook worden voorzien van bepaalde grondstoffen, waarbij je een bepaalde periode de tijd hebt om voldoende grondstoffen te vergaren. Lukt dit niet dan wordt het project afgeblazen. Ondanks dat je enigszins aan de hand wordt genomen door een drietal tutorials, is het voor een groot deel toch gewoon zelf aanklooien. Bepaalde grondstoffen versterken elkaar door een symbiose te creëren, waardoor deze grondstoffen sneller worden vergaard. En je hebt de mogelijkheid grondstoffen te upgraden zodat je er meer uit kunt halen. Erachter komen wat goed met elkaar werkt, is vooral een kwestie van uitproberen.
Van pc naar console
Op het gebied van gameplay is de game goed te spelen en dat is bij een port natuurlijk niet altijd vanzelfsprekend. Toch merk je tijdens het spelen wel dat de game beter tot zijn recht komt op de pc. Ook zijn er hier en daar wat slordigheidjes te bespeuren. Zo vallen er bijvoorbeeld soms teksten buiten het kader of kom je weleens wat typfouten tegen. Allemaal niet enorm storend en het doet zeker geen afbreuk aan de speelervaring, maar jammer is het wel. Mocht je de game niet hebben gespeeld op de pc of je hebt er simpelweg niet de mogelijkheid toe, dan is het zeker aan te raden Reus een slinger te geven op een van de consoles. Vooral als je van dit type games houdt.
Wat vooral opvalt wanneer je de game speelt is de stijl van Reus. De getekende stijl ziet er prima uit en complementeert de game. Reus is in visueel opzicht zeker niet adembenemend, maar prima te pruimen. Eveneens is de audio goed te doen, al is het audiovisuele aanbod niet heel breed. Ondanks dat is het allerminst storend en past het bij de game. De mogelijkheden binnen de game zijn ietwat karig. Je kunt een drietal scenario’s doorlopen in de tutorials waarbij je het een en ander aan de weet komt. Daarnaast kun je gewoon vrij spelen of kiezen voor een spel met tijdslimiet.
Wat vooral een heikel punt aan de game is, is dat het soms nogal rommelig overkomt omdat er geen duidelijke menustructuur is. Hierdoor is het soms lastig te bepalen wat je kunt upgraden of wat je moet doen om bepaalde upgrades vrij te kunnen spelen. Nu is dit best een belangrijk onderdeel van de game waar Abbey Games nog best wat winst had kunnen behalen. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Het is iets wat ook relatief simpel opgelost had kunnen worden door upgrade-schema’s te integreren in de game.
Je moet ervan houden
Doordat er maar weinig gamemodi zijn, zijn de mogelijkheden niet eindeloos en kan het zijn dat je aandacht aan de game snel ontsnapt. Iedere keer dat je een nieuwe game begint, begin je op exact dezelfde manier. Je krijgt precies dezelfde dorre, lege planeet voor je kiezen waar je telkens weer op vrijwel identieke wijze begint met het levensvatbaar maken van deze aardbol. Het zorgt ervoor dat je niet snel getriggerd wordt om een nieuw spel te starten. Deels ook omdat je niet echt door de game aan de hand wordt genomen en zelf soms heel lang bezig bent met combineren en ontdekken.
Uiteindelijk blijft er alsnog een leuke game over, al is deze wellicht niet voor een ieder weggelegd. Als je houdt van het genre dan is het zeker aan te raden Reus te spelen. Zo niet, dan zou de game enigszins saai over kunnen komen, waardoor je er snel op uitgekeken raakt. Reus is bij lange na niet een topper in het segment van god games maar slecht is het allerminst. Zeker als je je bedenkt dat er slechts een kleine studio verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van deze game van eigen bodem.