Resident Evil 7 zal geen quick time events bevatten
Dat Capcom met Resident Evil 7 een heel andere kant op lijkt te willen gaan, werd bij velen al aardig duidelijk door de demo die na de aankondiging op de E3 vrijgegeven werd. Niet alleen het perspectief lijkt te zijn veranderd, ook een ander kenmerkende feature uit de Resident Evil-games wordt aangepakt. De door veel mensen bekritiseerde QTE’s zullen namelijk geen rol meer spelen in Resident Evil 7.
Deze mededeling werd gedeeld door Resident Evil 7 producer Masachika Kawata op de Capcom Unity Blog, waar Kawata en director Kōshi Nakanishi werden onderworpen aan een barrage aan vragen omtrent de aankomende Resident Evil-game. Veel van de vragen richtten zich op de keuze van het perspectief, de keuze om de Oosterse en Europese naam samen te voegen (Resident Evil 7 biohazard) en de reden van het overstappen naar virtual reality.
Op de vraag of de heren nog iets bijzonders te melden hadden, kwam Kawata met het verlossende woord:
Er zullen geen quick time events in Resident Evil 7 zitten [lacht]. Ik weet dat een hele hoop mensen opgelucht zijn om dit te horen.
De reden om deze kenmerkende QTE’s niet meer te gebruiken wordt niet gegeven, al laat deze zich wel raden. Op de vraag waarom voor het first-person perspectief is gekozen, geeft Kawata namelijk aan dat Capcom wil voldoen aan een directe, viscerale en realistisch ogende ervaring voor de gamer, iets waar QTE’s al weer snel een einde aan zouden maken.