Resolutie Quantum Break doet aardig wat stof opwaaien

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Resolutie Quantum Break doet aardig wat stof opwaaien

Al sinds de launch van de Xbox One is er zeker één ding dat telkens weer voor de nodige klaagzangen zorgt: de resolutie van games op de console. Ook Remedy’s Quantum Break blijft niet behouden van dit fenomeen gezien menig gamer zich behoorlijk negatief heeft uitgelaten over het nieuws van diens resolutie, die 720p zal zijn op de Xbox One. Maar waar geklaagd wordt, wordt ook gerelativeerd. Ook in dit geval.

Want het is allemaal heel makkelijk praten over ’tegenvallende’ resoluties waar volgens sommigen inherent mindere graphics aan verbonden zijn. Het hoge woord over de resolutie van Quantum Break was er nog maar amper uit of diverse social media werden weer gevuld met de meest voorspelbare klachten. Zo ook een Twitter-gebruiker genaamd MonoConTutu, die het duidelijk niets eens is met de gekozen resolutie. Gelukkig was daar Xbox-topman Phil Spencer die weinig, maar wijze, woorden sprak.

Daarnaast blijft er ook nog een groep mensen over die stug blijft geloven dat de resolutie middels een Day One-patch nog wel wordt opgeschroefd naar 1080p, maar ook dat is inmiddels ontkracht door Remedy. De geruchtmakende patch waarin ‘gigantische grafische verbeteringen’ zouden zijn geïmplementeerd bevat deze namelijk niet, maar slechts bugfixes. Remedy benadrukt hiermee mede dat zo’n patch ook nooit is beloofd.

Het is uiteindelijk Remedy dat tot slot het laatste woord neemt en uitlegt waarom de 720p wordt aangehouden. In een verklaring legt het team uit dat het in het geval van Quantum Break gewoon heel erg lastig is om alle grafische opties met een resolutie van 1080p te combineren. Gezien de game van behoorlijk wat effecten gebruik gaat maken om het zo filmisch mogelijk te krijgen heeft Remedy er dan ook voor gekozen om de resolutie wat in te dammen, om zo alsnog een kwalitatief hoogstaand product te garanderen. Een game met de kwaliteit die we van de ontwikkelaar kunnen verwachten.

Zo zal het in het geval van Quantum Break dus toch een ‘kwaliteit over pixelkwantiteit’-principe worden. Vind je dit een goed besluit of voel je je net als MonoConTutu toch een beetje teleurgesteld? Ventileer je mening in de comments.