ReCore
Lange tijd vond ik het aanbod voor de Xbox One niet interessant genoeg. Ik zag veel titels voorbij komen die mij niet over wisten te halen om de nieuwste console van Microsoft in huis te halen. Tot E3 2015. Tot de persconferentie van Microsoft aldaar. Tot ik ReCore aanschouwde.
De aankondiging heeft ertoe geleid dat ik in april van dit jaar dan eindelijk een Xbox One in huis heb gehaald. De timing kon niet beter, want dat was precies de dag dat Quantum Break in de winkels lag, een andere game die al een tijdje mijn aandacht trok en een mooie tijdsbesteding was voor de periode waarop ik moet wachten op ReCore. Over een maand is het dan eindelijk zover en kunnen we aan de slag met de game die voortkomt uit een samenwerking tussen Armature Studio en Comcept.
Comcept is de studio van Keiji Inafune, ook wel bekend van Mighty No. 9 en tevens de geestelijk vader van Megaman. Armature Studio is ontstaan uit een aantal ontwikkelaars van Retro Studios. Hun grootste wapenfeit is vooralsnog Batman: Arkham Origins Blackgate en daarnaast hebben zij nog een aantal kleinere projecten gedaan, zoals The Unfinished Swan. Een noemenswaardig aparte combinatie, maar met ReCore lijken ze toch een mooie samenwerking aan te zijn gegaan.
De ietwat Borderlands-achtige sfeer die de game met zich meebrengt, sprak mij vrijwel direct aan. De trailer van de E3 2015 waarin we konden zien hoe de hoofdrolspeelster Joule Adams het samen met haar bondgenoot Mack opneemt tegen diverse kwaadaardige robotjes betoverde me. De hondsrobot Mack offert zich op in het gevecht en zijn kern bleef roerloos achter als stille getuige van wat er zich zojuist had afgespeeld. Het bedroefde gezicht van Joule veranderde al snel toen zij een nieuwe bestemming vond voor haar vriendje. Na de orb te plaatsen in een levenloze robot kon zij hem weer verwelkomen met de woorden: “Welcome back buddy!”
Na eeuwenlang in een cryo-slaap te zijn geweest, ontwaakt Joule in een compleet andere wereld dan dat zij zich in eerste instantie had voorgesteld. Om de mensheid een vreselijk lot te kunnen besparen, is zij de eerste vrijwilliger in de Far Eden-kolonie. Samen het haar trouwe maatje Mack gaat ze op avontuur om de wereld te redden van de ondergang. Gewapend met een grijphaak, een jetpack en een geweer gaat ze op pad door de woestijnachtige landschappen die tekenend zijn voor de wereld van Far Eden.
De vijanden bestaan ook uit robots die evenals je medestander leven op de orb die hun lichaam aandrijft. Deze bollen kunnen verschillende kleuren hebben en dit is een belangrijk aspect om rekening mee te houden. Je kan je wapen namelijk instellen op de kleur van de vijand. Wanneer de kleur van je wapen correspondeert met de kleur van je vijands orb, breng je namelijk aanzienlijk meer schade toe. Echter wordt het al iets lastiger als je een groep vijanden tegenover je hebt met diverse kleuren orbs.
Gelukkig heb je dan ook nog altijd je metgezel die je kan helpen in het heetst van de strijd. Je kan tijdens het spelen slechts één robot aan je zijde hebben, maar je kan je orb wel gebruiken in diverse machinale vrienden waardoor je ook af kan wisselen. Dit gezelschap heb je buiten de gevechten ook nodig bij het oplossen van puzzels om verder te kunnen komen in de game. Het is te hopen dat de beide ontwikkelaars hierin een goede balans hebben weten te vinden zodat de gameplay niet snel repetitief wordt.
Op basis van wat er tot nu toe bekend is gemaakt over ReCore ben ik enthousiast. De beelden uit de trailer en de gameplay beelden die ik tot nu toe heb mogen aanschouwen zien er gelikt uit, de personages en het idee spreken me erg aan en er zitten twee veelbelovende studio’s achter het project. Het enige waar het nu nog mis zou kunnen gaan, is het verhaal, want op de basis na is daar nog niet veel over bekendgemaakt. En laat dat nou net een belangrijk onderdeel van een goede game zijn. Op 13 september zullen we het weten, want dan komt ReCore uit voor de Xbox One en pc.